zij-instroom geneeskunde

Hoi,

Heel graag wil ik de studie geneeskunde volgen, maar de kans dat ik er in kom is niet zo groot. Daarom heb ik wat gezocht en heb het volgende gevonden:

Als je je bachelor haalt van bv. de studie biomedische wetenschappen kun je worden geselecteerd voor zij-instroom. Met zij-instroom wordt een traject bedoeld, waarin men in relatief korte tijd de studie geneeskunde kan volgen. Men hoeft niet te loten, maar er is wel een strenge selectie procedure. Een gedegen vooropleiding is in het algemeen nodig. De totale duur is dan 4 jaar. Op dit moment bieden Groningen, Utrecht en Maastricht de mogelijkheid van een zij-instroom voor geneeskunde.
Voor meer informatie kijk op: http://www.ikwildokterworden.nl/zij-instroom
(na paar keer doorklikken, krijg je heeeeeel veel informatie.)

Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met de zij-instroom voor geneeskunde? Wanneer ik niet ingeloot wordt, is dit een optie. (:

Ook upjes en mensen die interesse hebben zijn welkom. (;

xx

me zus ging eerste jaar biomedisch ding . en toen werd ze het 2e jaar gelukkig toegelaten bij geneeskunde dus , en nu omdat ze biomedisch deed is geneeskunde heel makkelyk voor haar. daarom wilt ze volgend jaar allebei doen . Je moet ds gewoon biomedisch doen en hopen dt je volgend jaar toegelaten word en anders door gaan met bio medisch

Ik heb er enigzins ervaring mee. Ik ben 1e keer ook uitgeloot geweest voor Geneeskunde en heb toen Biologie gestudeerd. Nadat je de bachelor hebt gehaald, kun je een examen aan dezelfde universiteit toelatingsexamen voor Geneeskunde afgeleggen. Hiervoor krijg je een aantal literatuur aangewezen die je moet beheersen. Wat ik toendertijd heb begrepen dat het idd een vrij lastige examen is, maar per jaar melden er zich weinig studenten daarvoor aan omdat veel studenten niet weten dat zij-instroom bestaat. Dit met als gevolg dat de plekken die voor zij-instromers zijn niet gevuld worden, vaak zijn ze dan wat coulanter met de regels en wordt bijna iedereen die examen doet toegelaten.
Hierna kom je terecht in het 3e jaar van Geneeskunde. Je moet dan nog het 3e jaar + helft van het 4e jr studeren (1,5 jaar) en 2 jaar coschappen doen.
Vaak krijg je vrijstelling van het keuzeonderzoek wat je eind 4e jaar of eind 6e jaar moet doen. Waardoor dus je totale opleiding NA bachelor 3,5 jaar bedraagt.
Maar goed, ik ben uitiendelijk toch toegelaten en was dit allemaal niet nodig maar ik wist het nog :stuck_out_tongue:

bedankt voor jullie reacties! Ik heb er zeker wat aan. (:

Het is wel heel zwaar. Ik zit zelf naar biomedische wetenschappen te kijken en heb dus ook over de zij-instroom gehoord. In Leiden is het ook nog mogelijk volgensmij om geneeskunde ernaast te doen.
Maar je moet echt een gemotiveerde student zijn, dus he el hard je best doen en echt slim zijn.

upjeee. :dancing_women:

nog meer mensen met ervaring, tips of andere verhalen die hierop van toepassing zijn?

Ik heb geen ervaring, ik wilde alleen even zeggen dat als je dit echt heel graag wil en je wordt toch uitgeloot, je het ook nog in Belgiƫ zou kunnen proberen (: Daar hebben ze een toelatingsexamen, dus als je er echt je best voor doet kan je zo toch die opleiding volgen (:
(en zie dit anders maar gewoon als een UP :stuck_out_tongue:)