Zorgverzekering vraag.

Hallo!

Ik heb net contact gehad met mijn zorgverzekeraar over de verogeding van de nuvaring. Ik hoor vanuit de basisverzekering een vergoeding te krijgen van €6,77, en moet €21,61 bijbetalen. Nu heeft meneer van de klantenservice mij verteld dat ik geen recht heb op die €6,77 omdat dat van het eigen risico afgaat? Maar dat is toch niet zo? Ik dacht dat die 21,61 van het Eigen Risico af ging, en dat die 6,77 gewoon vergoed wordt, want ik ben nog geen 21. Meneer vertelde me dat ik niets terug kon krijgen. Dus mijn vraag: heb ik recht op die 6,77 of valt dat onder het eigen risico/eigen bijdrage?

Groetjes!
Ps. sorry als er al een soortgelijk topic is, in dat geval mag deze gesloten worden. :slightly_smiling_face:

Poeh geen idee, maar ik denk dat het wel onder eigen risico valt helaas.

Ja maar ik vind het een beetje krom. Het wordt vergoed vanuit de basisverzekering, en ik betaal al een eigen bijdrage van dik 21 euro, dus waarom krijg ik dan niets vergoed?

Volgens mij klopt dit inderdaad, zo gaat het bij mij (bij andere medicijnen) ook.

Een deel van de totale kosten van het medicijn wordt vergoed en deel is voor eigen rekening. Van alle kosten die vergoed worden (dus het deel van dit medicijn en andere medische kosten die vergoed worden) is de eerste 350 euro de eigen bijdrage, dit is dus óók voor eigen rekening.
In principe betaal je dus het gehele bedrag zelf, maar het gedeelte van de kosten dat ‘vergoed’ wordt betaal je pas wanneer de rekening voor de eigen bijdrage komt (ik geloof 2 a 3x per jaar).

Het verschil is dat wanneer je door verschillende medische kosten de grens van 350 euro gehaald hebt (en het eigen risico vol is), als je daarna nog dit medicijn (of in jouw geval de nuva-ring) haalt: dán zijn de vergoede kosten ook daadwerkelijk voor rekening van je verzekeraar.

Volgens mij is het zo dat wanneer iets vanuit je basisverzekering vergoed wordt, het van je eigen risico af gaat. Die 21 euro moet je sowieso dan betalen, dus dat gaat niet van je eigen risico af omdat dit daar los van staat. Alleen als iets vanuit je aanvullende verzekering vergoed wordt, zul je dat niet van je eigen risico hoeven betalen. Correct me if i’m wrong!

Alles vanuit de basisverzekering gaan van je eigen risico af. Dingen uit je aanvullende verzekering niet…

Omdat dat gewoon zo geregeld is vanuit de wet. Als je nou aanvullend verzekerd bent met anticonceptie erin dan krijg je die 21 euro vergoed.