zien wat ik op mn laptop doe

Hey meiden,

Ik meld me vaak aan op chats op internet voor gewoon een leuk gesprek en mijn ouders zijn erachter gekomen omdat ik een keer mijn laptop aan heb gelaten. Ze hebben me dit verboden & laatst heb ik het weer gedaan omdat ik het gewoon onzin vindt. Ik ben oud genoeg om zelf te bepalen of ik chat of niet? Nu ben ik erover gaan nadenken en ik gebruik de WIFI van dit huis. Is het dan mogelijk dat zij via iets kunnen zien wat ik allemaal verstuur & mijn geschiedenis? het opvragen bij een provider ofzo? Want stel dat ze ook alle berichten zouden kunnen lezen die ik hier verstuur op Girlscene… En topics met persoonlijke verhalen… moet er niet aan denken. weten jullie hier iets vanaf?

x

Hoe oud ben je dan?

ff

M’n school kan het namelijk wel,alles wat wordt verstuurd op telefoons of op de computers komt bij hen in het systeem. Maar dat is dan toch eigenlijk browsergeschiedenis waar jij over hebt? Daar kunnen ze toch niet bij?

Voor de zekerheid altijd internetten in incognito modus? Dan krijg je geen browsergeschiedenis. Verschilt per brower hoe je die aan zet, moet je even googelen.

Je kan het niet op je laptop zien maar je activiteit wordt via je router doorgestuurd. Het internet is namelijk een netwerk van computers en servers die ‘contact’ hebben. Deze ‘contactverzoeken’ worden gedaan via de router naar andere servers e.d. Dus alles wat jij verstuurt en bezoekt gaat dóór de router zodat je dat kan versturen. Routers registreren dat in principe. Je computer bewaart die gegevens standaard voor het gemak, maar als je geen sporen achter wil laten op je computer browse je incognito. Dit zorgt ervoor dat het niet staat op je computer, maar het moet nog steeds door je router (die het dus registreert) omdat het internet is. Dus nogmaals: met wat technisch verstand kunnen ze dat inzien, ja. Al het dataverkeer gaat door de router. Daar ontkom je niet aan.

Duidelijk. Nog een laatste vraag; hoe kan je die informatie opvragen? Dus stel mijn ouders willen nu heel graag weten wat ik op m’n laptop doe,hoe kunnen ze daarachter komen?

op haar profiel staat dat ze 13 is,

ik snap heel goed waarom maar dit is iets persoonlijks tussen ouders en kind.

^ Wow… nu inmiddels al niet meer hehe

Oh wauw

Hoe oud ben je dan?

“Ik ben al lang veertien.”

^ Dit dacht ik dus ook haha. :grinning_face_with_smiling_eyes:

:grinning_face_with_smiling_eyes: :grinning_face_with_smiling_eyes: :grinning_face_with_smiling_eyes:

nu kan ik even niet meer volgen :’)

Door in te loggen op de router en de activiteit te bekijken.