Zomerbaantje regelen voor iemand uit het buitenland! Hoe doe ik dit?

Hi,

De titel zegt het al, hoe doe je zoiets?

Zijn er mensen bekend met bijvoorbeeld kennissen of vrienden die uit het buitenland komen en bijvoorbeeld een job hebben in Amsterdam? Afgelopen zomer was ik in Amsterdam en sprak de bediening engels tegen ons. Dit was ook iemand die uit het buitenland kwam en nu hier werkte. Heb er niet verder naar gevraagd wat ik nu wel jammer vind.

Het gaat om het volgende:

Ik heb een vriendin in kroatië. Eens in het jaar komt ze bij ons en ze wil heel graag ervaring op doen door te werken in Nederland. Ze is een horeca talent, dus ze zou graag iets willen in de horeca. Maar hoe zit dat dan met huisvesting, zijn er bedrijven die dit ook aanbieden zodat ze daar kan verblijven? (mijn ouders willen haar niet de hele zomervakantie bij ons in hebben wonen, dat is een beetje het punt) Wat zou hierin mogelijk kunnen zijn, iemand die ervaring hiermee heeft of iemand kent uit het buitenland die nu in Nederland werkt? Zoja, hoe heeft diegene dit aangepakt? Er komt behoorlijk wat bij kijken waarschijnlijk, maar ze wil dit ontzettend graag dus ik probeer haar maar te helpen haha.

Als iemand iets meer weet, of websites weet die ik haar kan geven let me know hieronder in een reactie! :slightly_smiling_face:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nieuw-in-nederland/inhoud/vergunningen-buitenlandse-werknemers
Daar staat er in ieder geval wat over werken in het buitenland.

Ik weet wel dat veel internationale mensen die in Amsterdam werken, hier wel echt wonen. Ik denk niet dat werkgevers dat soort dingen regelen voor hun werknemers, dat zal je misschien zelf moeten regelen. Ik snap alleen niet waarom ze niet in Kroatië kan werken? Als ze er een opleiding voor doet zal ze ook vast wel een keer naar Nederland kunnen komen.

Nope, echt als vakantie job wil ze het. Gewoon zoals wij in wel eens naar mallorca gaan als vakantiewerk, dat kan toch ook! Ik snap het wel, ze wil gewoon graag een summer job in het buitenland, vandaar en dan t liefst in Nederland. Maar vraag me af of wij zoiets doen in Nederland.
In kroatië gaan die dingen niet zo, ze is vrij arm en op haar school is er geen kans om eventueel stage te kunnen doen in het buitenland. Geld voor een ticket kan ze wel opbrengen, maar thats it zeg maar.