Zit er op elke camera autofocus? (misschien domme vraag;$)

Uhm, ik wil nieuwe camera kopen. Want nu moet ik die van mijn ouders steeds lenen. Eigenlijk weet ik niet heeeel erg veel van camera’s. Maar ik weet hoe ik kan scherpstellen, mooi lichtinval kan geven. Dus niet geweldig veel, maar ik krijg dus wel mooie resultaten. En ik wil niet risico lopen dat ik dadelijk een camera heb, die het niet heeft. En ik kan niet zomaar winkel inlopen en vragen. Omdat ik eerst beetje informatie over de camera wil weten, hoe anderen bijvoorbeeld erover denken. Alleen ik wil wel met autofocus. En ik ben nu aan het zoeken naar een camera. Maar er staat nergens bij dat het een autofocus heeft. Een autofocus is een foto maken met wat je scherp wilt hebben scherp kunt maken. En wat je wat vager wilt hebben (de achtergrond) vaag kunt maken. Ja, ik ben heel erg vaag. Maar ik hoop dat ik wat hulp kan krijgen :wink:
xx.

Up’je! :blush:

Moet erbij staan?
en anders moet je het in de winkel vragen aan een verkoopter

op spiegelreflex bedoel je toch? want daar volgens mij wel altijd hoor! zal toch wel?

Je hebt altijd autofocus. Dat is als je camera namelijk vanzelf scherp stelt en dat doet hij altijd als je op het knopje drukt.

Oke, want dat stond niet op die site waar ik een camera gevonden had.
Maar die camera die wij nu thuis hebben is er een stand voor net zo als je een stand hebt voor donkere foto’s, strandfoto’s. Maar dat zit er dus wel op elke? :slightly_smiling_face:

Uhmm ja anders moet je met de hand scherpstellen. Ik moet effe opzoeken hoe dat dan weer kan want, dat weet ik ook niet.

dankje :wink:

Je hebt verschillende soorten autofocus en waarschijnlijk zit er een extra soort op die camera als ik tijd heb zal ik het even beter uitleggen.

Oke, alvast bedankt dan. Ik krijg namelijk mooie foto’s met die stand. Omdat je achtergrond heel mooi “smooth” wordt. En je voorkant ook echt mooi scherp, en toch rust uitstraalt zegmaar :slightly_smiling_face:

bij mij zit het op de lens… niet op de body.

als je de voorgrond scherp wilt en de achtergrond wazig; daar heeft autofocus verder weinig mee te maken… autofocus is dat de camera automatisch scherp stelt, daar tegenover staat dat je handmatig scherp stelt en dat je dus zelf bepaald wat je scherp wilt hebben in de foto. als je bijvoorbeeld een foto maakt van een fles cola met daar achter een glas cola en daarachter een muur met groene stippen en je gebruikt automatisch scherpstellen, dan kiest de camera uit waar wordt scherpgesteld (dat hangt ook weer af van de scherptediepte). als je een kleine scherptediepte hebt stelt hij scherp op óf de fles, of het glas, of de muur. als je een grotere scherptediepte hebt stelt hij bv scherp op het glas maar is de fles ook nog scherp, of de fles, het glas én de muur. hangt af van de afstand.

als je de voorgrond scherp wilt & de achtergrond wazig moet je een groot diafragma nemen. en dan moet er scherpgesteld worden op de voorgrond, dat kan met autofocus maar ook met handmatig scherpstellen.

ik denk dat jij er meer aan hebt om een camera te nemen waarop het diafragma instelbaar is…

En zou je misschien een voorbeeldje van die soort camera willen vertellen ? :slightly_smiling_face: Want dan kan ik misschien iets beter weten wat je bedoelt ;p Sorry, maar ik ben nog niet echt slim in die echte ingewikkelde namen?

Waarom ga je niet gewoon naar een fotospeciaalzaak?

Bedoel je een voorbeeld van een camera?
Ik ben geen camera expert… ik weet alleen van canon camera’s XD

Wat betreft compact camera’s zijn de camera’s uit de Canon Powershot G-reeks en Canon Powershot SX-reeks zoiezo met autofocues en instelbaar diafragma, voor zover ik weet. En kwa spiegelreflexcamera’s alle camera’s wel voor zover ik weet…