Zoals het hoort (middelbare-studeren-werken)

Hee meiden,

Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden. Ik loop de laatste tijd nogal tegen een probleem aan te hikken. Mijn studie gaat steeds zwaarder en ik ben inmiddels al 20 (oud ja weet ik). Nou, ik ben dus tweedejaars aan de uni, woon op mezelf. En ik merk dat er bij best veel mensen het idee heerst dat je na de middelbare per se moet gaan studeren (al dan niet met een jaar pauze ertussen) en dan daarna (ben je 24 ofzo? ligt aan je opleiding) werken en dat dan doen tot je 65e.
Maar ik zit best in de knoop met mezelf en wil ik een master gaan doen, ben ik nog wel 6 jaar bezig. Hoe ik dat ga betalen met het huidige kabinet is een raadsel maargoed. Ik merk gewoon dat dit idee niet erg maatschappelijk geaccepteerd is. Hoe zien jullie dat?

huh :open_mouth:

Nou, of jullie vinden dat je gewoon moet leren-studeren-werken of dat er ook ruimte moet zijn voor bijv. een studieswitch, paar jaar ertussenuit etc.

Heh, wattes? Welk idee is niet erg maatschappelijk geaccepteerd?
Dat jij je master wilt gaan doen of dat middelbare school-studeren-werken???

Je moet doen wat je zelf wilt. Ik vind niks, heb daar niet echt iets over te zeggen, toch?

Het idee dat je een paar jaar pauze neemt en bijv. op je 23e begint met een studie. Of dat je wegens omstandigheden 6 jaar over een studie doet.
Want ik voel best wel druk op me van mensen die vinden dat je alles in een keer goed moet doen.

nou uhm ik heb havo - studie en mijn P - na 2 week gestopt - werken - feb.instroom (ben tot hier gekomen wat ik in de toekomst nog wil → afstuderen - wereldreis - verder aan de uni met mijn opleiding - afstuderen - werken en reizen)

Ben momenteel 18 dus dat is nog vrij jong om weer met een nieuwe studie te beginnen :slightly_smiling_face: scheelt weer wordt het maatschappelijk meer geaccepteerd… want mensen vragen altijd van oh en hoe oud ben je dan, ja 18 reactie: OOOHH dan heb je ja nog een heleboel tijd en niet zoveel jaar verloren blablabla XD

Ik vraag me vaak of al dat leren en al die stress die erbij komt kijken het echt wel waard is. Je stresst je heel vaak en dat 6/12 jaar lang misschienw el. Om vervolgens nog 40 jaar door te moeten blijven werken, pff ik word er al depressief van als ik eraan denk!

ja nu is het geld voor zo’n lange studie inderdaad best wel een probleem, maar als je het wel kunt betalen, denk ik dat het alleen maar slim is. je zult daar achteraf denk ik geen spijt van krijgen… dus ik zou toch proberen je niet zo van die druk aan te trekken, ieder persoon gaat zijn eigen weg toch?

Als jouw studentenleven alleen maar stress is vraag ik me af hoe je dat doet. Meestal is het namelijk gewoon super hard knallen bij mij. :’)

Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Je gaat eigenlijk je halve leven naar school, de andere helft werk je en dan hou je nog een klein beetje over om te doen waar je zin in hebt, zonder verplichtingen. Ik vind het geen probleem als je 6 jaar over je studie doet, of pas later begint. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt, een neef van mij heeft ook lang over zijn studie gedaan en iedereen had daar eigenlijk wel commentaar op. Toch moet je gewoon doen waar je zin in hebt, want het draait uiteindelijk toch om jou.

Ik vind dat daar ruimte moet zijn. Ik zit met hetzelfde probleem, ik studeer nu maar vraag me soms af waarom ik ben gaan studeren. Omdat het normaal is, of omdat het mijn eigen keuze is? Overigens past een master best wel in het normale plaatje hoor, tenminste wel bij mij. Ik denk dat dat ‘normaler’ is dan helemaala niet studeren.

Ik snap jou wel, ik ga nu op mijn 23ste met een MBO-opleiding beginnen, en ben er bang voor dat dat nog minder geaccepteerd wordt dan een opleiding op de uni.
Maar ik denk er ook aan dat ik uiteindelijk wel kan doen wat ik wil, ookal heeft het me lang gekost om te weten wat ik wil doen!

Dus sta er niet te lang bij stil wat mensen verwachten, en doe wat jou het gelukkigst maakt. Vooral als je je bedenkt dat als je nu “om wat andere mensen denken over je leeftijd” zou stoppen met school en maar gaat werken, het zonde is dat jij je hele leven een baan moet doen je niet 100% ligt, enkel omdat je bang was voor de mening van een ander…

Nou, bij mij op school (HBO) zijn er best veel mensen die nadenken over doorstuderen.

Ik speel zelf met het idee een soort kopopleiding leraar Nederlands te doen, waardoor ik in de onderbouw middelbare mag lesgeven. Ik doe nu journalistiek, dus ik weet niet of ik toegelaten zou worden voor dat 1-jarige traject, maar wie weet :slightly_smiling_face:

nou ik ben 18 en ben als het allemaal goed uitpakt in mei klaar met mijn MBO opleiding, ik heb geen idee wat ik nog wil gaan doen , en ook geen richting dus ik denk erover na om een jaartje te gaan werken en dan te beginnen aan een opleiding die ik echt leuk vind (ervanuitgaande dat ik dan wél weet wat ik wil) , maargoed laat ik eerst mn examens maar halen …

Ik ben wel vaak sceptisch over het ‘er even tussenuit’.
Schijnt dat best wel wat mensen moeite hebben om school weer op te pakken als ze een jaar of langer zijn gaan werken/reizen.

Ik ben ook al 22 en ik wil gewoon dat ik zo snel mogelijk een HBO diploma op zak heb.
Helaas kun je je niet zomaar aanmelden op een kunstacademie, anders had ik dat allang gedaan toen ik met mijn vorige studie stopte.
En ik wil ook een master gaan doen. Moet je nagaan ik ben straks 28 ofzo als ik klaar ben met school :'3

Jullie hebben gelijk, voel me best opgelucht nu, want normaal staat er zo’n druk dan op me (ook omdat ik het bijv. moeilijk vind tegenover mijn ouders omdat die veel betalen). Maar uiteindelijk moet het ook niet uitmaken hoe ik het aanpak, het is mijn leven =)

Ik snap je wel. Vind het zo beangstigend dat alles als uitgestippeld lijkt

1. Na het havo Hbo doen op mijn 21 klaar=werken…
    2.Na het Havo VWO doen daarna uni 23 klaar=werken…
    maar dat wil ik helemaal niet, ik wil de wereld zien, mensen van overal en nergens leren kennen.

Mijn plan: studeren - die-hard werken totdat ik rijk genoeg ben om nooit meer te werken - trouwen, reizen, kinderen krijgen en van het leven genieten.

OT: Mijn broer heeft ook pas op zijn 27e (? 28e?) zijn studie afgerond. Hij heeft iets van 4x geswitchet, had problemen enzo en daar hadden ook mensen commentaar op. Maarja boeie, hij heeft nu een goede baan/leuk huis/geweldige vriendin dus ze moeten niet zeuren dat hij er “te lang” over heeft gedaan.

de opleiding die ik wil volgen is best kort eigenlijk… ik ben vorig jaar blijven zitten op het vwo, doe nu 4 havo…
ik wil hierna mijn P halen voor logopedie HBO → taalwetenschap WO → master WO
als dat niet lukt dan lopopedie afmaken HBO → master WO
ik ben op mijn 24ste dan ongeveer klaar ^^ ik wil wel alles achter elkaar gaan doen… ik hoef er niet persee een jaar tussenuit want ik wil zo snel mogelijk klaar zijn xD ik heb nu al een jaar verspilt door het zitten blijven vind ik <_<