Heee!
een 16-jarige Surinamer. Ik ben donkerbruin. Niet zwart, toch? Kijk daar ligt het probleem. Ik vraag me af waarom veel Nederlandse donkere mensen het zeggen van black woman wel goed vinden, maar zwarte vrouw niet?
Ligt 'zwarte’vrouw gevoeliger omdat het een Nederlands woord is? Maar dan kun je het niet-donkere mensen toch niet kwalijk nemen dat ze zwarte zeggen?
Ik vroeg me af hoe jullie hierover denken?
Ik weet zelf nooit echt wat ik er nou van vind. Het is denk inderdaad meer de geschiedenis van het woord zwart. Maar denk ik ook de geschiedenis die de donkere persoon in kwestie met dat woord heeft gehad. Maar dat kaan een buitenstaander niet weten.
Als kleine kinderen mij zwarte piet noemen tijdens sinterklaas moet ik er altijd later nog aan denken. Dit alleen maar omdat ik lange tijd gepest ben, en zwarte piet 1 van de scheldwoorden was net zoals: neger, zwarte, je hebt zoeloelippen, haha als we het licht uit doen ben je er niet meer etc.
Je kunt als buitenstaander dan wel zeggen: ‘ach, overdrijf niet zo’
Maar we hebben wel begrip voor mensen die als kind gepest zijn omdat mensen om hun heen ze uitschold voor bolle?
Uiteindelijk moet je het zélf doen en zélf sterk worden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben nu 16 maar die woorden van de basichool schelden me in mijn hoofd nog stéeds uit.
Alleen dat kun je als buitenstaander niet weten, en dat ik neem ik ze ook niet kwalijk.
x