Zware onvoldoendes / Vwo 4

Het gaat de goede kant op, geen hulp meer nodig !

Tsja, het verschil tussen de onderbouw en de bovenbouw van het vwo is gewoon heel groot! Misschien kan iemand je helpen als je iets niet snapt?

Huiswerkbegleiding?
Ik denk dat je dan namelijk vooral op de verkeerde manier leert…

ik weet niet wat je allemaal doet om je voor te bereiden voor je toetsen dus moeilijk om te zeggen waar de fout precies zit. Miss moet je meer oefeningen maken die aansluiten op de toetsen, bij mij werkt dat meestal goed. En vooral proberen om te begrijpen wat er staat i.p.v. feitjes uit je hoofd leren. Miss is bijles ook een optie?

Hulp vragen aan leraren/ bijles

En anders gewoon begrijpen dat je het niet kan en teruggaan naar de Havo?

ik heb dit ook alleen ik zit in havo 4. sta ook 4 zware onvoldoendes :frowning_face:
maar ik heb ook tips gekregen dat als je bijvoorbeeld iets gemaakt het in de les dat je het dan die avond meteen even moest leren zo’n 10 minuten en dan klaar is het en de volgende dag weer en de dag daarop tot je de toets hebt en op een gegeven moment ken je het wel uit je kop. en niet alles in 1 keer leren zoals ik :pensive:
want dan onthoud je het niet :’)
maargoed ik hou dit ook even in de gaten :slightly_smiling_face:!

Gewoon naar HAVO 4 gaan nu het nog kan! Ik zat vorig jaar in VWO 4 en heb er alles aan gedaan, maar elke keer voor niets… Ik wist in het begin van het jaar dat ik al naar HAVO wilde en dat die keuze eigenlijk het beste zou zijn, maar ik wilde toch VWO proberen.
Nu zit ik in HAVO 4 en heb echt de tijd van mijn leven! Voel me ook veel gelukkiger en ben ook veel vrolijker. Dit zeggen heel veel vrienden van mij ook!
Ik zou er voor kiezen om nu naar HAVO te gaan, anders doe je net als ik een jaar voor niks (ik heb het nu ook echt heel makkelijk wat ook wel fijn is hoor hihi!).
En don’t worry, als je naar de universiteit wilt kan dat altijd nog. Dat kan met je propedeuse.

ik ben na 4 vwo naar 5 havo gegaan
maar als je het nu zwaar vind gaan die andere nog moeilijker worden…
en 4 en én vid ik geen zware onvoldoendes
met mijn 2e raport toen kon ik wel over maar met de andere 3 niet …

Ik had trouwens ook altijd onvoldoendes voor wiskunde, hoeveel ik er ook aan deed en mijn privé bijles hielp ook niet… Dus het wil niet zeggen dat je meteen maar bijles moet nemen om je VWO te halen.

Ik zat vorig jaar ook in 4 vwo, stond na de 2e periode zeker 14 tekortpunten en ik ben met 1 tekortpunt overgegaan, dus het is zeker nog geen verloren zaak!

Vraag anders eens aan je mentor of er misschien ook extra hulp op school is in de vorm van bijles of huiswerkbegeleiding. Meestal is er zoiets wel en kan je kijken of dat helpt. Of je gaat gewoon naar de docent en zegt dat je het moeilijk vindt om de kern te pakken te krijgen, misschien kan hij/zij je nog wel wat extra uitleg geven zodat je het wel snapt.

Maak je verder altijd goed je huiswerk? Let je goed op in de les? Want die beide dingen kunnen ook veel uitmaken.

Maar vooral als je iets niet snapt, vragen!

een vriendin van mij stond vorig jaar (ook 4vwo) nog in de 3e periode zelfs 11 onvoldoendes! En op de een of andere manier heeft ze het toch voor elkaar gekregen om over te gaan, terwijl ze niks eraan had veranderd, geen blijles of iets.
Dus alles kan.

Bijles! Helpt! ik had hetzelfde, vierde jaar: zware onvoldoendes(gymnasium). bijles genomen, keihard gewerkt laatste periode(ik was ong. halverwege 3e periode begonnen met keihard leren, ik wist niet waar ik moest beginnen eerst) en het is me gelukt. ik heb mijn eindexamen behaald met allemaal zevens en achten!

ik zou met je mentor praten over dat je er zo mee zit. Je mentor snapt het vast wel, en die weet denk ik ook wel dat je vorige jaren wel goede cijfers hebt gehaald enzo. En als je echt heel graag goede cijfers wilt halen wil hij vast wel kijken wat er aan de hand is en een oplossing zoeken. Veel succes :grinning:

En misschien moet je beter leren plannen? Leraren zeggen altijd dat het heeel veel helpt, ik zelf kan het eigenlijk niet goed :blush: Maar misschien helpt het voor jou?
Ik zit nu in v6, kan je wel vertellen dat het nog veel moeilijker gaat worden, niet om je depri te maken, maar het is wel zo… Succes!

Heey!
wat kut… ik denk dat het wel goed is om bijles te nemen voor dr vakken die je echt niet in je 1tje lukken? of huiswerkklas? voor de rest: meer dan je best kun je niet doen! na school niet te vaak naar de stad of iets anders en veel leren… veel vooruit werken, ookal is dat niet leuk… als het echt te moeilijk voor je is kun je altijd nog naar havo gaan?

Hartstikke bedankt voor alle reacties !

Kan jullie niet genoeg bedanken, dat er uiteindelijk toch nog wel kans is dat ik overga, ik ga er met mijn mentor er overhebben ( hij gelooft wel in me dat ik het wel kan maar als er onvoldoendes blijven komen heeft hij ook het gevoel van nou… ) om toch nog wat bijles of iets anders te regelen. Nu ik weet dat ik er nog hoop is ga ik er écht alles aan doen om door te kunnen naar VWO 5.

Van binnen weet ik dat ik het kan maar het alleen er nog uit moet komen, en ik ga er alles aan doen me voor 200 % inzetten, en als ik het dan toch niet haal ben ik natuurlijk wel teleurgesteld maar dan heb ik tenminst niet het gevoel dat ik er niks aan gedaan heb, en het gwn te hoog gegrepen was.

Aan je inzet ligt het in ieder geval niet :slightly_smiling_face:
ik zit ook in VWO4, heb nu toetsweek, heb morgen geschiedenis… 't is echt zó moeilijk en veel ineens, vorig jaar was dat helemaal niet zo.

Maarja, bij ons hebben veel mensen dat hoor, in de 4e ineens lagere cijfers enzo. Alleen bij jou is 't wel heel extreem.

Maar ik denk ook dat je vooral op de verkeerde manier leert, dat je meer hoofd en bij-zaken moet gaan onderscheiden, want je geeft zelf al aan dat je de kern moeilijk te pakken krijgt.

wat je ook gaat doen, heel veel succes <3

Echt balen. Ik had juist dat alles sinds de 4e ineens veel beter ging, maarja iedereen is anders. Ik zou inderdaad ook begeleiding vragen en extra uitleg enzo.

Haha, Bedankt. Jij ook veel succes met geschiedenis !

Maar nu ga ik me gwn erop concentreren dat ik meer de kern moet pakken, en niet het omhulsel erheen moet leren.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit !

Ja inderdaad, da’s wel een goed idee.
ik moet dat eigenlijk ook gaan doen, ik leer eigenlijk altijd alles, tot in de details, ben daarom ook urenlang bezig met huiswerk. :confused:

Da’s nog best moeilijk, de kern eruithalen.

Haha dankjewel! <3
jij ook heel veel succes met alles :grin: