Zit in een dip en opleiding lijd eronder

Hoi allemaal

Ik zit al een paar weken helemaal niet lekker in m’n vel. Ik voel me schuldig dat ik mij zo ellendig voel omdat mn ouders er alles aan doen mij vrolijk te zien.
Nu ben ik net begonnen met een opleiding maar doordat ik me zo ellendig en rot voel heb ik er nu al geen zin meer in. Ik heb m’n eerste lesweek al ziekgemeld (was wel echt ziek maar binnen 2 dagen weer beter)
En nu lig ik weer in m’n bed zonder enige motivatie om de bus te pakken en te gaan studeren.

Om eerlijk te zijn heb ik het ook niet echt naar m’n zin op die school en daar baal ik behoorlijk van. Ik vind de opleiding zelf erg leuk maar ik heb de energie en motivatie niet? Ik voel me behoorlijk down en ik weet niet wat ik er tegen moe doen. Ik wil echt niet achterlopen of onnodig veel verzuimen. Ook als ik mn vader vertel dat ik niet naar school ben geweest dan word ie best wel boos en vraagt ie waar ik allemaal mee bezig ben. Ik vraag mezelf dat ook af om eerlijk te zijn. Ik wil echt graag studeren maar ik zit zo niet lekker in mn vel.

Waarom zit je niet lekker in je vel?

Bespreek dit met je studiebegeleider of mentor! Snel op de hoogte stellen is een must, dan kunnen zij je eventueel helpen.

Wat voor mij altijd helpt op dat soort momenten is met mensen afspreken om samen te gaan studeren. Het feit dat je de verantwoordelijkheid naar de ander toe hebt om te komen zorgt er voor dat je meer motivatie krijgt.
En praat er inderdaad over op school, je bent echt niet de enige met dit probleem en misschien kunnen docenten iets voor je betekenen.

Zit je puur mentaal niet goed in je vel of ook lichamelijk niet?

Ik heb een burn-out en ben mede om die reden gestopt met mijn opleiding. Ik zou het indd bespreken met je studiebegeleider, want als je echt voor de opleiding wilt gaan weet je begeleider ook dat je dit niet om puur luiheid doet. En ik zou even langs de dokter gaan, sowieso voor onderzoek en een verklaring. En pas alsjeblieft goed op jezelf, ga niks overhaasten als je het psychisch niet aan kan. Desnoods doe je er een jaartje langer over, maar hoe eerder je erbij bent hoe sneller je je weer beter voelt.