Zonder hem durf ik niet..?

Hoi!

Ik heb een probleem.
Ik heb een vriend (mijn vriend) waar ik érg gehecht aan ben.
Om het een beetje kort samen te vatten; ik heb een angst probleem en krijg hier medicatie voor. Nu is ook een probleem dat ik me aan hem vast klamp. Compleet! Ik leun zo erg op hem dat ik niet zonder hem kan slapen, alleen over straat enz.

Hij weet hiervan en heeft me altijd enorm gesteund. Hij heeft het nooit een probleem gevonden want hij ‘hield’ wel van een meisje dat hem letterlijk nodig had. Oké, dat klinkt best raar. Maar ik vertrouwde hem in ieder geval.

Nu zijn we bijna 2 jaar verder en er begon iets bij me te knagen. Vetrouwen?
Ik weet het niet maar ik geloofde het niet meer als hij zei ‘ik ga naar een vriend.’ Toen ben ik begonnen met hem te controleren. Facebook, z’n blackberry enz. Toen ik las dat hij al meerdere keren is vreemd gegaan, plus hij ‘date’ nu een meisje en heeft zelfs een andere vriendin gehad in de tijd van onze relatie.

Goed, dit is allemaal heel erg. En jullie zullen waarschijnlijk zeggen dump hem!
Maar ik kan het niet. Ik kán niet zonder hem. Ik zou er kapot aan gaan om alles alleen te moeten doen. Dit heeft mijn angst 1000 x verergerd wat heel moeilijk is wat ik probeer er nu al zolang iets aan te doen. (Ik ben er ook in behandeling voor enz.)

Help me? Wat moet ik doen? Ik ben ten einde raad. Ik word helemaal gek van het idee dat hij er straks niet meer is. Soms als ik eraan denk krijg ik suïcidale ideeen. Dat maakt me doods bang. Ik heb het zo verschrikkelijk moeilijk nu…

Bedankt voor het lezen!

Edit; Hij woont trouwens bij mij omdat zijn moeder hem niet meer in huis wou. Dus ik kan hem niet zomaar in 1 x uit mijn leven sluiten.

Heb je toen je jong was meegemaakt dat iemand uit je naaste omgeving overleden is, of ineens weg gegaan is? Weet je waardoor je angst probleem is ontstaan en ben je er ook voor in therapie? Hoe zit het met vriendinnen, heb je naast hem nog vriendinnen die je vertrouwt? En je ouders? kan je daar goed mee praten?

Ik heb zelf ook een hele slechte relatie gehad waar ik aan onderdoor ging omdat ik hem veel harder nodig had dan goed was, maar dat was niet zo extreem als bij jou. Bij mij kwam het vooral omdat ik thuis geen goeie band heb met mn moeder, en ik had op school wel veel vriendinnen, maar niet waar ik echt close mee omging, waardoor ik alleen maar meer naar hem toe trok etc.

Mijn vader is op vroege leeftijd bij ons weggegaan voor een andere buitelandse vrouw. Dit kwam onverwachts, hij was gewoon ineens weg.

Nee ik heb geen vriendinnnen… Ik heb mezelf een soort van afgesloten van de ‘buitenwereld.’

Ik weet niet hoe het is ontstaan, maar het begon met problemen op school toen mijn broer (4 jaar geleden) in het ziekenhuis kwam te liggen vanwege zijn zieke hart. Hij heeft daar 3 jaar lang gelegen en ik heb me die tijd ook veel alleen gevoeld. Ik ging niet meer naar school, was altijd alleen thuis (want mijn moeder was continue in Rotterdam.) En vlak daarna heb ik mijn vriend leren kennen.

Ik denk dat het verleden wel een grote rol speelt. Je ziet hem nu als vertrouwd, iemand waarop je kan leunen, maar hij heeft dus een vriendin gehad tijdens jullie relatie. En niet lullig bedoeld, maar ik denk dat hij alleen nog bij je is omdat hij niet ergens anders terecht kan (zijn moeder wilt hem niet). Maar stel nou dat hij serieus wordt met iemand, gaat samenwonen of iets, dan is hij alsnog uit je leven. Je geeft hem op dit moment te veel troeven, hij weet dat je niet zonder hem kan en misbruikt dat. Jij weet dit zelf ook, maar bent bang niet meer zonder hem te kunnen. Vroeg of laat is hij toch weg, dus je kunt het lot nu beter zelf in handen nemen en hem van je leven afsluiten. Ik denk dat jij gewoon iemand nodig hebt die je kan vertrouwen, of dat nou een vriendje, vriendin of goede vriend is. Probeer vrienden te maken op school, werk of sport. Als je er voor open staat, dan lukt het vanzelf. Maar nogmaals, zorg ervoor dat jij hem voor bent. Want je geeft hem nu te veel macht.

Ik heb hier niet echt een advies voor en dit zal je wel niet leuk vinden om te horen. Maar wat een zieke gast dat hij dit bij jóu flikt terwijl hij weet hoe afhankelijk je bent. Net alsof hij er gebruik van maakt omdat je hem toch niet aan de kant zet. Bah.

ga meteen deskundige praten en met je vriend

Je kunt het ook als grote kans aanpakken. Beginnen met een schone lei. Weer openstaan voor vriendschappen. Gezien je situatie en verleden het lastig kan maken voor je, kun je een deskundige inschakelen. Zodat je er in elk geval niet helemaal alleen voor staat. Want mijn voorstel is natuurlijk wel een van de grootste stappen die je kan maken in je leven. Maar als je het aandurft, moedig ik je zeker aan!

Sowieso denk ik dat je iemand moet opzoeken om je te helpen met je angst-probleem.
Jij gaat voor. Probeer je gedachten naar jezelf te zetten. Verlies jezelf niet! Maar geef er alles voor.

Je angststoornis is best wel erg. Iedereen kan tips geven, mja het heeft natuurlijk een medische oorzaak bij jou. Waar ik bang voor ben is dat hij uiteindelijk de eerste stap zal zetten om de relatie te verbreken (blijkt wel uit het feit dat hij gewoon met anderen gaat) en jij dan inderdaad suicidaal wordt. Dat moet je uiteindelijk-of je het wil of niet- voor gaan zijn.

De reden is simpel: hij misbruikt je voor onderdak. Lekker makkelijk zo zonder huur (hoop dat ie wel zn eigen eten etc betaalt maar dat zal vast niet) Hij wist al voordat jullie een relatie kregen precies hoe zwak je in je schoenen stond. Jongens merken dat en daar komen ze als wolven op af. Hij wist vanaf het begin dat hij je zou kunnen manipuleren en hij wist ook al dat zijn moeder hem uit huis zou zetten. Daarom kwam ie bij jou. Waarom verblijft hij niet bij 1 van zn vriendinnetjes? Omdat hun dat niet zouden pikken. Ik merk dat je in ieder geval zo ver bent dat je weet dat hij je misbruikt en dat deze situatie ongezond is. Het enigste probleem is, is dat jij niet weet HOE je het gaat oplossen. Jitt_me heeft hele goede tips gegeven en misschien kan je een weerbaarheidscursus volgen?
Of op een vechtsport zodat je meer zelfvertrouwen krijgt? Daar leer je ook mensen kennen etc etc. Probeer ook alvast kleine dingen te doen zoals het vuil ophalen en dan weer terug naar binnen, een blokje om en dan bijv fietsen en zo telkens een klein beetje opbouwen. Je zal hier toch echt uit moeten komen. Hij zal allerlei dingen naar je hoofd gooien om je onzeker te maken, maar vroeg of laat ben je er klaar mee en zou je willen dat je dit veel eerder had gedaan. Ook jij verdient iemand die WEL goed voor je is! Er zijn dingen in je verleden gebeurd, er zijn dingen nu nog gaande, maar laat hem niet je toekomst letterlijk en figuurlijk van je afnemen!

Succes meid ik hoop echt dat je doorzet. :kissing:

ik zou in ieder geval gewoon voor jezelf kiezen! als hij je zo misbruikt terwijl je zo goed voor hem bent dat je hem in huis neemt dan is hij je echt niet waard! mijn vriend woont om dezelfde reden ook bij mij, en ik denk dat hij het eerder juist absoluut niet zou doen omdat hij dan nergens anders heen kan. Want hij is afhankelijk van jou, als hij vreemdgaat zou je hem toch zo het huis uit kunnen zetten dus als hij dat risico toch neemt denk hij waarschijnlijk dat je hem toch nooit weg zou sturen denk ik!

Ik denk dat het heel erg veel te maken heeft met je verleden. Dat je hem ontmoet hebt op het moment dat je echt iemand nodig had om op te bouwen, hem vond, en alle vertrouwensbanden die je normaal met verschillende mensen hebt, aan hem hebt verbonden. En dat is natuurlijk erg erg pijnlijk als je nu ineens achter komt dat de persoon waar je alles op gebouwd hebt, eigenlijk helemaal niet te vertrouwen is geweest. - ik vind hem maar een egoist, maar daar heb je nu natuurlijk niet zo veel aan -. Het probleem is nu volgens mij dat je weet dat hij eigenlijk niet goed voor je is zo, maar dat je bang bent voor wat er gaat gebeuren als je hem ineens kwijt bent, omdat je dan je basis kwijt bent, ondanks dat dat slechts een instabiele basis is. Het beste wat je naar mijn idee zou kunnen doen, is sowieso in therapie gaan om je verhaal kwijt te kunnen. Ik kan je verder wel zeggen dat je hem moet dumpen, maar volgens mij gaat je gevoel dan van alle kanten daartegen schreeuwen dat je dat niet wilt.

Bedankt voor alle reacties! Ik heb ze allemaal gelezen en ik ga er ook echt iets mee doen.

Even een korte update;

Gisteravond confronteerde ik hem over die berichtjes enzovoort die ik gelezen had. En ik vertelde hem dat ik wist dat hij nog steeds ‘date’ met een ander meisje. Hij werd enorm kwaad. Ik schrok ervan! Hij was beledigd omdat ik in zijn zaken had zitten snuffelen. Ik kan hier wel op in komen… Ik had het andersom ook niet leuk gevonden! Maar anders had ik dit nooit geweten.

Vanaf dat moment heeft hij me genegeerd en is hij op zolder gaan slapen. (Normaal slapen we samen in mijn bed.) S’ochtends vroeg kwam hij mijn kamer binnen. Hij knuffelde me en zei dat het hem speet. Dat hij echt oprecht van mij hield en me absoluut geen pijn wilt doen. Ook al weet ik dat het slecht is, ik viel gelijk terug in mijn oude patroon en zei dat het okée was als hij het nooit meer zou doen. (Doet 'ie toch wel)

Naja goed, daarna was hij gaan douche en ik bleef nog even in bed liggen. Hij zei dat hij naar een vriend ging, dat is ook echt zo ik heb het gecheckt :stuck_out_tongue:. Een uur later belt hij me op om te zeggen dat ze hem hebben gearresteerd wegens een openstaande boete van 150 euro! Nu moet hij twee weken zitten tenzij ik het betaal… Wat moet ik doen? Hij vergeeft het me nooit als ik het niet doe en twee weken is verschrikkelijk lang! Wat een ellende…

Je hoeft echt geen 2 weken de gevangenis in als je een boete van 150 euro hebt hoor? Ik geloof echt geen ruk van zn verhaal. Laat hem het lekker zelf betalen, waarom moet jij dat doen?

^ Echt niet? Want dat zei hij. Hij moest nu naar een arrestantencel en werd dan overgeplaatst tenzij het betaald werd.

Hij heeft geen werk en dus ook geen geld. En zelf heb ik het wel… Ik twijfel alleen of ik het wel moet doen.

Dat is inderdaad niet waar. Sowieso niet twee weken.
“Eén van hen, een 25-jarige man uit Gouda, bleek te staan gesignaleerd voor een openstaande boete van 150 euro. Omdat hij dit bedrag niet kon betalen, werd hij aangehouden. Hij zit inmiddels een vervangende celstraf uit van drie dagen.” - bron: hier

Anyway ik zou dat niet vertrouwen. Als hij evt weer belt, vraag bij welk politiebureau hij zit en dat je er wel naar toe gaat. Dat je met je eigen ogen ziet en hoort of hij is opgepakt. Als het gaat om geld wil ik zelf namelijk altijd weten waar het naar toe gaat.

Over die celstraf, ik zou gewoon naar het politiebureau gaan, of waar ze hem dan ook houden, en dan gewoon aan de mensen daar vragen wat nou precies kan gebeuren.

Ik had het echt al lang met die gast uitgemaakt.

Ik heb zelf ook een angststoornis, dus ik weet hoe het is. Maar ik ben er overheen gekomen door gewoon de dingen te doen waar ik bang voor ben, hoe ongelovelijk eng het ook is. Wel met iets makkelijks beginnen en dan opbouwen.

Ik denk dat de eerste stap voor jou al is om het gewoon met die eikel uit te maken (en sowieso die 150 euro niet betalen) en dan samen met je ouders en psych te leren om over je angsten heen te komen.

Als je samen met hem blijft, wordt je angststoornis alleen maar erger, omdat je juist hem hebt om op te leunen en het zo nooit alleen zou durven doen. Ook zal hij je steeds opnieuw pijn doen, wat het ook weer erger maakt.

Wow, heftig! Ik ben ook erg gehecht aan m’n vriendje , maar hij gaat niet vreemd dus dat is nog wat anders. Ik zou stilaan wat afstand nemen, zodat je elke keer aan een stapje meer onafhankelijkkheid kan wennen. Ik ben dit nu ook aan het doen, al is het een beetje drastischer bij mij (:

Ik vind het echt heel erg dat je er uberhaupt nog over nádenkt om het te betalen voor hem. Hij gebruikt jou voor onderdak en dus nu ook voor geld. Gebruik je verstand alsjeblieft!

Hij behandeldt je nu als oud vuil, dus ik zou zeggen laat hem maar lekker voor 3 dagen in die cel afrotten, en als hij terugkomt zeggen dat als hij zich niet inzet voor de relatie hij op kan donderen! Kom op voor jezelf hoe moeilijk het ook is!