zwemmen met lenzen

Hoi, ik heb sinds ik 10 ben lenzen en ik kan alleen maar tegen daglenzen, van die wegwerp dingen dus. Ik hield altijd heel erg van zwemmen, maar sinds ik mn lenzen heb en mn ogen slechter worden kan ik eigenlijk zonder duikbril niet meer zwemmen. Bij een spettertje water gaan ze er al uit, of gaat het zo verrot zitten dat ik ze er zelf wel uit haal. Zonder lenzen zwemmen kan ik niet, omdat ik zonder lenzen echt veel te weinig zie en dan zo mn ogen moet inspannen dat ik na 5 minuten vreselijke hoofdpijn krijg en daarbij kijk ik enorm scheel zonder lenzen. Maar ik mis nu het zwemmen met vrienden enzo wel echt. En op het strand moet ik altijd oppassen dat iemand me niet in het water duwt ofzo, echt heel vervelend. Zijn er hier meiden met (dag)lenzen die hier een soort oplossing voor hebben? Om nou elke keer als je naar het strand gaat een duikbril op te zetten vind ik namelijk ook niet echt geweldig

Ik heb maandlezen en hier zwem ik gewoon mee. Ik doe mijn ogen niet open onder water e.d. en ik duik ook niet heel veel. Maar bij mij gaat er nooit iets fout…
Waarom precies kun je niet tegen andere lenzen? Misschien moet je het even bij je opticien voorleggen, dat hij een oplossing weet.

Ik zwem ook gewoon met mijn lenzen. Soms ga ik onderwater en dan ‘vergeet’ ik men ogen dicht te doen… Soms vallen ze uit soms ook niet.

Maar goed ik zou het inderdaad ook gewoon aan je opticien vragen… Soms helpt ut ook naar een anderen opticien te gaan. Ik heb er nu 3 gehad en de ene opticien zegt hele anderen dingen dan de anderen opticien.

mijn ogen zijn heel gevoelig en de eerste dag gaat het prima met maandlenzen, maar je krijgt ze gewoon nooit 100% schoon met vloeistof de tweede dag, dus vanaf dag 2 gaan ze niet meer in. Omdat daglenzen elke dag nog 100% schoon zijn, gaan die wel. Maar ik kan niet naar een andere opticiën want ik zit nu al 8 jaar bij de lenzen-opticiën in het ziekenhuis en dat gaat heel goed daar omdat het dan ook meteen met een orthoptist en oogarts is verbonden enzo. Zou ook geen andere willen. Maar hebben jullie dan niet dat als er een beetje water in je ogen komt dat je lenzen uit gaan of naar gaan zitten?

Ik heb ook maandlenzen en ik zwem er ook mee. Ik zorg er dan wel voor dat ik niet onder water kom en dat áls ik onder water ga, ik enorm mijn ogen dichtknijp, aangezien ik het liefst wil voorkomen dat er water in mijn ogen komt.
Wel is het zo dat ik dan voel dat ze idd wat verschuiven etc. en dan hou ik daar ook enorm rekening mee en ga ik gewoon niet meer met mijn hoofd onder water, is dat geen optie voor je?

hoe vervelend het ook is, als je zo veel van zwemmen houd gewoon een duikbril op, je vriendinnen snappen dat gewoon.

Ben al eens bij een echte opticien geweest (dus niet Pearl of Hans Anders, maar iemand die ook echt een diploma heeft)? Want de kwaliteit van die lenzen is veel beter en zij kunnen je beter adviseren over welke lenzen je kunt hebben. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je alleen tegen daglenzen kunt. Dat je tegen een bepaald soort lenzen niet kunt heeft te maken met de samenstelling e.d. maar of het maand, dag of nachtlenzen zijn dat hoeft niet per se uit te maken.

Ik zwem ook gewoon met lenzen in btw. Ik gebruik gewoon oude lenzen daarvoor omdat ik het zonde vind nieuwe daarvoor te gebruiken. Vaak bewaar ik de lenzen van vorige maand voor het geval ik ga zwemmen. Als ik niks meer heb dan gebruik ik gewoon goedkope Kruidvatlenzen daarvoor. Het is namelijk wel eens voorgekomen dat ik een lens ben kwijtgeraakt.

Ben al eens bij een echte opticien geweest (dus niet Pearl of Hans Anders, maar iemand die ook echt een diploma heeft)? Want de kwaliteit van die lenzen is veel beter en zij kunnen je beter adviseren over welke lenzen je kunt hebben. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je alleen tegen daglenzen kunt. Dat je tegen een bepaald soort lenzen niet kunt heeft te maken met de samenstelling e.d. maar of het maand, dag of nachtlenzen zijn dat hoeft niet per se uit te maken.

Ik zwem ook gewoon met lenzen in btw. Ik gebruik gewoon oude lenzen daarvoor omdat ik het zonde vind nieuwe daarvoor te gebruiken. Vaak bewaar ik de lenzen van vorige maand voor het geval ik ga zwemmen. Als ik niks meer heb dan gebruik ik gewoon goedkope Kruidvatlenzen daarvoor. Het is namelijk wel eens voorgekomen dat ik een lens ben kwijtgeraakt.

ik kan er écht niet tegen :wink: ik zit bij een hele goede opticiën in het ziekenhuis, dus die is zeker gediplomeerd. Ik heb echt ontzettend slechte ogen daarbij, dus heel veel soorten lenzen worden al niet in mijn sterkte gemaakt.
Maar ik zal het nog eens proberen en dan gewoon niet met mn ogen onder water. Bedankt iedereen!

En je kunt ook oogdruppels proberen! Gewoon van de drogist. Ze hebben oogdruppels voor droge ogen, een jeukerig gevoel etc. Ik heb het aanvullend op mijn lensgebruik want vlak voordat ik ga slapen zijn mijn ogen ook heel droog. Kost 8 euro ofzo. Mss helpt dat. Als je lenzen dan ff niet goed voelen doe je gewoon wat drupjes in en dan hoort het weer te helpen.

Of lensenvloeistof meenemen? Die kun je dan even in je oog doen als je uit het water komt. Dan zullen ze wel weer goed gaan zitten en niet trekkerig aanvoelen :slightly_smiling_face:

Ik heb ook zeer slechte en gevoelige ogen, ik kan nog net met maandlenzen overweg maar heb al meerdere keren ontstekingen en beschadigingen gehad aan mijn ogen ook al ben ik zeer hygienisch! Ik ga ook bij een opticien, een echte en geen brillenwinkel. Ik heb siliconen lenzen, die zitten vele beter. Ik heb er ook speciale op maat want mijn oogkromming is niet normaal. Ik hou zoiso niet van zwemmen omdat ik sinds ik 6 ben amper kan zien zonder bril/lenzen. Ik heb sinds mijn 16 pas lenzen (ben nu 19). Nu als ik opreis ga dan weten de mensen waar ik mee ga dat ze niet moet spetteren naar mij. Natuurlijk kan je niets doen aan die spelende kinderen enzo maar als ik iets ‘nat’ ga doen zoals in een glijbaan dan zet ik een duikbril op! Ik trek me dat niet zo aan en amuseer me gewoon. Verder knijp ik mijn ogen toe als iemand spetterd. Heb nog nooit last gehad van een lens die eruit viel door water. Enkel door te droge ogen. Onder water ga ik nooit want kan daar niet tegen aan mijn oren en moet dan aan neusknijper op. (heb iets aan mijn oren) Ik zorg ook dat mijn haar vanvoor niet in mijn ogen kan hangen tijdens het zwemmen. Koop gewoon een leuke goede duikbril en amuseer je! Een normaal persoon houdt zijn ogen meteen toe als er water wordt gespetterd, mensen met lenzen hebben die reflex minder door dat we de ogen leren lang open te houden voor de lenzen erin te doen.

Waarom ga je niet gewoon zwemmen met een bril? Dat is ook best te doen hoor.

Ik heb maandlenzen en zwem er gewoon mee. Ook onder water, maar wel met ogen dicht :slightly_smiling_face: . Je zou eventueel voor het zwemmen ‘oude’ lenzen kunnen bewaren. Dat deed mijn zus vroeger ook altijd.

Ik doe precies hetzelfde :’) Ik had op vakantie 2 paar oude lenzen mee en nieuwe, werkte wel. Want die lenzen waar ik mee zwom werden echt na een paar dagen nog waziger dan ze al waren.

Hoi! Ik heb precies hetzelfde als jij. Vroeger had ik maandlenzen maar dat ging helemaal ontsteken en rode slijmvliezen enzo doordat er steeds teveel eiwitten en troep op de lens bleef zitten. Ben toen van opticien naar oogarts in het ziekenhuis gegaan en die gaf mij daglenzen. Sindsdien is alles opgelost.
Maar wat jij hebt met water snap ik dus heel goed! Omdat de daglenzen ook een stuk dunner zijn, verschuiven ze sneller in je oog. Ook kunnen ze slechter tegen (zout) water. Ik ga inderdaad ook niet vaak zwemmen. Meestal sta ik een beetje met mijn benen in het water haha. Of ik zorg dat mijn hoofd boven blijft :slightly_smiling_face: Tegen vrienden heb ik ook uitgelegd dat ik niet met mn hoofd onder water wil. Meestal gaat dat wel aardig. En ik heb altijd een reservesetje bij me, zodat ik kan wisselen van lenzen als ze toch niet meer goed zitten :slightly_smiling_face:

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ik zwem ook gewoon met mijn lenzen. Ik houd mijn ogen onder water ook gewoon open, ik duik ook best vaak.