Zomerstorm - Een wervelend verhaal

Ik heb een keer eerder geprobeerd hier een vervolgverhaal te starten, maar dat flopte helaas een beetje. Om alvast aan één van mijn goede voornemens te beginnen: deze wordt hopelijk wel een succes! Het is eigenlijk een soort hervorming van het vorige verhaal.

Hier alvast een korte inleiding. Ik wens jullie veel leesplezier!
Tips en onderbouwde kritiek zijn altijd welkom.

[b]Ontmoet Rose-Marie, Julia, Ellen en Sarah. Ze zijn lief, kritisch, getalenteerd en avontuurlijk. Maar ook zestien, op zoek naar hun eigen Romeo en bovenal vriendinnen voor het leven.
Het viertal komt iedere maand samen in een oude caravan die in de caravanstalling van Ellen’s ouders is gestald. Gezellig, maar af en toe ook broodnodig.
Dit nieuwe jaar zal er namelijk flink aan hun leventje geschud gaan worden – op alle mogelijke manieren. En daarbij is vriendinnenadvies altijd handig. Of toch niet?

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Sarah. Daarnaast heb je ook nog het voorrecht af en toe een blik in de mailbox van de anderen te werpen.[/b]

December 2008: Kristalharten en pepernoottranen
Deel 1

Met een kwastje volg ik het contour van haar kaaklijn. Haar lange donkerblonde haren zitten verstopt achter een zwarte krullenbos.
“Sarah… Gaat het wel?”
Bezorgde ogen proberen mijn blik te vangen. Ze lijken nog blauwer nu, omringd door zwarte schmink. En groter ook.
“Ik denk dat ik er nog maar een laagje overheen doe, anders is het er straks af voordat iedereen zijn cadeautjes heeft gehad.” Ik probeer een lachje, maar mijn stem klinkt raar.
Zwartgehandschoende vingers pakken mijn kin vast, en draaien mijn hoofd zachtjes maar zelfverzekerd omhoog. Ik ruik een vage pepernotenlucht en voel me net een klein kind dat aan haar moeder moet opbiechten dat ze een koekje gestolen heeft.
“Sarah?”
“Ja… Het gaat wel. Het is alleen…”, een beetje verbaasd over mezelf ga ik verder, terwijl de vingers mijn kin weer loslaten en troostend op mijn knie blijven liggen.
“Het doet me zo veel pijn! Zoveel meer dan ik ooit had kunnen denken.”. Ik hoor de bibber in mijn stem, en als ik recht in Julia’s lieve ogen kijk voel ik een traan over mijn wang vluchten. Ik laat hem gaan. Het is nu te laat om me aan mijn eigen voornemen te houden: geen tranen vandaag.
Ik kijk naar beneden en voel Julia’s armen om me heen. Haar handen aaien zachtjes over mijn rug. Er komen meer tranen – geluidloos sluipen ze naar beneden. Ik knijp mijn ogen dicht en weet dat de mascara straks overal zit. Net als de zwarte pietenschmink.
Maar het maakt me niets meer uit; ik onderga de poging tot troosten als een katje dat gered is van de verdrinkingsdood. Als een kind dat een oog van haar Teddybeer mist.

Ik onderga dit als het meisje dat haar vriendje nooit meer zal vertrouwen.

Subject: Caravandate?
Van: uiltje91@live.nl
Verzonden: 6 december 2008 11:23:01
Aan: x.ellen3@hotmail.com, rose-marie_kooistra@hotmail.com

Allerliefste El & Roos,

Zoals jullie weten moest ik gisteravond Zwarte Piet spelen bij mijn neefjes.
Sarah hielp me even met schminken en zo. Ze probeerde vrolijk te doen, maar ik merkte aan alles dat ze de hele tijd aan Levi dacht. Toen ik haar vroeg of het wel ging barstte ze in tranen uit.
Heb haar geprobeerd te troosten, maar moest natuurlijk toch al snel weg om Z.P. te gaan spelen. Voelde me zo schuldig…

Argh, ik haat de niet-Romeo-achtige jongens op deze wereldbol. Stomme Levi! Hij is helemaal niet goed genoeg voor lieve Saartje.

Maar ik dacht dus dat het wel goed zou zijn een beetje extra rekening met haar te houden. Zullen we binnenkort maar weer eens een caravandate plannen bij jou, Ellen? Een soort opvrolijkavondje voor Sarah.

Hou van jullie!
Julia

Verder!! Ben benieuwd…

Oeh, een reactie! :slightly_smiling_face: Dankjewel WarmWhispers. Ik plaats zo een nieuw stukje.

Rose-Marie
Subject: RE: Caravandate?
Van: rose-marie_kooistra@hotmail.com
Verzonden: 6 december 2008 11:37:52
Aan: x.ellen3@hotmail.com, uiltje91@live.nl

Hi gozertjes,

Juul… Je vergeet dat Romeo Julia’s doodoorzaak werd. En andersom.
Dus het beste blijven we helemaal van de jongens af.

Maar Sarah verdient absoluut een caravandate ter ere van haar. We zorgen er voor dat ze Levi z.s.m. weer vergeten is. Ik vond ‘m toch al niks.

Wanneer? Ik kan vrijdagavond, tennis gaat niet door.
Ik neem de wijn wel mee. Zorgen jullie voor bonbons en andere Sarah-waardige hapjes?

Ik peer ‘m naar gitaarles,
R-M.

Mooi, ga maar gauw verder!

Julia
Subject: RE: RE: Caravandate?
Van: uiltje91@live.nl
Verzonden: 6 december 2008 12:56:42
Aan: x.ellen3@hotmail.com, rose-marie_kooistra@hotmail.com

Rose-Marie, je bent weer snel en flitsend als altijd. ^^
Hoeveel hobby’s heb je ondertussen, een stuk of twintig? Echt respect voor je dat je zoveel tegelijk doet. Sportief, muzikaal, goede cijfers op school… Je hebt zoveel talenten!

Vrijdagavond is wat mij betreft oké. Alleen Sarah moet natuurlijk ook wel kunnen. Zodra Ellen terug heeft gemaild en toestemming heeft gegeven zal ik Sarah bellen.
Ellen, had jij vandaag niet een dressuurwedstrijd met Jonker? Succes lieverd, jullie kunnen het!

Roos, jij doet dus de wijn, je weet wat Sarah lekker vindt. Ik neem nog wel een flesje Cola en Dubbel Fris mee. Mm… Dan de Sarah-waardige hapjes. Bonbons zijn inderdaad altijd goed. Ze is gek op Engelse drop toch? Misschien wat lekker fruit: aardbeien en druiven of zo? Als we nou allemaal iets meenemen hebben we meer dan genoeg.
Ik neem mijn laptop ook wel mee, en een stapel films. Hebben we verder nog iets nodig?

Voelt echt raar om alles zo te ‘regelen’, dat doet Sarah altijd! Vind het nog steeds zo rot voor haar… Maar ja, we gaan haar inderdaad maar leren Levi te vergeten.

Kusje,
Julia

Subject: RE: RE: RE: Caravandate?
Van: x.ellen3@hotmail.com
Verzonden: 6 december 2008 21:24:37
Aan: uiltje91@live.nl, rose-marie_kooistra@hotmail.com

Agent Uiltje en agent Roosje,

Jullie zijn top. En Sarah ook; deze Caravandate wordt onze missie.
Ik (Agent Ellen), heb onderzoek gedaan naar de mening van mijn ouders, en daaruit is gebleken dat wij op vrijdagavond aanstaande onze betrekking kunnen nemen in de caravan. Locatie: caravanstalling van mijn pappie en mammie, naast de geitenweide.

Gadgets:
Wijn – Roos
Cola en Dubbel Fris – Uiltje
Bonbons – ik
Engelse drop – Uiltje
Druiven – Roos
Aardbeien – ik

Okido? Er liggen nog wel een zak chips en een rol koekjes in de caravan. We hebben trouwens wat in te halen, in november zijn we er niet één keer geweest!
Julia, neem asjeblieft geen romantische films mee… Dat is niet zo handig nu. Liever een leuke komedie of een spannende horror.
Ik zoek op Internet wel wat anti-liefdesverdriettips op.

Jullie weten net zo goed als ik dat Sarah zichzelf altijd in de hand houdt. Ik heb haar nog nooit zien huilen! Dat ze dat nu dus wel deed, wil heel wat zeggen. Ook niet zo gek na anderhalf jaar verkering natuurlijk. En dan opeens horen dat hij iemand anders zoent!

Vrijdagavond dus, vanaf 19.00u. Julia, jij belt Sarah?

Tot dan,
Ellen

PS: Ja, ik had een wedstrijd. We zijn tweede geworden!

Goed verhaal!! Leuk om te lezen…:slightly_smiling_face:
VERDER!!

Dankjulliewel voor de lieve reacties! Echt leuk en aanmoedigend om te lezen. :slightly_smiling_face: Ik zal vanmiddag nog een stuk plaatsen.

December 2008: Kristalharten en pepernoottranen
Deel 2

Twee vogels vliegen door de ijskoude lucht; ik volg ze met mijn ogen, draai mijn hoofd een beetje naar links. De silhouetten splijten de donkerblauwe lucht moeiteloos doormidden. Rechts van me doezelt de zon steeds verder in. Totaal onverwacht duikt één van de gevederde dieren naar beneden, de ander eenzaam achterlatend.

Ne-Yo begint luidkeels te zingen. Miss Independent, het liedje dat Levi me stuurde. Nog niet eens zo lang geleden. Als dat bekende deuntje klinkt kijkt hij me aan, altijd – met zo’n speciale blik. Keek, verleden tijd. Niet aan denken nu.
Met mijn tanden pak ik de punten van mijn rechterhandschoen vast, en trek mijn verkleumde hand eruit. De Nokia zit in mijn rechterjaszak alsof er nooit iets veranderd is. Het schermpje licht op in het schemerdonker: Julia. Ik neem op en Ne-Yo zwijgt.
“Juultje!”
“Hoi Sarah. Hoe gaat ‘ie?”
“Goed hoor. Ik kom net van zangles, zit nu op de fiets.”
“En was Maria nog een beetje vrolijk?”
Ik lach. Sarah is vreselijk chaotisch, en toch weet zij altijd allerlei kleine persoonlijke details te onthouden. Eén van de eigenschappen waardoor ze zo veel voor me betekent. Blijkbaar weet ze dus ook nog dat mijn zanglerares nog al streng en chagrijnig kan zijn.
“Ach je weet hoe ze is, hè? Maar ze was wel tevreden over me vandaag.”
“Dat kan ook haast niet anders met jouw stem.”
“Dankjewel.”
De lantaarnpalen aan de kant van de weg springen aan.
“Maar waar ik eigenlijk voor belde: Ellen, Rose-Marie en ik vonden dat het weer eens tijd is voor een caravandate. Kan jij vrijdagavond?”
“Gezellig! Ja, is goed.”
“Oké, mooi.”
“Julia, wat is er?”
Ze is één van de mensen die een stem hebben als een boek: leesbaar. Het is bijna onmogelijk om het niet aan Julia te horen als er iets aan de hand is.
Ik hoor haar ademhalen.
“Nou, eigenlijk… We dachten dat we je misschien een beetje kunnen helpen over Levi heen te komen.”
De straatstenen glimmen, en ik bedenk me opeens dat mijn fietslampen nog niet aan zijn. Ik rem en zet mijn rechtervoet op de stoeprand.
“Sarah?”
“Ja, wacht. Ik pak je even in mijn andere hand.”
Ik leun naar achteren en graai naar het knopje voor mijn achterlicht.
“Luister Julia, ik vind het echt lief van jullie dat jullie je zo veel zorgen maken. Maar ik heb liever dat we er gewoon een gezellige avond van maken, en het niet over hem hebben.”
De voorlamp verspreidt een twijfelachtig blauwwit licht dat smeekt om nieuwe batterijen. Ik stap weer op en rijd verder.
“Oké, en… Sorry als ik precies de verkeerde dingen doe of zeg. We willen je gewoon graag helpen. Als je ergens over wil praten of bij me langs wil komen moet je dat zeker doen hoor! En je mag altijd bellen en zo.”
“Dankje Julia. Je bent geweldig, maar het lukt wel. Ik heb alleen een beetje tijd nodig.”
Tijd en pijnstillers. Ik heb nooit geweten dat als mensen zeggen dat een gebroken hart pijn doet, ze dat ook letterlijk bedoelen. Maar dat vertel ik niet aan Julia.
Op de achtergrond hoor ik het zusje van Julia.
“Ik moet gaan Sarah, we gaan eten. Ik hou heel veel van je, en dan zie ik je zaterdag?”
“Zaterdag? Vrijdag toch?”
“O ja, dat bedoel ik. Vrijdagavond vanaf zeven uur.”
“Doeg, eet smakelijk!”
Ik hang op, ga naar instellingen en verander mijn ringtoon.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier iets plaatste.
Het werkt een beetje demotiverend als er geen reacties geplaatst worden.

Ik ben wel van plan 't verhaal af te maken. Het heet tenslotte Zomerstorm, en het verhaal speelt zich nu nog af in de winter.

Maar ik zou wel graag van jullie willen weten of 't wel leeswaardig is. Tips en zo! :slightly_smiling_face:

Ik motiveer je wel!
Ik vind dat je leuk schrijft! (heb het alleen nooit zo met mailtjes en brieven enzo)
Verder dus :grinning:

Verder! Ik vind het echt een leuk verhaal… Het doet me een denken aan mn eigen vriendinnen. :slightly_smiling_face: Nja, heel snel verder duss!!

Ik vind dat je beter schrijft dat de gemiddelde ‘schrijver’ hier op Girlscene.
Ik hou wel van die details er tussen door en zo. Alleen moet je misschien iets minder mails achter elkaar doen, dat leest fijner en makkelijker.
Verder vind ik het echt goed!

leuk verhaal, leuk geschreven!

ga maar gauw verder :wink:

Leuk verhaal, goed geschreven. Ik hoop wel op een paar spannende wendingen :stuck_out_tongue:
(ik hou het in de gaten, don’t worry… volgens mij lezen meer mensen dit dan je denkt :wink: )

Ga je nog een x verder??? Dit verhaal doet mij idd denken aan mijn eigen friends!!!

Dit is heel grappig om allemaal terug te lezen! Al bijna 2 jaar geleden nu…
Misschien dat ik binnenkort 't verhaal maar weer oppak, haha.