zwak op sociaalgebied

hooi,

Laatste tijd gaat het voor mijn gevoel niet zo lekker op sociaalgebied. Ik ben altijd wel stil/verlegen en onzeker meisje geweest. Sinds kort heb ik een vriend en hij is juist het tegenovergestelde van wat ik ben.
Sinds dit jaar zit ik op het HBO en ook hier ben ik weer het meisje van de klas dat bijna niks zegt en meestal gewoon zit te luisteren. Dit komt naar mij idee, omdat ik niks boeiends te vertellen heb, niet weet hoe ik het moet brengen en misschien wel bang ben om iets te zeggen.
Laatst was mijn vriend dus jarig en hij had de avond ervoor vrienden van hem uitgenodigd. Ik zat toen ook best wel weer stil op de bank niet wetend wat ik moest toevoegen aan hun gesprekken. Ik merkte ook dat ik toen een beetje afgezondert was en het voelde alsof zij mij saai vonden.
Sinds ik dan op het HBO zit ben ik hier veel bewuster van geworden en lijkt het naar mijn idee steeds erger te worden. Ik weet ook niet hoe ik dit kan veranderen. Ik zou graag spontaner willen worden en opmerkingen willen maken, maar ik kom er gewoon niet op.

Hebben jullie tips? Had iemand dit ook en is nu veel spontaner? :cold_sweat:

Hier had ik ook echt heel erg last van! Is wel een stuk minder nu, ik denk omdat ik op school een beetje op mezelf aangewezen was omdat ik er niemand kende(en ik maar 7 mensen in mijn klas heb), en op mijn werk gewoon alles al heel vertrouwt is(daar zei ik de eerst paar weken ook zeer weinig :p)

Misschien ben je gewoon introvert! Niks mis mee ^^