Zwemmen jullie met lenzen (en zwembrilletje) of zonder?

Ik wil binnenkort graag starten met zwemmen in een zwemvereniging omdat ik als kind nooit de kans daartoe gehad heb door hevige sinusitis. Nu heb ik er de laatste jaren geen last meer van, maar ondertussen ben ik wel lenzen beginnen dragen. Ik heb -3 als afwijking dus ik zie nog wel iets maar het is wel al een echte beperking. Nu vroeg ik mij af hoe jullie dat doen met zwemmen.

Als ik gewoon ga zwemmen dan hou ik mijn lenzen in en mijn hoofd boven water. Zolang ik dat doe heb ik geen problemen. Maar vanaf er water in mijn ogen terechtkomt verschuiven mijn lenzen… Zwemmen jullie dan zonder lenzen (en is het dus niet nodig om meer te zien?) of heb je geen problemen met je lenzen als je een zwembrilletje draagt?

Ik zwem zelf met mijn lenzen zonder brilletje, met mijn hoofd voortdurend boven water. Gelukkig blijven mijn lenzen meestal vlotjes zitten.
Maar ik zwem ook niet in een vereniging ofzo, dus geen idee of het er bij jullie heftiger of fanatieker aan toe gaat natuurlijk

Dit, ik heb toch een hekel aan kopje onder gaan, dus geen probleem voor mij.

Ik zwem dus met mijn lenzen gewoon in, en mijn hoofd telkens boven water, als ik onderwater ga zwemmen, zwem ik meestal met mijn ogen dicht, omdat ik anders mijn lenzen verlies. Als ik jou was zou ik gewoon een zwembrilletje dragen, want niks zien of je lenzen kwijtraken is ook niet erg praktisch.

hier was laatst nog een topic over.

Ligt er maar net aan hoeveel je ziet zonder lenzen. Zie je nog voldoende dan zou ik ze uit doen voor het geval je kopje onder gaat of onderwater gaat zwemmen. Anders zou ik een (duik)brilletje opdoen zodat je lenzen niet uitspoelen maar je toch wel kunt zien waar je zwemt

Ik heb zelf mega lang aan wedstrijdzwemmen gedaan tot mn 16e en altijd zwembrilletje (je ogen gaan sowieso pijn doen van het chloor in het water) dus gedragen en tja daar veranderde weinig aan toen ik lenzen kreeg. Maar gewoon met vrienden zwemmen ofzo doe ik zonder brilletje, dan maar mn hoofd boven water houden (of ogen dicht onderwater)

Ik zwem altijd met mijn lenzen in. Als ik onderwater ga houd ik mijn ogen goed dicht maar soms doe ik ze nog wel eens automatisch open maar dan blijven mijn lenzen ook wel redelijk oke zitten. Het enige wat ik heb als ik dan boven water kom is dat ik een beetje wazig zie maar met een aantal knipperen zie ik gewoon weer goed.

Volgens mij bestaan er ook duikbrillen op sterkte, wellicht kan je dit overwegen!

Ik zou btw wel voor zo’n brilletje gaan want ik krijg wel last van mijn nek als ik mijn hoofd steeds omhoog hou

Maar goed, met -3 zou ik in ieder geval wel met lenzen zwemmen. Misschien kan je eerst bijvoorbeeld zonder zwembril proberen te zwemmen en alsnog een zwembril dragen als je er last van hebt.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dan ga ik lenzen met een zwembrilletje proberen. Ik was een beetje bang dat die zwembrilletjes toch nog teveel water doorlaten ofzo maar blijkbaar gaat dat bij jullie wel goed met lenzen :slightly_smiling_face:
En van zwembrillen op sterkte had ik nog niet gehoord. Bedankt voor jullie tips!

Ik heb jarenlang gezwommen bij een vereniging en daar droeg iedereen een brilletje, lenzen of niet. Ik zelf ook terwijl ik helemaal geen lenzen heb, bij lange trainingen krijg je anders gewoon last van je ogen door het chloor en sowieso zie je onder water veel beter met bril. Zonder zwembril zie ik ook bijna niks onder water. Dus ik zou het ook gewoon doen! Als 'ie goed zit komt er ook haast nooit water in je bril eigenlijk.

Ik hou mijn hoofd voornamelijk onder water en als ik wel eventjes met mn hoofd onder water ga dan knijp ik mijn ogen goed dicht. Maar dit doe ik niet zo vaak.

Ik ben een brildrager en ik zet altijd een oude bril op tijdens het zwemmen. Dan kan ik nog wel gewoon kijken, maar heb ik niet dat de coating van m’n goede bril eraan gaat. Als ik zonder bril ga zwemmen dan raak ik de mensen waarmee ik aan het zwemmen ben binnen no time kwijt.

@ Storyline: Bedankt! Precies wat ik wilde weten eigenlijk :slightly_smiling_face:

Ik heb ook lenzen en als ik ga zwemmen houd ik ze meestal in, maar als ik echt wil duiken ofzo zet ik gewoon een zwembril op.

Als je echt wedstrijd zwemmen gaat doen, zou ik sowieso een zwembril nemen, want je ogen gaan echt pijn doen na een tijdje, zelfs als je ze dicht houd. En met wedstrijd zwemmen je hooft boven water houden kan eigenlijk niet.
Maar, als ik met vrienden ga zwemmen houd ik mijn lenzen eigenlijk altijd in, en kan ook gewoon duiken met mijn ogen open, zonder dat ze eruit vliegen. Evt kun je daglenzen of oude lenzen gebruiken ofzo als je gaat zwemmen, zodat het niet een enorme ramp is als ze uitvliegen.

Iemand op mijn vereniging heeft een zwembrilletje met sterkte. Heel handig. En andere zwemmen gewoon zonder brilletje en lenzen. Zolang je de kant maar op tijd ziet! c: . Ook de kinderen die ik lesgeef en die een bril hebben, dragen die niet. Dussssss, naja. Zelf zou ik gewoon gaan voor zonder lenzen en anders brilletje op sterkte. c: