Zusje (12) rookt

Ik zit in een dilemma. Ik ben er net achter gekomen dat ze rookt. Ze had haar msn open staan en was weg en zag dat ze tegen haar vriendin zei dat ze het nog wel een keertje zou willen doen. Door verder te lezen kwam ik erachter dat ze het over roken had.

Ik weet nou niet wat ik moet doen. Ik heb haar al geconfronteerd ermee, maar ze reageert erg boos (logisch), maar ik weet niet of ik het aan mijn ouders moet vertellen. Zij hebben inmiddels ook het recht dit te weten en ik weet niet of ik het geheim kan houden.

Ik zou het aan je ouders vertellen

Ik weet niet wat ik zou doen, lastig. Misschien kun je het er nog een keer met je zusje over hebben, ze weet nu dat jij het weet, dus ze zal waarschijnlijk minder boos reageren. Dan kun je haar uitleggen waarom ze echt moet stoppen, dat het heel slecht is en totaal niet stoer. Kijk het dan even aan, zodat je weet of ze echt is gestopt. Als dat niet zo is kun je alsnog naar je ouders gaan, toch?

Zeg gewoon dat ze het moet zeggen tegen jullie ouders. En dat jij het anders gaat doen (maar dat moet je het neit doen want het is niet jou plaats om haar te ‘verlinken’

Maar ik zou eerst met haar praten en haar vertellen dat je het je ouders verteld en waarom je dat gaat doen. Gewoon rustig uitleggen :slightly_smiling_face:
succes joh

Ik zou het tegen je ouders zeggen. Misschien dat ze er dan een tijdje boos over is. Maar uiteindelijk zal ze je dankbaar zijn.

x dubbel.

Inderdaad als ze thuis komt, ga ik zeker eventjes met haar praten. Ik vind het echt rot, ik had dit echt niet verwacht.

Ik zou haar echt heel hard uitleggen en het vertellen. Vind het behoorlijk kansloos.

Bij nader inzien vind ik dit een betere oplossing.

Kom onthoudt wel dat ze 12 is he gewoon een uitprobeer fase. Betekend niet dat ze niet met de feiten geconfronteerd moet worden maar ze is nog maar 12…

Misschien is het een uitprobeer fase, maar ze wil er wel mee doorgaan en dat omdat ze stoer wil doen.

Op je 12e hoort dat nog niet hoor… en dan alsnog, dan moet daar wat aan gedaan worden. Ik geloof niet dat ze het niet (nooit) meer zal doen als je het tegen haar zegt. Als ze zichzelf oud genoeg vind om te roken, weet ze ook wel dondersgoed dat het hartstikke slecht is dus heeft zeggen niet zo heel erg veel nut.

Met je zusje gaan praten!

Laat haar lekker haar gang gaan :’)
Echt waar bemoei je je mee.
Op die leeftijd probeert iedereen toch wel dat soort dingen uit?
(ja ja, niemand zal het toch wel weer met me eens zijn)

toen ik 12 was ging ik ook voor het eerst roken, en ben dr nooit meer vanaf gekomen. misschien is het idd een uitprobeer fase, maar hoe vaker je het probeert hoe verslavender het is. en aangezien jouw zusje het nog een keer wilt proberen… ik zou het er gewoon met haar over hebben, het is namelijk super slecht voor je en zonde van je geld.

Ik zou dr belachelijk maken. Oke, klinkt misschien heel grof, maar als dr grote zus haar juist een loser vindt omdat ze rookt (terwijl ze stoer wil zijn) houdt ze misschien wel op. Verder moet je haar wijzen op de gevaren. Maar ook de kleine dingen. Dat ze sneller oud wordt, haar porien worden groter, eerder rimpels, en haar stem gaat klinken als een man :’) Misschien dat ze wel twee keer denkt bij de volgende sigaret.

En hee, je hebt een mooie kans te pakken. Maak dat ook duidelijk. Mijn zus had namelijk precies hetzelfde, alleen was zij nota bene 20+. Maar als ze weer iets flikte kon ik dreigen te vertellen dat ze rookte. Eigen schuld!

@Sabre: Ik kan me voorstellen dat haar zus zich verantwoordelijk voelt over haar zusje, dus ik vind het goed dat ze haar op andere gedachten wil brengen. D’r zusje heeft het geprobeerd, dus moet ze nu ook stoppen.

@ SABREPULSE, vind juist dat je groot gelijk hebt, kom op zeg alsof niemand dingen uit probeert in zn leven, en tsja de een doet het op 12 jarige leeftijd de ander op 18 jarige leeftijd weet ik veel, als ze nou echt vast zou roken oke, maar dan waren je ouders er zelf ook wel achter gekomen, aangezien je dan elke dag naar rook ruikt ook al spuit je deo op, je ouders blijven het echt wel ruiken, dus laat haar gewoon.

Ik zou tegen je zusje zeggen dat ze moet stoppen en als ze dat niet doet je het tegen je ouders verteld??

oeff heftig! ik vind 12 wel erg jong… maar ik zou inderdaad eerst met haar praten:) en als dat niet helpt, kun je het wel eerst even laten rusten, en als je merkt dat ze het steeds vaker gaat doen, ga je weer een gesprek met haar aan en als dit nog niks uithaalt, zou ik naar mijn ouders gaan…