Zwak voor ex, vriendje verdrietig.. what to do?

Hi girls, ik heb echt even advies nodig, ik weet niet meer wat ik aanmoet…

In 2012 hebben wij met onze muziekklas een reis gemaakt naar het buitenland. Ik had toen een vriendje met wie ik een jaar gedate heb en op het moment dat ik vertrok hadden we twee maandjes. Maar toen ik op die reis was, was ik zo met die groep bezig, dat ik het ‘thuis’ even een beetje vergat. We hadden het heel gezellig en net als mijn vriendinnen leerde ik die avond een leuke jongen kennen. Aan het einde van de week had ik ermee gezoend en was ik er heilig van overtuigd dat mijn gevoelens voor mijn huidige vriendje over waren. Super super stom, meteen nadat het uitging tussen ons had ik enorme spijt en mijn vriendje en ik hadden geen contact meer.

Een jaar ging voorbij, maar ik ben hem nooit vergeten. Ik heb het mezelf altijd verweten dat ik die fout maakte: zo’n jongen vond ik nooit meer. Het gevoel voor hem zwakte wel steeds verder af. Eind 2013 werd ik opnieuw verliefd en dat ging super goed. Echter kwam ik na een paar maanden in onze relatie mijn ex weer tegen in de stad en we hebben het super gezellig gehad. Het leek wel een klap in mijn gezicht: ik voelde dat mijn gevoelens voor mijn ex toch niet zo weg waren als dat ik had gedacht. Hij heeft na mij geen ander vriendinnetje meer gehad. Een paar weken voor dit tegenkomen in de stad whatsappte hij mij spontaan na een halfjaar geen contact meer te hebben gehad. Hij wilde weten waarom ik toen met de reis vreemd was gegaan, hij kon het voor zijn gevoel niet afsluiten en hij zat er nog steeds mee. Hij was verdrietig en miste me.

Ik heb mijn vriend verteld over mijn zwak voor mijn ex en hij heeft er best veel verdriet van. Hij wil dat ik honderd procent voor hem ga, geen procent minder (logisch natuurlijk). Maar mijn grenzen zijn best beperkt. Hij heeft een vrij laag zelfbeeld en is erg jaloers en onzeker. Hij vraagt bijna elke dag of ik hem nog wel leuk vind enzo. Ik begin steeds meer dingen met mijn ex te vergelijken en dat is echt heel stom van mij.

Ik heb er met mijn vriendinnen over gepraat en mijn vriendinnen zeiden dat ze gek zouden worden als ze in mijn positie hadden gezeten. Dat ze meer vrijheid hadden gewild. Mijn vriendje is best wel snel jaloers, zelfs als ik met mijn beste vriend afspreek, hij ziet elke jongen met wie ik praat als concurrentie. Maar dat betekent niet dat mijn vriendje en ik het nooit leuk hebben. Heel vaak zelfs. Maar toch blijft er iets knagen…

Mijn probleem is… wat wil ik nou? Ik wil uitgaan, feesten, van het studentenleven genieten. Mijn vriendje kan niet leven met de zwak voor mijn ex en dat snap ik wel, maar ik kan gevoelens dus ook niet sturen. Ik heb er vandaag met m’n ex over gepraat en hij zegt dat hij die zwak wel een beetje herkent.

Mijn vriendje en ik hebben nu afgesproken om wat afstand te nemen van elkaar. Hij zegt dat hij mij alleen wilt als ik hem de zekerheid kan bieden dat ik alleen hem leuk vind. Ik zal toch ooit de knoop door moeten hakken. What to do?

Je moet je huidige vriend niet voor de gek houden. Zelfs al zou het niks meer met je ex worden, dan nog zou ik het uitmaken met je huidige vriend. Volgens mij weet je zelf al wat beter is, maar durf je die stap niet te nemen omdat het risico bestaat dat je ex je niet wil. Maak een keuze, voordat je weer vreemd gaat…

qwerty heeft gelijk…

Ik ga nooit meer vreemd, ik voel me er nog steeds verschrikkelijk door. Maar ik denk ook dat die zwak nooit verdwijnt ofzo, en dat betekent dat ik nooit meer verder zou kunnen met mijn leven of klaar zou zijn voor een relatie zolang die zwak aanwezig blijft… als ik zo om me heen vraag hebben veel mensen wel een soort zwak voor hun ex. Ook als ze een vriendje hebben. Heeft iemand daar hier ervaring mee?

Ik denk persoonlijk dat je het nog even moet aanzien en alles voor jezelf op een rijtje moet zetten.
Zie je een toekomst met je huidige vriend of is dit voor tijdelijk, aan de andere kant: zie je een toekomst voor je met je ex? Probeer voor jezelf duidelijk te maken wat je wil, want uit jouw verhaal blijkt dat je toch niet weg wil bij je vriend. Misschien ga je daar wel enorm spijt van hebben. Probeer je voor te stellen hoe het is als het uit is, fijner of verschrikkelijk?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Thanks! Ik vind het zo lastig. Ik word wel een beetje benauwd als mijn vriendje gaat praten over kinderen en samenwonen, maar ik weet niet of dat raar is. Met mijn ex… geen idee. HIj lijkt dan de droomjongen weet je wel. Maar misschien is dit een soort beeld wat ik voor me heb en is het in de realiteit helemaal niet zo rooskleurig als hoe het in mijn hoofd zit. Omdat mijn ex en ik zo kort een relatie hadden, heb ik zijn ‘mindere’ kanten nog niet gezien.

Mijn vriendje wil dat ik vanavond met hem kom praten. Mijn vriendje gaat binnenkort studeren aan de andere kant van het land en daar ook wonen, en ik heb ergens zo’n gevoel dat het daar een beetje stuk gaat lopen. Dan is er ook geen overzicht meer. Misschien moet ik nog even wachten tot het weekend. Ik heb mijn ex al een hele tijd niet meer gezien. Misschien als ik hem weer zie dat het dan duidelijk voor me wordt.

Ik vind het niet eerlijk voor je huidige vriend om te wachten totdat je je ex weer ziet. Als ik jou was zou ik het uitmaken. Aan de conclusies die je zelf trekt over zijn studie kan ik zien dat jij er waarschijnlijk ook weinig aan wil gaan doen. Persoonlijk vind ik dat je nogal egoïstisch bezig bent Door het niet gewoon uit te maken.

Mja, jullie hebben gelijk. Het begint nu wel door te dringen dat die zwak echt belachelijk is. Wat schiet ik er eigenlijk mee op? Ik denk dat ik ervoor ga om de relatie met mij en mijn vriendje te verbeteren (en mijn excuses te maken). En dat ik dan verder contact met mijn ex verbreek en hem niet meer zie. Ik wil mijn vriendje niet kwijt, ik hou van hem. Misschien moeten we beide gewoon echt goed praten over wat ons dwarszit in de relatie en dan gewoon een nieuwe start maken.

Precies. Snap best wel dat je het even allemaal niet meer weet, maar denk eens aan jouw vriend.

Ik denk als je het zo ziet, dat je het dan beter kunt uitmaken. In ieder geval praten met je vriend, misschien heeft hij wel een beetje dezelfde gedachten.

Klopt, daar heb je gelijk in. Ik zie na jullie reacties nu pas in waarom ik in godsnaam zoveel met mijn ex bezig was de hele tijd. We hebben nu 1,5 jaar een relatie en dit gedoe is echt iets van de laatste paar weken. Ik denk dat het nog goed kan komen. Vanavond ga ik een lang en goed gesprek hebben met mijn vriendje en alles vertellen en hij ook. Hij wil me heel graag nog een kans geven, daar ben ik superblij mee. Ik hou echt heel veel van hem. Stom dat ik dat, nu ik jullie reacties zo lees, nu pas in zie hoe stom en onvolwassen ik bezig ben geweest. Ik ga zo snel mogelijk mijn excuses naar hem maken.

Dit topic mag nu wel weg, ik heb de beslissing gemaakt :slightly_smiling_face:

wat is je beslissing?

het is normaal dat je een zwak hebt voor je ex… je bent verliefd geweest op hem/ waarschijnlijk veel meegemaakt. En dan kan je niet zomaar niet meer van hem houden. Je vriend wil dat je 100% voor hem gaat, en als je denkt dat je dat niet aankan kan dat gewoon niet. Het is zielig voor je vriend als je het uitmaakt, maar nog zieliger om hem zo te laten voelen. Gewoon goed nadenken en zeker zijn van wat je doet.

Slotje