zilvervisjes?

Hoi meiden, ik heb al een paar maanden last van zilvervisjes. Dit zijn lange zwarte/grijze beestjes met twee voelsprieten op hun kop en aan hun achterste. Vorige maand moesten we een nieuwe oven hebben dus de oude haalden we weg, en we zagen toen op de lege plek heel veel van die zilvervisjes. Ze zijn echt megasnel, kruipen meteen weg. Toen een paar weken later ontdekte ik een piepklein donker rupsje [van een halve cm ongeveer] in mijn kamer. Ik vond het een onschuldig ding dus ik liet het gaan. Later vertelde me moeder dat dit de larve is van die zilvervisjes. Die rups was verdwenen en een week later zag ik een grote zwarte zilvervis op me muur zitten. Die larve was dus volwassen geworden. En net zag ik er weer een, heb m meteen dood gemaakt. Opvallend is dat die zilvervisjes [en larven] bij me muur omhoog kruipen en op me plafond gaan zitten. Herkent iemand dit? Ze zijn heel eng en k wil ze niet in me kamer!

x

Ze komen af op vochtigheid, dus je moet je huis goed ventileren.
Verder houden ze van zetmeel. Het schijnt dat wanneer je een aardappel uitholt en in een zakje ergens neerlegt, ze erin kruipen en er vervolgens niet meer uit kunnen komen.

Iewl. Klinkt echt heel eng. Geen idee, ik wist niet eens wat het was. Maar succes en ik hoop dat iemand je helpen kan!

Jak.

http://www.doehetzelf.net…lvervisjes-bestrijden.php
http://dier-en-natuur.inf…g-tegen-zilvervisjes.html
http://forum.viva.nl/foru…ze_weg/list_messages/6559

Ongedierte bestrijding zou ik even bellen. D: Of kan dat niet hier mee?

Antwoord:
Preventief = Zilvervisjes houden van een vochtige omgeving, door de cv wat hoger op te stoken en veel te ventileren met droog zonnig weer. Ze gaan namelijk dood als de luchtvochtigheid minder is als 50 % dus hoe lager de luchtvochtigheid hoe sneller je ervan verlost word en de vermenigvuldiging steeds minder wordt.

Ze zijn ook lichtschuw houden zich vooral op in naden en kieren maar ook achter wanden en vloertegels die niet goed zijn afgevoegd of afgekit. Ze eten oa suiker, zetmeel en stijfsel zorg dat deze produkten en de resten niet in de directe buurt zijn bestrijding.

Biologisch = Ze vangen met een doorgesneden beetje uitgeholde aardappel 's nachts in een open plastic zakje op de plaats zetten waar ze zitten 's morgens breng je de aardappel en de zilvervisjes in het dichtgeknoopte zakje naar buiten in de afvalbak.

Informeer ook nog even bij de buren of zij er ook last van hebben want ze gaan door de waterleidingen naar andere plaatsen. Dus als jij het gaat bestrijden en de buren hebben ze ook dan is het dweilen met de kraan open zal ik maar zeggen.

Bestrijding van de zilvervis
Wat is er te doen tegen een plaag van de veel voorkomende zilvervisjes. Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om de beestjes te kunnen bestrijden.

Chemische bestrijdingsmiddelen (kan invloed hebben op uw gezondheid)
Goede ventilatie (lage luchtvochtigheid)
Droog stoken (lage luchtvochtigheid)
Goed naden en kieren afdichten (geen schuilplaats)
lokvoer neerzetten. Voorbeeld: U kunt ze vangen doormiddel van een aardappel, de aardappel uittehollen en in een plasticzakje te doen. De ‘visjes’ gaan hier dan inzitten om te eten. Ze kunnen er dan niet meer goed uitkomen, waardoor ze vastzitten.
Temperatuur onder 22 graden houden in uw huis.
Broedplekken opruimen (kartonnen dozen, kranten ect)

Dat hebben veel huizen, een zilvervliesjesplaag :stuck_out_tongue: Ze kunnen totaal geen kwaad en zijn redelijk moeilijk weg te krijgen :stuck_out_tongue:

Bah, die hebben wij ook veel in huis ja ><

Niet doodmaken! Dan komen de eitjes vrij en zullen er alleen meer komen. Het beste is ze door de wasbak of het toilet te spoelen als je ze perse wilt doden.

Wij hadden ze vroeger soms in de wc, we hebben er nu geen last meer van.

Mijn moeder ziet ze steeds op haar werk :’) Ze komen idd op vochtige plekken.

Wij hebben ze ook wel eens in huis. Vooral op de badkamer en wc. Ik vind ze zo goor :’)

Die beesten zijn zo walgelijk.

Wij hebben ze thuis gelukkig niet. Mn ma komt elke keer panisch thuis als ze die beesten weer heeft gezien op werk haha. Dan is ze bang dat ze in dr tas zijn gegaan en dat ze mee neemt naar huis :’)

Ik vind ze echt heel vies, heb ze soms ook wel op mijn kamer :S

ik heb ze voornamelijk in de badkamer. ik ga altijd op jacht xD met een stukje wcpapier en dan door de wc. hopla.

en ik heb t wel eens met zo een aardappel in een zak geprobeerd maar dat hielp niks

Zijn dat diezelfde dingen die op planten gaan zitten? Ik had namelijk van die soortgelijke beestjes op mijn orichideeen. Dat ging pas over toen ik mijn planten weggooide.

Uuuuh. :’] Ik ging ze opzoeken op Google en nu heb ik de kriebels.

Ugh, die ken ik wel. Hebben wij ook last van. Ik maak er een soort van hobby van om die beesten te doden. :'D