Zwarte Piet en racisme

Bij de intocht in Dordrecht zijn vier demonstranten opgepakt; op hun t-shirts droegen ze te tekst ‘Zwarte Piet is racisme’. Zijn jullie het met die tekst eens?

Ik in ieder geval niet. Ik zal niet ontkennen dat de traditie is gebaseerd op een oude denkwijze en dus in principe iets wat wij tegenwoordig racisme zouden noemen impliceert. Maar tegenwoordig is het gewoon een leuke traditie en heeft het niks meer met racisme te maken. Negroïde mensen zullen in Nederland, denk ik, niet minder racisme ervaren na het afschaffen van Zwarte Pieten. Als zij in hun dagelijks leven racisme ervaren, dan moeten we dat aanpakken. Maar ik zie niet wat Zwarte Piet daarmee te maken heeft.

Is al een discussie over…

Ik niet. Zwarte pieten zijn zwart van roet, niet vanwege de afkomst.

Wat een mierenneukerij zeg.

Zwarte Piet is zwart door het roet en verder niks. Ben het met TS eens.

-

Die 4 ‘demonstranten’ zijn gewoon relschoppers en zochten iets om problemen over te maken. Zo zie ik het.

Ik zei in de andere discussie alleen dat Zwarte Piet racistisch was, en dan krijg je meteen de honden op je afgestuurd want stel je voor dat je eens wat bekritiseerd.

Zoals ik al zei: zelfs als je de afkomst, de rol en de geschiedenis van Zwarte Piet negeert blijft het een onontkenbaar feit dat blackface racistisch is. Het maakt mij echt geen fuck uit wat met Sinterklaas gebeurt, maar witte mensen die zich als zwarte stereotypes verkleden (en fuck op met dat lieve ‘roet’ verhaaltje want dat slaat nergens op) zijn gewoon racistisch.

Ja, het is niet leuk om te moeten erkennen dat je onbedoeld racistisch gedrag vertoont. Ja, het is niet leuk om te moeten erkennen dat iets waar je nooit over nagedacht hebt een hele racistische praktijk is.
Maar als mensen onrecht door laten gaan alleen omdat ze geen zin hebben om over racisme na te denken, fuck hen.

En het oppakken van de Zwarte Piet is racisme activisten is bullshit. Die gasten zijn vreedzame demonstranten, en ze verdienden het niet om zo bruut behandeld te worden door de politie.

Belachelijk, onzin. Als ze het afschaffen komt er alleen nog maar meer opheffing over. Het gaat al jaren zo, niemand die er volgens mij last van heeft gehad.

Mijn reactie van het andere topic dan ook nog maar even :’)

Eerder die dag was hen al een aantal keer verzocht om weg te gaan en daar niet te demonstreren. Als je je niet aan bevelen van de politie houdt mogen ze je oppakken. Ik vind dat ze het wel verdienden. Hadden ze maar moeten luisteren.

Alsof die kinderen er überhaupt aan denken waarom Zwarte Piet zwart is, zolang ze maar liedjes mogen zingen en pepernoten krijgen… Inderdaad belachelijk dan zulke mensen daar dan rond gaan lopen.

Onzin.

Eens met Pevensie. En inderdaad @cherryblossoms, nu geef je kinderen juist een ander beeld van wat ze kunnen gebruiken d.m.v pesterijen. I.p.v dat ze het als onschuldig zagen en niet discriminerend.

zwarte piet is zwart doordat hij altijd door de schoorsteen moet…

Jemig Lunaste wat heb jij een moeilijke schrijftaal zeg, ik snap jou posts altijd maar voor de helft.

Inderdaad heel sneu voor die kinderen. Ze hadden ook ergens anders, of op een andere manier kunnen protesteren.

Blackface is eigenlijk vooral iets van de Amerikaanse cultuur. Zo iets hebben wij eigenlijk nooit echt in Nederland gehad. Waarschijnlijk is dat dan ook de reden dat de meeste Nederlanders een zwart geschminkt gezicht ook niet als iets negatiefs ervaren.

Allereerst, ik respecteer jouw mening, laten we daar even duidelijk over zijn. Maar de definitie van racisme is:

racisme
Uitspraak: rɑˈsɪsmə het -woord Zelfst. Naamw. opvatting dat het ene menselijk ras superieur is aan het andere

Ik zie niet dat mensen zich superieur zien aan andere rassen door zich te verkleden als zwarte piet. Ik vind het niet denigrerend.
Dus waarom vind jij het racistisch?

Ik ga mijn mening toch een beetje relativeren. Ik vind dus dat Zwarte Piet geen racisme is. MAAR…wat ik wel vind, is dat we er goed mee om moeten gaan. Vroeger, en nou praat ik over 50, 60, 70 jaar geleden, waren er nauwelijks ‘zwarte’ mensen in Nederland. Kinderen werden opgevoed met het idee ‘als je stout bent, ga je in de zak mee naar Spanje met Zwarte Piet’. Kinderen koppelen dus iets negatiefs aan het beeld ‘Zwarte Piet’. Zo werkt conditionering nou eenmaal. Nu we een multiculturele samenleving hebben, moeten we misschien die manier van opvoeden aanpassen. Kinderen zullen Zwarte Piet niet gauw zien als een slaaf, maar zullen het beeld van een zwart iemand wellicht wel blijven koppelen aan negatieve dingen. En dát zou onbewust racisme teweeg kunnen brengen.