zwart-wit denken

Ik heb last van zwart-wit denken.

Dit houdt in dat je van alles het ergste denkt.
Voorbeeld 1: een groepje dat achter je loopt begint in eens te lachen, je denkt bij jezelf: ‘‘Ze zullen vast om mij lachen, misschien heb ik wel een vlek op mijn broek/zweet ik heel erg/vinden ze iets raar aan mij.’’
Voorbeeld 2: twee personen wijzen jouw kant op, je denkt bij jezelf: ‘‘Oh, ze praten vast over mij/oh is er iets met mij?.’’
Voorbeeld 3: je hoort twee meiden praten over iemand wat verdacht veel op jou lijkt, je denkt: ‘‘Het zal wel over mij gaan.’’

Dit is dus wat een zwart-wit denker denkt.
Een zwart-wit denker ziet de goede kant er niet van in. Dus hier de goede kant:

Voorbeeld 1: een groepje dat achter je loopt begint in eens te lachen.
Misschien is er wel zojuist een leuke grap verteld waardoor ze moeten lachen.

Voorbeeld 2: twee personen wijzen jouw kant op.
Misschien vinden ze wel dat je een heel leuk shirt aan hebt of wijzen ze helemaal niet naar jou.

Voorbeeld 3: je hoort twee meiden praten over iemand wat verdacht veel op jou lijkt.
Misschien gaat het wel niet over jou of vinden ze iets leuk aan je.

Dit is dus een uitleg wat zwart-wit denken inhoud.

Wat kan ik hiertegen doen?

----

Heb ik ook en dat is volgensmij gewoon onzekerheid.

Dat is het inderdaad, maar ik wil er natuurlijk toch wat aan veranderen. Maar ik weet niet hoe.

Same here.

Gewoon altijd blijven denken dat het niet over jou gaat (dat gaat het namelijk ook niet).

`Iemand die zwart-wit denkt, gebruikt vaak woorden als “altijd”, “nooit” “iedereen”, “overal”. Deze manier van denken wordt ook wel “alles-of-niets” denken genoemd.`

BRON :http://www.borderlinecase.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=134:zwart-wit-denken&catid=51:kenmerken-index&Itemid=2360

Wat jij beschrijft is niet echt zwart-wit denken. Echt zwart-wit denken heeft een hele andere betekenis zoals ook al in de bron staat: alles of niets denken. Wit is alles, zwart is niets. Ik denk dat je zelf gewoon een beetje onzeker bent, net zoals heel veel meiden op deze leeftijd. Wat jij moet doen: je niks van anderen aantrekken! Als je een gewoon iedereen respecteert zoals hij/zij is en jij gewoon een leuk leven hebt, dan heb je de juiste combinatie te pakken.

Ik denk ook echt zwart-wit. Echt irritant. En ja, ook gewoon een stukje onzekerheid.

Dat is niet zwart-wit denken hoor, dit is gewoon onzekerheid. Zwart-wit denken is meer het is alles of niks…

Het is inderdaad meer onzekerheid dan zwart wit denken maar dit heb ik ook en ik denk dat hier echt heel veel meiden last van hebben. En ja wat kan je daar aan doen… denken dat het toch echt niet over jou gaat?

onzekerheid

ik had dit vroeger heel vaak. nu boeit het me niet meer zoveel :stuck_out_tongue:

Ik dacht ook altijd op die manier, maar inmiddels niet meer.
Mijn zelfvertrouwen is ookwel gegroeid, maar dat heeft even geduurd en het is vanzelf gekomen.