Hey meiden,
ik heb al 3 jaar lang een hele goede vriendin, waar ik echt alles mee kan doen. We praten veel, we lachen, we zijn samen gewoon echt hilarisch :’) Onze vriendschap is best wel hecht, en we kunnen bijna overal wel over praten. Maar over 1 ding niet, haar zus.
Ik irriteer me kapot aan haar zus. Iedereen vind haar zus perfect en geweldig. Mijn vriendin heeft vaak ruzie met haar ouders, haar zus nooit. Als haar zus al eens ruzie heeft, neemt ze het altijd voor haar op, maar anders om niet.
Opzich is dit natuurlijk het probleem niet, dit komt wel voor in elke familie.
Het probleem is, mijn vriendin vind haar zus helemaal geweldig, terwijl ik me alleen maar kapot irriteer aan haar.
Laatst spraken we bijvoorbeeld af, we gingen op een terrasje wat drinken. Krijgt ze opeens smsje van haar zus hoe laat ze thuis is. Ze belt haar zus om te vragen of er iets is, maar haar zus wil niks zeggen en wacht wel tot ze thuis is. Het kwam er op neer dat mijn vriendin de hele tijd met haar zus zat te smsen en zich zorgen te maken, omdat haar zus niet wou zeggen wat er was. We zijn al vrij snel weer naar huis gegaan. Komen we thuis, vragen aan haar zus wat er was, is ze ‘‘het vergeten’’ en blijkt er dus niks te zijn.
Ook zet haar zus mijn vriendin vaak voor schut in het openbaar. Dan zegt ze bijvoorbeeld dat ze zich stil moet houden, want haar mening doet er niet toe. Om vervolgens zelf het hele gesprek te voeren. Mijn vriendin heeft dit zelfs niet eens door. Op dat moment voelt ze zich rot dat ze zo word afgekraakt waar anderen bij zijn, maar ze zegt dan niks. Als ik haar er later naar vraag, zegt ze dat ze het niet erg vind want haar zus kon haar mening nou eenmaal toch ‘‘beter verwoorden’’ dan haar.
Zulke dingen gebeuren heel vaak. Mijn vriendin hemelt haar zus helemaal op, en denkt echt dat ze perfect is. De keren dat we bij elkaar zijn, eist haar zus min of meer alle aandacht op, en staat ze continue in het middelpunt. Het komt er op neer dat ik niet graag meer bij hen thuis kom, omdat haar zus daar rond loopt als de koningin. Haar ouders, mijn vriendin, iedereen aanbid haar. Ze is prachtig slank, slim, sociaal, heeft een perfect vriendje, blablabla. Zelfs als we ergens anders zijn, speelt haar zus een grote rol in alles wat we doen.
Ik ben absoluut niet jaloers op haar, echt niet. Maar ik erger me kapot dat iedereen op zijn knieën voor haat gaat, terwijl ze onder tussen de hele tijd aandacht eist en mijn vriendin afkraakt. Zij vind zichzelf geweldig, en dat word alleen maar versterkt door de anderen die zeggen dat ze dat ook is.
Ik wil dit natuurlijk niet tegen mijn vriendin zeggen. Zij houd van haar zus, en denkt om de een of andere reden dat haar zus helemaal perfect is. Maar ik weet ook niet goed wat ik wel moet doen. Het beïnvloed onze vriendschap heel erg, want telkens als we afspreken eist haar zus wel weer de aandacht op, zelfs als ze er niet eens bij is. Ik word er dus echt gek van.
Iemand tips? Of is er iemand in dezelfde situatie?