Ziekte van Vitiligo

Heey meiden! :grinning:

Zelf heb ik de ziekte van Vitiligo… een huidziekte dus. Ik ben benieuwd of er nog meer meiden zijn die het hebben. Het zit bij ons in de familie. Mijn vader en broertje hebben het ook.
Wanneer is het bij jullie begonnen, hoe oud was je toen?
En hebben jullie veel en grote vlekken? Zijn jullie ervoor behandeld?
Hebben jullie er psychisch ook last van? Dus schaam je je ervoor, kijken mensen je na of heb je overal schijt aan en horen je vlekken gewoon bij jou?

Ja, een heleboel vragen.:grinning: Deze ziekte mag best eens wat meer naamsbekendheid krijgen dacht ik zo. Want haast niemand weet wat het is, maar mensen vragen zich wel vaak af als ze het zien. Ze denken ook dat het besmettelijk is enzo, wat het dus absoluut niet is.

Reageer! :grinning:

edit; even voor de duidelijkheid zal ik uitleggen wat het is:
Je krijgt op allerlei plekken op je lichaam (vaak symmetrisch, dus als je het op je ene knie hebt heeft je andere het ook) witte vlekken, de kleur van melk zegmaar, echt wit. Haren die op die plekken zitten kunnen ook wit worden, en rond de vlekken zit vaak een donkere rand. Ze verbranden ook heel snel dus als je de zon in gaat moet je heeeel goed insmeren en vaak verbrandt het dan alsnog. Het is een auto-immuunziekte wat dus wil zeggen dat je lichaam je eigen pigmentcellen afbreekt, waardoor je huid dus wit wordt.
Vaak wordt het na verloop van tijd erger maar het kan ook stabiliseren, of afnemen maar dat laatste komt niet vaak voor.

heee
nee ik heb het niet,
wat is het precies voor soort huidziekte dan?

Mijn neef heeft het. Niet super erg.
Een heel klein stukje van zijn wimpers is wit geworden en op zijn kaaklijn een best grote vlek. Maar het valt niet super erg op.

Heb jij het heel erg?

Ik heb zelf op mijn rug een heleboel vlekjes ter grootte van een sproet. Maar het zijn er echt heel erg veel. Op mijn buik heb ik een grote, ik heb verder nog op m’n voeten vlekken, op m’n schenen wat vlekjes en aan de binnenkant van m’n bovenbeen, en op sommige vingers ook wat afwijkende plekken.
Gelukkig (nog) niet in m’n gezicht.
Mijn broertje heeft wel een heel erge vorm.

Ik zie wel eens mensen die hebben dan donker haar en dan op één plek is het wit/grijs. Valt dit er ook onder? Of is dat weer wat anders?
Nouja, iig heb ik het niet.

Ik heb het zelf niet, maar was het even aan het google’en,
Ik kwam zoiets ergs tegen :expressionless: (i know, het is niet die ziekte, maar oke :slightly_smiling_face:)

http://www.indiandermatology.org/images-1/LFZuB7.JPG

Kan zijn dat daar een vlek onder zit, want haren in zo’n vlek worden vaak grijs of wit omdat daar ook het pigment uit verdwijnt. Maar vaak heb je wel meer dan 1 vlek als je het hebt. Maar het zou kunnen. :slightly_smiling_face:

Er was vroeger in de basisschool een vader die van die plekken in z’n gezicht had. En ik geef eerlijk toe, ik vind/vond het er raar uitzien.
Waar heb jij pigmentvlekken dan ?

Had hierboven al gereageerd. :wink:

Maar dat het er raar uit ziet vinden veel mensen dus, of ze vinden het vies. Mijn broertje is wel eens uit het zwembad geroepen omdat ze dachten dat ie iets besmettelijks had, niet echt leuk&fijn. Maar veel mensen kennen het niet dus ik hoop een beetje dat het meer bekendheid krijgt en daarom was ik ook een topic gestart.:grinning:

Mijn zus heeft het, maar bij haar is het alleen in de zomer te zien als ze bruin wordt op haar voorhoofd

Niet gezien, sorry :wink:
Ik vind het er trouwens niet vies uitzien, eerder… onnatuurlijk ofzo ? Wat ook normaal is, want je ziet niet elke dag mensen die het hebben. En ik vind het best lullig voor je broertje, en dom van die badmeester(of wie dan ook). Maarja, er zijn nu eenmaal mensen die niet erg slim zijn.

Heej!:slight_smile:

Ik heb ook Vitiligo, het begon bij mij op mijn 16e ongeveer (ben nu 19) met een heel klein klein vlekje op mijn rug. Later heb ik vlekken gekregen bij mijn heupen, een aantal grote en een aantal kleine. En heel licht op mijn scheenbenen. Ook heb ik het bij m’n geslacht, daar is het het duidelijkst (maarja, dat ziet toch niemand behalve mijn vriend :relieved: )
Ik heb het sinds een tijdje ook bij de buitenkant van mijn ogen en dat vink nog wel het allermoeilijkst… ik hoopte altijd dat ik t niet in mijn gezicht zou krijgen.
Ben er niet voor behandeld en ik weet ook niet of k dat wel zou doen, het kost een hoop geld namelijk en je krijgt niet alles vergoed.

tis gewoon rot, mensen vragen vaak aan me wat dat is enzo of ze kijken me na… ik ben er best onzeker van geworden. En nu ga ik ook nog eens morgen op vakantie naar Spanje (dus in bikini lopen) :stuck_out_tongue:

Ja, dat heb ik dus ook. Mensen willen altijd weten wat je hebt of ze gaan ja nakijken. Niet echt goed voor je zelfvertrouwen.
Ik hoop inderdaad ook dat het uit m’n gezicht blijft. Maar ik vrees een beetje dat dat valse hoop is. Want het worden steeds meer vlekken.

Ik ben zelf ook niet behandeld, maar ik ben benieuwd of mensen wel ervaring hebben, of dat ze het cammoufleren ofzo.

kan je daar niet gewoon goede make up en haarverf tegen gebruiken? of is dat te veel moeite? En zijn daar behandelingen voor?

whohooohoww…

Ik heb het niet, lijkt me echt erg als je dat hebt!

heb t op school gehad, (les stof erover) sterkte

dat is toch gewoon een tumor?

It’s dinosaur man!

Maar goed. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, en ken ook niemand die het heeft.

Ja ik heb het.
Heb het op m’n bovenarmen, op m’n slaap (beide kanten), en in m’n haar (krijg wit/grijs achtig). Had het al toen ik 10 was. Had er ook ‘behandelingen’ voor gekregen. Maar die helpen echt geen zak, het zit niet in de familie. Ik was 10 toen ik buiten speelde in de hitte, en was iets van 2 uur buiten. Eenmaal thuis, was ik knalrood, en daarna ging ik zwemmen. Paar dagen later viel de huid eraf van mijn bovenarmen, en je zag witte plekjes. We waren naar het ziekenhuis geweest, want mijn moeder was ontzettend bezorgt en dacht dat het iets engs was. Toen werd er gezegt dat het vitiligo was. (Mijn ma dacht meteen levensbedreigent xD). Ben nu 18 en het is nog niet weg, het zit nu ook een beetje op m’n rug.

http://georgiahealthinfo.gov/cms/files/global/images/image_popup/r7_vitiligo.jpg

http://www.d-scam.com/images/VitiligoPicturesandImages-Sheen.jpg

ben ik niet xD alleen voorbeelden