Zwart, is fout, donker mag je wel zeggen

Heee!
een 16-jarige Surinamer. Ik ben donkerbruin. Niet zwart, toch? Kijk daar ligt het probleem. Ik vraag me af waarom veel Nederlandse donkere mensen het zeggen van black woman wel goed vinden, maar zwarte vrouw niet?
Ligt 'zwarte’vrouw gevoeliger omdat het een Nederlands woord is? Maar dan kun je het niet-donkere mensen toch niet kwalijk nemen dat ze zwarte zeggen?

Ik vroeg me af hoe jullie hierover denken?
Ik weet zelf nooit echt wat ik er nou van vind. Het is denk inderdaad meer de geschiedenis van het woord zwart. Maar denk ik ook de geschiedenis die de donkere persoon in kwestie met dat woord heeft gehad. Maar dat kaan een buitenstaander niet weten.
Als kleine kinderen mij zwarte piet noemen tijdens sinterklaas moet ik er altijd later nog aan denken. Dit alleen maar omdat ik lange tijd gepest ben, en zwarte piet 1 van de scheldwoorden was net zoals: neger, zwarte, je hebt zoeloelippen, haha als we het licht uit doen ben je er niet meer etc.
Je kunt als buitenstaander dan wel zeggen: ‘ach, overdrijf niet zo’
Maar we hebben wel begrip voor mensen die als kind gepest zijn omdat mensen om hun heen ze uitschold voor bolle?
Uiteindelijk moet je het zélf doen en zélf sterk worden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben nu 16 maar die woorden van de basichool schelden me in mijn hoofd nog stéeds uit.
Alleen dat kun je als buitenstaander niet weten, en dat ik neem ik ze ook niet kwalijk.
x

Goede vraag.
Ik zeg eigenlijk ook nooit zwart. Waarom, geen idee!
Maar het zou inderdaad moeten kunnen…

Ik denk dat het indd gevoeliger ligt doordat het Nederlands is zoals je zelf al zei. Ik zeg altijd bruin :stuck_out_tongue:

Als ze zwart willen zeggen, zeggen ze zwart.
Als ze donker willen zeggen, zeggen ze donker.
Simple as that.

Ik zei vroeger altijd bruin, omdat ze bruin zijn. Ik keek mensen raar aan als ze zwart zeiden. XD
Verder vind ik dat ze niet zo moeten zeuren. Als wij 't over een Turk hebben, dan zijn ze ook beledigt, maar als zij 't over een Nederlander hebben, is er niks aan de hand.

Ik zeg: ‘getint’ :’)
Maar ik ben het eens met jahierbenik

Ik vind ‘donker’ op de een of andere manier respectvoller klinken dan ‘zwart’… Maar goeie vraag, het is idd wel apart!

Hmm ja lastig. Ik zeg zelf eigenlijk nooit zwart als ik Nederlands praat omdat het daar een discriminerende naklank heeft ofzo? Als ik in mijn moedertaal praat dan ‘kan’ het op de een of andere manier wel gewoon.

Mja, ik vind dat ook een beetje onzin…
Want als iemand bleekscheetje, witte of albino tegen mij zegt omdat ik nou eenmaal niet zo snel bruin wordt, dan is dat altijd gewoon een grapje waar je maar tegen moet kunnen.
Niet dat ik er wakker van lig ofzo, maar dat is toch in principe hetzelfde? :stuck_out_tongue:

Ik noem sowieso niet echt snel de huidskleur van mensen. Stel er staat iemand in de verte die ik aan wil wijzen dan zeg ik eigenlijk gewoon “die persoon daar” ofzo.

Het enige huidskleurgerelateerde wat ik wel eens wil zeggen is “Chucky the nigga”, wat mijn zwarte hamster was en “De schreeuwnegers”, zo’n groepje mensen wat je hier wel eens tegen komt.

Hmm, ik zeg meestal zwart.

In documentaires hoor ik ook wel dat ‘donkere/zwarte/gekleurde’ mensen ook gewoon ‘wit’ tegen de ‘blanken’ zeggen. Persoonlijk vind ik dat je gewoon ‘zwarte’ en 'witte moet kunnen zeggen. ‘Zwart’ klinkt in Nederland nu gewoon supernegatief door alle commotie enzo en natuurlijk gebruiken sommige mensen het woord ook om te kwetsen. Maar als ik dom kind tegen mijn vriendin zeg, dan meen ik dat toch ook niet. Zwart en wit zijn gewoon twee woorden om iets makkelijker uit te drukken. Het is net als dat gedoe dat je geen gehandicapt meer mag zeggen, maar mensen met een beperking. a. het is gewoon langer b. iedereen moet het weer opnieuw leren. Conclusie: het is gewoon niet handig. Ik weet dat mensen ‘zwart’ soms discriminerend bedoelen, maar even ter vergelijking een voorbeeldje: Mijn moeder werkt met vluchtelingen en dat zijn vaak ‘zwarte/gekleurde/donkere’ mensen. Een keer zei een medewerker ‘zwart’ en meteen zei een andere weer ‘dat mag je niet zeggen!’ Maar een van die jongens daar zei: ‘waarom niet? Ik ben toch ook zwart?’
Conclusie: Dat ‘zwart’ zo negatief is, komt gewoon door de geschiedenis. Ik vind op zich dat je ‘zwart’ mag zeggen, maar gebruik het gewoon niet discriminerend.

Hmm, ik vind het altijd een beetje overdreven als mensen zich beledigd voelen als iemand zwart zegt terwijl hij/zij weet dat de ander er niks mee bedoeld. Geen probleem maken van iets wat geen probleem is. Dat vind ik dat de mensen die beledigd zijn als iemand zwart zonder bijbedoelingen zegt moeten doen.

ik bedoel waarom wel blank en geen wit
maar wel zwart?

Dat was toch ook zo met die negerzoenen?

Ik weet zelf nooit echt wat ik er nou van vind. Het is denk inderdaad meer de geschiedenis van het woord zwart. Maar denk ik ook de geschiedenis die de donkere persoon in kwestie met dat woord heeft gehad. Maar dat kaan een buitenstaander niet weten.
Als kleine kinderen mij zwarte piet noemen tijdens sinterklaas moet ik er altijd later nog aan denken. Dit alleen maar omdat ik lange tijd gepest ben, en zwarte piet 1 van de scheldwoorden was net zoals: neger, zwarte, je hebt zoeloelippen, haha als we het licht uit doen ben je er niet meer etc.
Je kunt als buitenstaander dan wel zeggen: ‘ach, overdrijf niet zo’
Maar we hebben wel begrip voor mensen die als kind gepest zijn omdat mensen om hun heen ze uitschold voor bolle?
Uiteindelijk moet je het zélf doen en zélf sterk worden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben nu 16 maar die woorden van de basichool schelden me in mijn hoofd nog stéeds uit.

Ik zeg eigenlijk mijn hele leven “bruine mensen”. En iedereen lacht mij hierom uit. Wanda, het zijn toch donkere / zwarte mensen…en dan kom jij met je *bruine*mensen" maar ik heb mij dit zelf zo “aangeleerd” En ja, ik denk dat er echt wel een hele groep mensen zijn die echt HEEEL donker zijn tot het zwarte af, maar kweet niet. Ik zeg dat niet. Mijn man zegt ‘zwart’ wel heel vaak, maar ik vind het :flushed: heel erg naar k linken, ook omdat ik het woordje ‘zwart’ alleen maar ken uit de mond van mensen die boos zijn op bruine mensen en het dus eigenlijk als scheldwoord gebruiken en het gewoon heel vies laten klinken :frowning_face:

Brenda wat heb jij een lieve manier van praten. Volgensmij ben je echt een sgat van een vrouw!

& het is weer inderdaad de geschiedenis van dat woord. Omdat zoals je al zegt het vaak negatief word gebruikt.

Iemand zij ook laats als verweer:
Kijk zie je deze beker ‘pakt een zwarte beker’. Dít dít is zwart…

Haha ja. Dat vond ik gewoon bullshit.
Ik noem het nog steeds negerzoenen, eenmaal zo genoemd kan ik het ook niet meer anders noemen.

Net zoals de blanke vla van de AH… net zoiets. Ga toch nu ook niet huilen om een naamsverandering omdat het toevallig blanke vla heet, haha ; zie 't voor me zeg …

Straks mag witte hagelslag al niet meer. < hm misschien erg overdreven, but i guess u got my point :slightly_smiling_face:

Wtf, het is maar een naam :slightly_smiling_face:

Ik snap niet waarom mensen zich zo druk maken.

Sommige mensen maken er gewoon op de verkeerde manier gebruik van, daardoor krijg je al die onzin.

Ik heb het nooit over een ‘donkere’ vrouw. Zeg altijd gewoon vrouw. En als ik moet omschrijven is het altijd óf een donkere huiskleur of een blanke huidskleur of ertussen in :slightly_smiling_face:

Ik vind trouwens ‘witte’ vrouw ook niet helemaal jofel klinken. Misschien is dat het wel; dat zwart en wit zo ontzettend ‘gescheiden’ klinkt. Donker en blank klinkt wat milder :slightly_smiling_face: