zijsteek

Heey

ik ben begonnen met hardlopen, maar na een paar minuten heb ik hartstikke zijsteek en ik kan er niet doorheen lopen. Dat ga ik maar weer wandelen en dan duurt het meestal nog wel een kwartier voordat de zijsteek over is. Zo bouw ik mijn conditie niet echt op(die is nog al slecht) dus het liefst wil ik er vanaf.
Heeft iemand tips???
xx

Als je een zijsteek krijgt moet je de kant van de steek lang maken. Oftewel je gooit je arm over je hoofd en rekt de boel een beetje op. Bij mij helpt dit vaak. Wat rustiger rennen kan ook een tip zijn, misschien begin je te snel?

Als je net begonnen bent met hardlopen moet je ook een paar minuten rennen, paar minuten lopen. Op internet staan speciale hardloopschema’s zeg maar. Je moet ook niet in een keer een heel stuk gaan rennen. Je moet het opbouwen, en op een gegeven moment kun je een heel stuk lopen zonder dat je zijsteken krijgt.

En inderdaad niet te snel willen rennen, gewoon rustig joggen en hetzelfde tempo blijven aanhouden.

Je kan op internet een programma downloaden, dat heet “start to run”… Daar wordt rekening gehouden met dat je een beginner bent op het ren-gebied zeg maar. In die lessen bouwen ze het joggen/wandelen en afwisseling daar tussen langzaam op. In les 1 mag je volgens mij maar 1 minuut joggen, dan 5 minuten wandelen ofzo en dat steeds afgewisseld. Het wordt dus opgebouwd naarmate je verder in je lessen bent, en daardoor verbetert je conditie en heb je die steken minder snel :slightly_smiling_face:

Maar als je gewoon zelf wilt blijven joggen: doe dat in je eigen tempo, en ga gelijk wandelen op het moment dat je een steek aan voelt komen. En als je dan weer minder dat gevoel hebt kan je verder gaan met joggen :slightly_smiling_face: Dus gewoon luisteren naar je lichaam

Oja en je moet als je het niet meer volhoud om te rennen wel door blijven wandelen. Niet stil gaan staan ofzo, want dan gaan je spieren sneller verzuren zeg maar.

ja dat heb ik dus ook!
heb ook een conditie van niks
wou er laatst iets aan doen maar kreeg ook na een halve minuut verschrikkelijke steken

opzich vind ik het heel leuk dat jullie willen helpen
maar ik ga toch niet met een hand omhoog over straat rennen? :blush:

Voordat je gaat rennen kun je het beste ook even rek en strek-oefeningen doen (: ik ga vanavond na lange tijd eindelijk weer eens rennen.

Niet teveel eten van tevoren.
Eerst rek en strek oefeningen doen.
Klein stukje rennen en dan weer lopen enz.
En desnoods kan je je vuist ertegen aan houden/duwen.

PS: je hebt niet na een paar keer rennen topconditie! =)

probeer het rennen op te bouwen, bv 2 minuten hardlopen dan 1 minuut rustig aan lopen en dat steeds verder uitbouwen. als het goed krijg je er dfan minder last van omdat je minder lang rent en je je conditie langzaam opbouwt. dus niet in 1 keer een heel stuk hardlopen.
Wat inderdaad ook helpt is niet teveel eten van tevoren.

Ik heb wel eens gehoord, dat je dan een vuist moet maken van je handen en er hard in knijpen, dan gaat het ook over. Verder, zoals de rest al zegt, Start-To-Run downloaden en rustig opbouwen!

En van te voren niet veel eten/drinken. Het liefst niks (nouja, niet dat je uitgehongerd gaat rennen, maar ik bedoel bijvoorbeeld gaan rennen om 5 uur gaan, zodat je al een tijdje niks hebt gehad en daarna pas gaat eten).

bedankt allemaal voor de tips :grinning_face_with_smiling_eyes:
ik loop ook al met dat start-to run.

Conditie bouw je het snelst op door vaker een piramide loop te doen: voor diegene die niet weten wat het is: je begint in een rustige looppas (joggen of een beetje doorlopen) na 15 sec. ga je 15 sec. lang sprinten (echt op topsnelheid hoeft niet, dat houd je niet de hele tijd vol, want je moet ook nog meer) maar echt hard rennen, na 15 sec. stop je met rennen & ga je weer over in looppas, dat doe je nu voor 30 sec. & daarna ga je weer 30 sec. rennen… zo ga je telkens door. Je kunt tot de 1min. gaan rennen, dan doe je dus: 15 looppas, 15 rennen, 30 looppas, 30 rennen, 45 looppas, 45 rennen, 60 looppas & 60 rennen.
Je kunt dit ook doen met 10, 20, 30, 40, 50, 60.
Als je eenmaal de 1min (ik zou niet veel langer gaan) hebt gehaald, bouw je het weer af. Zo eindig je met 10/15 sec looppas.

Als je dit een aantal dagen/trainingen achter elkaar doen, merk je vanzelf dat je conditie beter gaat.

Je kunt ook kleine afstanden rennen, de grond aanraken, & dan weer terug rennen, weer de grond aanraken & weer rennen.
Dit is vooral om snel je conditie op te bouwen.

Heel veel succes!!!
Ik heb het zelf ook gedaan, het is even doorzetten, maar uiteindelijk lukte het toch