Zoveel afscheiding?

Oke meiden… Ik vind het heel awkward… maar ik wil het toch kwijt want of het echt happy/goed voelt…
Ik denk sinds de puberteit/sinds mijn eerste ongesteldheid, ik kan het me niet echt meer herinneren wanneer het begonnen is. Maar heb ik volgens mij last gekregen van afscheiding. En ik dacht het valt nog mee, maar soms is mijn onderbroek er gewoon nat van, of het WC papiertje zit er redelijk wat van op.

Ik heb een tijdje inlegkruisjes gebruikt, maar hiermee ben ik gestopt omdat ik het lastig vond, en het een soort ongemakkelijk voelde alsof ik buiten mijn ongesteldheid een lichte ‘‘luier’’ in mijn onderbroek heb.
Het viel me nu laatst op (en ik weet dat het ook zo is) dat het er in mijn meeste onderbroeken blijft zitten.
En laatste zei mijn moeder: ‘wat doe jij allemaal met je onderbroeken ik krijg ze niet meer school’! En dat zette me aan het denken… Is dit wel goed? Ik voel me er soms heel ongemakkelijk door als ik weet dat het misschien wat meer als normaal is… En zeker nadat mijn moeder heeft gezegd dat ze ze niet meer schoon krijgt… Het is doorzichting/wittig van kleur en het ruikt niet heel erg.

Wat moet ik doen… ik hoop zo dat jullie me hiermee kunnen helpen want ik vind het best awkward, en ik zo het liefst ook niet zo snel op de dokter afstappen omdat ik het ja… awkward vind omdat het een onderwerp is die je liever niet bespreekt.

Thanks alvast!

Is heel normaal hoor. Zolang het inderdaad wittig is, soms ook wat gelig :wink:, en normaal ruikt is er niks aan de hand. Dit is de manier waarop je vagina zichzelf reinigt.

Wat het wel erger kan maken is als je je daar gaat wassen met zeep, of te vaak wast zeg maar. Dat witte vocht reinigt dus en houdt je vagina op een bepaalde zuurtegraad (ph waarde). Als je je teveel wast, tast je die zuurtegraad aan en gaat je vagina juist meer vocht afscheiden.

Edit: Ik heb het zelf trouwens ook, vooral als ik middenin m’n pilstrip en dus m’n maandelijkse cyclus ben. Tegen de tijd dat m’n pilstrip op is en ik dus ongesteld moet worden wordt de afscheiding ook minder. Soms is m’n onderbroekje idd ook redelijk nat. Irritant maar is niet anders.

echt onwijs vervelend, wordt er ook helemaal gek van… :hammer:

Het is op zich normaal, zolang het geen extreme geur of rare kleur/textuur heeft is het goed. Het zou toch kunnen dat je een schimmeltje of bacterie hebt, als jij het gevoel hebt dat het abnormaal is dan is het toch wel verstandig even langs de huisarts te gaan. Valt wel mee hoe awkward dat is hoor, zo’n beetje elke vrouw heeft ooit weleens last van iets down under.

Zelf heb ik ook last van erg veel afscheiding en ik draag er inlegkruisjes voor. Zonder kan gewoon echt niet, daar is het echt teveel voor. Tsja, de een heeft er meer last van dan de ander.

Ja, ik heb wel onderbroeken pas van de hema gekocht, die zijn nog wel bijna helemaal schoon, en die van PIECES zitten wat strakker, maar misschien ligt het hier ook aan? Ik weet het niet :frowning_face: ik zal nog een keer inlegkruisjes gaan proberen!

'T is echt klote :frowning_face:

ik heb het ook heel erg. Het is echt irritant. Soms zijn het echt hele slierten slijm.
En als het opdroogt is het een witte vlek in je onderbroek. Dus ik draag nu hele dunne inlegkruisjes dieje niet voelt zitten. Ze vormen helemaal mee.

Wat hierboven al gezegd wordt, het kan ook wel eens aan de stof van je ondergoed liggen of dat ze te strak zitten. Ik merk dat zelf ook bij bepaalde onderbroeken van de H&M, die van een syntetische stof gemaakt zijn, daar krijg ik meer afscheiding van omdat het daar beneden niet kan ademen. Dus die draag ik ook niet meer. Katoenen ondergoed zou eel eens goed kunnen helpen.

Ik had daar ook ontzettend last van na mijn eerste ongesteldheid (ik was 12). Mijn moeder kreeg m’n onderbroeken ook niet meer schoon. Bij mij verminderde het tegen het einde van de puberteit. Althans, heb nog steeds (ben nu 21) wel afscheiding. Maar lang niet zo veel als toen. Mijn onderbroeken worden weer gewoon schoon :wink: Een beetje afscheiding is normaal.

Same here maar ik draag gwn inlegkruisjes iedere dag want ik voel ze op een gegeven moment niet meer :slightly_smiling_face: heb geen infectie ofs zover ik weet dus het is gewoon normaal !

alleen soms is het erger en soms bijna geen afscheiding dusja,

-

Dit vond ik op internet. Heb zelf er ook een lange tijd last van gehad en kwam erachter dat ik juist met inlegkruisjes moest stoppen, want dat maakte het alleen maar erger.

[i]Klachten ontstaan eerder door te veel dan door te weinig hygiëne. Het is niet goed als er zeep in de vagina komt; was u daar dus niet met zeep. Het is voldoende de schaamstreek onder de douche met lauw water af te spoelen en deppend af te drogen.

Sommige vrouwen spoelen de vagina met een ‘melkzuuroplossing’, te koop bij drogist en apotheek. Er is geen bewijs dat dit helpt. Vaginale spoelingen en -deodorant kunnen de vagina irriteren en worden daarom afgeraden.

Veeg uzelf na de ontlasting altijd van voren naar achteren af.

Het is niet bewezen dat inlegkruisjes en nylon slipjes de afscheiding erger maken. Toch wordt vaak geadviseerd katoenen slipjes te dragen en geen inlegkruisjes te gebruiken. Dat voorkomt een ‘broeierig’ klimaat, waarin schimmels en bacteriën zich thuisvoelen.

Krab bij jeuk zo min mogelijk. Het tere weefsel rond de vagina beschadigt gemakkelijk.[/i]

bron: http://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-last-van-vaginale-afscheiding

De een heeft er meer last van dan de ander.
Mijn zus heeft er meer last van dan ik, die wilt ook geen inlegkruisjes dragen maar vind het wel een vies idee dat haar onderbroek niet echt charmant is.
Ik heb er niet zoveel last meer van sinds ik aan de pil ben gegaan een aantal jaar geleden.
Heel soms verlies ik het ook wel, maar niet meer zo heftig als vroeger.
Je zou een mini tampon kunnen dragen op momenten dat het niet uitkomst, verder toch voor inlegkruisjes gaan.

ik heb het ook, weet ook niet wat j eraan kan doen

er staat; er is niks bewezen dus ik zeg gewoon doen! ik doe normaal wel met zeep omdat ik het anders niet echt fris vind met afscheiding enz. je kan trouwens 's nachts ook geen onderbroek aan doen zodat het kan luchten daar beneden. Zelf doe ik dit niet maarja het is wat je fijn vind

Thanks voor alvast deze reactie’s.

Een tampon lijkt me btw niet echt fijn ik bedoel ik heb er niet echt last van. Ik vind het alleen een vies idee. Bij mij geeft, de dagen na mijn ongesteldheid, een inlegkruisje een broeierig effect… Ik vind het zo vervelen!

Zeep moet je echt niet doen meid, dat is echt slecht. Ik snap dat het misschien frisser voelt, maar je krijgt alleen maar meer afscheiding ervan. Liever een keertje extra wassen met water als je je niet fris meer voelt.