Zus gaat emigreren :'(

Donderdagavond vertelden mijn ouders me dat mijn zus gaat emigreren naar Spanje.
Haar vriend is Spaans en eigenlijk willen ze een tijdje bij zijn familie in de buurt wonen, mijn zus wil zijn cultuur beter leren kennen. Ook willen ze kijken waar ze de rest van hun leven willen wonen, Spanje of Nederland. Ze zien dit als een soort ‘uitproberen’ van beide landen, zodat ze niet aan het toeval overlaten of ze uiteindelijk in Nederland in Spanje wonen (vanwege werk, toekomstige kinderen, etc.)

Natuurlijk vind ik dit hardstikke stom :flushed: Ik ga mijn zus ontzettend missen en haar vriend ook. Ik kan het altijd heel goed met ze vinden, ben best wel close met mijn grote zus en ook haar vriend is een beetje een bonusbroer.
Ik gun het ze ook echt wel, maar ik ben gewoon zo bang dat ze niet meer terug komen.

Wat moet ik nou? :’(

Je hebt niet zo veel keus denk ik. Klinkt een beetje stom maar is wel zo. Jouw zus heeft deze keuze gemaakt omdat dat haar zo te lezen gelukkig maakt en omdat ze een goed overwogen keuze wil maken in de toekomst.
Ik zou zeggen: maak er het beste van. Ga eens langs, probeer zelf ook wat van de cultuur daar op te snuiven, skype met ze, stuur leuke brieven en/of mails naar elkaar. Vraag of ze blogs of filmpjes wil maken over wat ze daar meemaakt en doe dat zelf ook.
Succes, het komt echt allemaal wel goed! :slightly_smiling_face:

Ah wat naar voor je zeg! Ook al is het niet het einde van de wereld, het is natuurlijk niet om de hoek. Maar je kan er vrij weinig aan veranderen, dit is waar je zus en zwager gelukkig van worden dus dan moet je dat in je achterhoofd houden. Gelukkig bestaan er dingen als Whatsapp, Skype e.d. en kan je elkaar elke dag foto’s en voiceclips sturen zodat je toch nog een beetje bij elkaar bent. Succes en geniet nog ff van elkaar voor zo lang ze er nog is!

Ik denk dat je je wat meer moet richten op de positieve dingen? Als je ouder wordt merk je dat je op een gegeven moment ook een eigen leven begint te leiden. Met een fulltime baan of studie heb je weinig tijd voor ‘anderen’. En Spanje is niet zo heel ver, voor amper 100 euro heb je al een retourtje geboekt. De kans dat zij naar elk seizoen naar Nederland komt of dat jij in je vakantie naar Spanje kan gaan is vrij groot, en waarschijnlijk valt het dan best mee met hoe vaak je elkaar niet ziet.

Dit! Denk aan de positieve dingen!

Het is lastig als een dierbare gaat emigreren. Maar zie het als een kans om je eigen ervaring ook uit te breiden en haar elke vakantie op te zoeken.