Zitplaatsreservering trein Berlijn?

Ik ga maandag een week naar Berlijn, met de trein. Ik ben bijna klaar met tickets boeken, maar nu komt de vraag in beeld of ik ook zitplaatsen wil reserveren. Aangezien ik 4x moet overstappen kost het dus €8,- x 4 = €32,- als ik de gehele reis zitplekken wil reserveren. Ik kan ook gedeeltes reserveren dus, maar wat? Mijn reis begint in Leer omdat ik uit het noorden kom.

V 08:41 Leer(Ostfriesl)
A 10:03 Bremen Hbf
-
V 10:17 Bremen Hbf
A 11:12 Hamburg Hbf
-
V 12:06 Hamburg Hbf
A 13:48 Berlin Hbf (tief)

Ik heb echt geen zin om te staan maar als de trein halfleeg blijkt, baal ik ook van mijn 8/16/32 euro natuurlijk.

Iemand ervaring?

Kortom: Zal ik reserveren en zoja, het hele stuk of een stukje? Of zal ik erop gokken dat er genoeg plek is?

Ik weet niet hoe druk het zal zijn in Duitsland, maar als ik in Amersfoort op de trein stap die richting Berlijn gaat is er altijd genoeg plek.

Eigenlijk weet ik het gewoon niet, maar veel plezier daar!

Dankjewel! Ik heb echt geen idee hoe druk ik het moet inschatten… Zeker omdat ik via Leer en Bremen enzo ga. Alleen het stukje van Hamburg naar Berlijn is volgens mij de ICE die vanuit Nederland vertrekt.

Ging jij in de zomervakantie of niet?

Nee, eerst elke doordeweekse dag en nu alleen op vrijdags (zit daar op school). Ik moet die trein hebben omdat ik naar Hilversum moet en die stopt toevallig in Amersfoort en daarna in Hilversum, dus ga er altijd maar een klein stukje mee, maar er is altijd genoeg plek dan. Ook in de spitsuren en het is vaak een hele lange trein. Maar ik weet dus niet hoe het met de treinen via Leer en Bremen is

Aah op die manier. Ik denk dat ik er dan toch maar op ga gokken dat het rustig genoeg is… Sowieso het eerste stuk, en het ICE stuk zie ik dan wel.

Best moeilijk! 6 uur staan lijkt me hel namelijk haha.

Ik zou sowieso de trein van Hamburg naar Berlijn reserveren, die is altijd mega druk (in ieder geval, telkens als ik erin zat… en dat was vaak) en van Bremen naar Hamburg… als je alleen gaat is het sowieso niet nodig (want ik heb nog nooit in een volle trein van Bremen naar Hamburg gereisd) maar als je met meerdere mensen gaat zou ik voor de zekerheid wel reserveren.

Veel plezier in Berlijn!

We zijn met zn 2en… Dus dan kan ik misschien Bremen-Hamburg nog wel op gokken. Als we apart zitten dat stukje is ook niet heel erg.