Zijn hier mensen met vitamine D tekort?

Hello,

Ik heb even dringend hulp nodig.
Vorig jaar is bij mij ontdekt dat ik vitamine D tekort heb! Nu kan dat langdurig gevaarlijk zijn, ik weet dus ook niet hoelang ik dit al heb (ben 20 jaar). Nu moest ik 2 pilletjes per dag slikken, en in de zomer stoppen. Alleen nu ben ik gestopt, (slik er nu eerst 1 per dag) en heb ik vreselijk pijn in mn botten en gewrichten… ik heb een gigantisch tekort maar toch mag ik ze niet slikken. Ik snap er niks van. Er word mij geadviseerd om 30 min. per dag in de zon te zitten, maar op zo’n dag als vandaag schijnt de zon niet en heb ik ook geen tijd gehad. Ik voel me vreselijk nu, alles doet pijn.
Snapt iemand hier iets van? ik bedoel, een tekort is hartstikke slecht voor je, en ik voel duidelijk dat ik dat nu heb… maar ik mag, als ik morgen in de zon ga liggen, en neem nu 2 pilletjes, ook weer geen overdosering krijgen…
Pff wat ingewikkeld.

Hallloooo, bel de dokter ofzo. Like wtf…

Ik heb een ernstig tekort aan vitamine D. Ik had een waarde van 8 wat dus ernstig laag is. Ik moet drie maanden lang elke week colecalciferol 50.000ie innemen via een spuitje. Ik ben nu op de helft maar ik heb nog steeds veel pijn in mijn gewrichten. Ook waren mijn botten broos en omdat je bij vitamine d tekort ook last hebt van je evenwicht, viel ik ook vaak. Voornamelijk op de trap. Wat heel vervelend is want dat betekende bij mij een scheurtje in mijn ribben.

Hoe dan ook. Zo’n gebrek is killing. Als ik klaar ben met de medicatie is er een grote kans dat ik reuma eraan over hou. Fibromyalgie om specifiek te zijn.

Mijn advies is; vraag aan de huisarts om weer je bloed te laten testen op vitamine D. Als het niet ernstig is, zoek dan verder. Het kan net zo zijn dat je lichaam geen vitamine D aanmaakt en/of waarom je zo’n tekort hebt (dat gaan ze bij mij ook nog onderzoeken met een maag en darm onderzoek).

Wat ik eigenlijk niet begrijp… Waarom krijg je geen colecalciferol? Je kan het ook in 10.000IE en 25.000IE krijgen. Want als het echt zo ernstig is zoals je het omschrijft begrijp ik niet dat ze jou zo’n lagere dosering geven.

Ga zelf alsjeblieft niet dokteren. Teveel vitamine D is ook schadelijk. En bij mij zijn de klachten zoals hartkloppingen en lusteloosheid wel verdwenen dankzij de medicatie maar ik krijg daarvoor wel koorts aanvallen en twee zwakke dagen (de dag voordat ik medicatie moet nemen en de dag erna) ervoor terug.

Ik heb dat. Ik kreeg pilletjes maar heb ze denk ik 3 maanden geslikt. Ik heb sowieso al last van mn gewrichten enzo af en toe… Ik heb alleen geen duidelijke klachten en destijds kwamen ze er toevalli achter dat ik een heel zwaar vitamine d tekort heb. Ik probeer wel meer in de zon te zitten enzo want ik weet niet of ik wel weer pilletjes krijg omdat ik dat al heb gehad

zijn jullie toevallig donker?

Ik ben zelf donker en ik heb er al m’n hele leven last van… en aha nu snap ik waarom ik altijd zo’n vreselijke pijn heb aan m’n knieën… Ik denk dat ik m’n tabletten maar eens weer moet gaan slikken

Bel liever je dokter, die heeft er meer verstand van dan wij.

godver, ik zit waarschijnlijk al in 't 3de stadium… en ik ben nu echt bang…

Jij ook ff je dokter bellen?

Ik had het.
Ik moest die pilletjes,ook werrd mij aangeraden om vette vis te eten.
Haring makreel en zalm.
Op zon dagen moest ik minimaal 20 min in de zon zitten zonder mij in te smeren met zonnebrand creme omdat zonnenbrandcreme de aanmaak van vitamine D remt.
En iedere drie maanden prikken op de waarde van vitamine D
Als het heel extreem zou worden zou ik in de winter licht therapie kunnen krijgen.
De meeste vitamine D krijg je als de zon minimaal een zonkracht van 3 heeft.

gewoon de dokter bellen voordat je zelf verkeerde beslissingen neemt!

Ik ben niet donker, maar wel half turks en mij is vertelt dat turken er wel vaker last van hebben.

Precies. Maar sommige mensen maken geen vitamine D aan hoe krachtig de zon ook is

Blood elf heb je al contact met je dokter opgenomen?

Nee ga ik morgen even doen.
Ik slik devaron trouwens.
Heb ik de bijsluiter gelezen dat je 1 á 2 pilletjes per dag moet slikken, afhankelijk van hoeveel zon er is. Natuurlijk bel ik de dokter nog, maar de bijsluiter zou t ook wel weten toch? dus heb nu zelf even besloten dat als ik 20 min in de zon kan zitten, dat doe, en 1 pilletje neem… als er geen zon is, neem ik er 2.
Overleg het even met de dokter volgende week

Heb net te horen gekregen dat ik het ook heb… Daarbij ook nog bloedarmoede.
Woensdag krijg ik pas medicatie…

Ik ga hier niet dokteren, want dat ben ik nou eenmaal niet. Niemand hier trouwens (op een enkele na misschien haha), dus ik zou zeggen bel de dokter of ga langs.
Wat ik wel even wil zeggen: Je krijgt ook zon “binnen” als je buiten zit, ookal is het bewolkt. De wolken filteren alleen de zonnestralen, dus de zonkracht is lager, maar niet helemaal verdwenen. Dus ik zou alsnog gewoon buiten zitten, maar dan gewoon wat langer.
Succes!

Ik heb ook een ligt vitamine D tekort. Ik heb hiervoor ook van die colecalciferol spuitjes gekregen en moet een jaar lang 1 mL per maand innemen…

De klachten die jij beschrijft herken ik zelf niet, maar ik denk inderdaad ook dat je het beste naar de huisarts kunt telefoneren, misschien kan hij je ook iets anders geven?