Ziekte.

Haaai! Ik zit ergens best wel mee.
Mijn (beste) vriendin accepteert me soms niet hoe ik ben.
Als we bijvoorbeeld een dagje naar de stad gaan, wil zij daar altijd eten, bij de mac donalds bijvoorbeeld. maar ik mag dat eten niet, omdat ik een ziekte heb. Ik mag namelijk bijna geen vet. Ja het klinkt raar, bijna overal zit toch vet in? Ja. Niet in alles, maar wel in veel eten. Ik heb een stofwisselingsziekte waarbij ik een soort eiwit mis dat vet opneemt. Bij mij gebeurt dat dus niet, en daardoor kan ik vet moeilijk verteren. Als ik heel veel vet eet, word ik ook heel ziek.
Maar mijn vriendin accepteert dat niet en maakt vaak nare opmerkingen erover. Bijvoorbeeld: *diepe zucht* jeetje, dan eet ik wel weer thuis hoor.
Ik vind het heel vervelend, ik kan er niets aan doen dat ik dit heb.

Ik wil ook geen ruzie ofzo, maar ik wil haar wel laten weten dat ik hier meezit. Hoe kan ik dat laten weten aan haar?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!
xxx

Gewoon zeggen, dat je het een rotopmerking vind en jij er niks aan kan doen. Als ze dan nog moeilijk gaat doen, kan je haar geen vriendin noemen.

Je kan toch wel gewoon mee gaan en desnoods haal je een ijsje, salade, drinken?

Oke ik snap dat het niet leuk is van je vriendin… Maar zoek gewoon een anderen mogelijkheid om wel een keer iets te kunnen eten/drinken…

Poeh, dat heb ik hetzelfde gehad. Maar ik ben ergens anders allergies voor. Waardoor ik nooit mee uit eten kan met vriendinnen, en met bbq’en zeg ik vaak af. Wat ik zou doen is de producren opschrijven of allemaal op een stapel leggen die je niet mag (als dat kan) misschien dat ze dan in ziet wat je eigelijk allemaal niet mag hebben. Soms hebben mensen niet door hoeveel producten je niet mag hebben. Praat er nog eens met haar over. Of als ze iets lekkers heeft aangeven hoe ze het zou vinden als ze dat niet zou mogen. En als je een keer gaat eten met haar, kan het altijd bij elkaar. Samen koken kan erg gezellig zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :slight_smile: good luck!

indd^^. ik denk dat je vriendin het helemaal niet doorheeft dat het jou stoort. gewoon even goed met haar gaan praten en eerlijk vertellen wat je ervan vindt en dat je je eraan stoort. xx

Goed met haar erover praten, als het een echte vriendin is moet dat mogelijk zijn!
Ik vind het heel rot voor je dat je deze ziekte hebt! Het lijkt me erg lastig.
Als zij naar de mc wil, kun je toch meegaan maar dan eet je toch niets? En anders neemt ze het eten mee en eten jullie het ergens buiten bij een fonteintje ofzo en dan neem jij zelf wat mee wat je wel kan eten, dan kunnen jullie toch samen eten :slightly_smiling_face:.

Wat een domme vriendin. Ik zou gewoon met haar praten erover

Wat stom ._.
Een vriendin van mij van vroeger heeft coeliakie en dan hielden we er juist altijd rekening mee met dat ze veel niet mocht eten.
Misschien kunnen jullie een keer samen vetvrij koken en dan samen eten ofzo?

Niets aan toe te voegen, wat een rotwijf.

Helemaal mee eens!

Kunnen jullie de volgende keer niet bij een lunchroom eten. Daar hebben ze vaak ook wel belegde broodjes enzo, of mag je dat ook niet eten??

Jij kan daar totaal niks aan doen. Je kan daar wel gaan eten, voor haar. Maar als jij dan ziek word daardoor, heb jij een probleem.

Ze moet juist eerder rekening houden met jou, en een plekje zoeken waar jij dan ook kan eten bijvoorbeeld.

Dankjewel! :slightly_smiling_face: Ik ga het met haar over hebben als het weer gebeurt!

Als iemand jou niet kan accepteren zoals jij bent, dan vraag ik mij af hoe zo’n goede vriendin dat is. Als iemand nog niet eens begrijpt dat je nota bene een stofwisselingsziekte hebt, en daardoor moet oppassen met vetten, dan kan ik daar echt niet inkomen. Heb het er inderdaad met haar over. Misschien beseft ze het niet(hopelijk). Als ze boos wordt, dan is dat het teken dat zij echt niet goed met mensen kan omgaan, jou daarnaast niet accepteert zoals je bent en je de mogelijkheid niet geeft om dat überhaupt te zijn.

^ Haha ja ik snap je. Volgende keer ga ik wel gewoon mee en dan haar aanspreken. :slightly_smiling_face:

Oepse die reactie was eigenlijk voor Snitchh bedoelt , haha.

Je moet gewoon een keer met haar praten en zeggen dat je het echt kut vind dat ze steeds die opmerkingen maakt, want jij kan er toch niks aan doen? En als je wel vet eet enzo, dan word je door haar eigenlijk ziek, niet om haar schuldig te laten voelen, maar misschien ga jij je nu ook wel schuldig voelen door haar gedrag.

Ik vind het iig heel lullig ! En als je beste vriendin dat doet, is het zelfs 10000x keer lulliger. Mja, ik zou gewoon met haar praten, of een brief schrijven naar haar, en dat je die dan geeft aan haar en haar laten lezen als je er bij bent, dan kun je haar reactie ook zien.
En als ze daarna nogsteeds lullig doet, lijkt het mij niet een geweldige vriendin.

Ah wat vervelend!!
Maar ik denk dat je het gewoon moet zeggen waarom je niet wil eten bij de mc of waar dan ook!
misschien vervelend voor haar, maar zij moet gewoon respecteren dat je een ziekte hebt een niet alles kunt eten!

succes!