Zien jullie het mogelijk? Meningen aub!

Dus het zit zo:
Ik ben opgeleid in een algemene systeem (geen richtingen dus, het is in het buitenland), maar ben van plan om later voor vertaler te gaan studeren in België (in Gent, om specifieker te zijn). Maar voor dat zou ik het best de 6de herdoen (= hier middelbaar afmaken en dan in België opnieuw), zodat mijn nederlands goed genoeg is.
Ik heb nog nooit latijn geleerd, maar kan wel 100% spaans, wat het een stuk makkelijker maakt om te leren. Ik begon dus dit jaar bij mezelf latijn te leren, en ook al zeg ik het zelf, het gaat goed voort.

Zien jullie het dan mogelijk om 6de middelbaar Latijn-Moderne Talen te doen? De andere optie is Humane Wetenschappen, maar ik leer momenteel ook Duits en Frans, dus zou ik het ook kunnen doen op school.

Also, het gemiddelde van mijn punten hier is van 66/70 (94% dus), als het invloed heeft op jullie mening…

Als het qua school allemaal geregeld kan worden, kan jij het heus wel aan zo te horen:) Succes!!

Als je het zelf wilt dan kan het =D

Als het leren van latijn je makkelijk afgaat weet ik zeker dat je alle talen kan leren!

Normaal doe je wel 5 jaar over het leren van latijn… (weet niet of latijn-moderne talen t zelfde is bij jullie als hier (NL) latijn?) Waarmee leer je t dan eigenlijk? Als je t echt heel makkelijk vind zou je het best kunnen proberen;) Zou het zelf niet doen omdat je latijn vertalen niet zo 1-2-3 leert… De basis van latijn is niet zo heel moeilijk idd,maar als je teksten van bijv Cicero ofzo moet vertalen met weet ik hoeveel bijzinnen etc, is het toch een stuk moeilijker…
naja, iig succes ermee!:wink:

Helemaal mee eens :stuck_out_tongue: 2e klas tot en met 4e klas vielen erg mee met latijn, maar toen ik in de 5e en 6e kwam ging het bergafwaarts. Toen stopten je met alle basis grammatica en was het alleen maar vertalen vertalen en nog eens vertalen. Cicero dit jaar was ook behoorlijk moeilijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik woon zelf in België, en ik denk niet dat het mogelijk is om zomaar in je zesde voor ‘latijn’ te kiezen… Je moet immers de hele opleiding doorlopen hebben. Je mag ook niet zeggen van ‘ik doe bv mijn eerste twee jaar geen latijn en dan vanaf het derde middelbaar wel’, ik denk dat het moeilijk zal zijn om zo’n school te vinden eerlijk gezegd, zeker omdat je het op je eigen gestudeerd hebt en dus niet echt een bewijs van je kunnen hebt. Het kan zijn dat ze je een soort examen geven om je kennis te testen, maar zoals hierboven al gezegd, onderschat dit echt niet! Latijn is helemaal niet zo simpel, ongeziene teksten ed, stijlfiguren… Je doet er niet voor niets 5 jaar over vooraleer je echt goede teksten volledig kan beginnen bespreken.

Zoals Roozzzz al zei, je kunt de woordjes en grammatica enzo wel leren, maar het vertalen is iets heel anders! In de eerste (Jupiter est deus. xD) vond ik Latijn nog best makkelijk, in de tweede en derde op zich ook wel, in de vierde werd het al iets minder… Maar nu, in 5 vwo, zijn de teksten echt lastig, dus ik denk niet dat je zo makkelijk in kunt stromen.
Ik weet niet hoe het in België zit, maar kun je niet gewoon dezelfde vakken kiezen zonder Latijn? Ik heb een vriendin die precies hetzelfde pakket heeft als ik, alleen heb ik er nog Latijn bij…

Tja, ik had er niet aan het vertalen gedacht :astonished: Nou ja, nu heb ik een bredere visie ervan, we zullen nu zien :slightly_smiling_face:
Echt bedankt allemaal!