Ziekte van Schamberg

Hoi allemaal,

Ik heb al een paar maanden allemaal rode plekken op mijn benen. Nadat ik twee keer naar de dermatoloog ben geweest, zijn we erachter dat ik de ziekte van schamberg heb. Het is een onschuldige ziekte, en het houdt in dat je allemaal vlekken op je huid krijgt door ontstekingsprocessen in je kleine adertjes. De dermatoloog zei, dat het van 6 maanden, tot 2 jaar kan duren voordat het weg is. Ik heb het nu ongeveer 3 maanden, en het is beter aan het worden. Maar als ik op internet kijk, lees ik overal verhalen van mensen die het al 6 jaar hebben, en dat het een chronische ziekte is enzo.

Zijn hier meer mensen die dit hebben, of die iemand kennen die het hebben. Hoe lang duurde het bij jullie voordat het wegging?

Het kan zijn dat het chronisch is inderdaad, dat het komt en gaat. Verder kan ik je niet helpen. UP.

Meid,

Ik ben enige jaren werkzaam als doktersassistente en ik had er nog nooit van gehoord maar heb wel het één en ander voor je uitgezocht.

De ziekte van Schamberg (Jay Frank 1870-1934) is een progressieve pigmentstoornis en kan veroorzaakt worden door mijten die in stro leven, ik weet niet of je misschien vaak in een manege bent of op een boerderij woont maar dat KAN een veroorzaker zijn. Ook kan het gebruik van een NSAID zoals bijvoorbeeld brufen de boosdoener zijn maar dat zou je even met je dermatoloog moeten bespreken. Het verloop van de aandoening is inderdaad erg onduidelijk maar het kan een paar weken blijven zitten maar helaas ook jaren. In het laatste geval is het vaak een klein gedeelte wat langer blijft zitten.

Je dermatoloog kan je eventueel helpen met een behandeling met corticosteroiden of laser. Er is ook een middel genaamd Venoruton die de huiddoorbloeding helpt, hier moet ik wel bij zeggen dat dit niet bewezen is, er zijn wel een hoop studies naar gedaan die erop wijzen dat het helpt. Misschien is dat iets wat je even met je dermatoloog kan bespreken.

Veel succes, ik hoop voor je dat je er snel vanaf bent!

Dankjewel, ik kon zelf niet zo veel vinden. Mij is ook verteld dat het zeldzaam is, daarom heb je er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Waarschijnlijk heb ik het gekregen door een virus, we weten niet wat voor, maar ik ben wel een paar keer ziek geweest.

Sorry, ik ken het niet, dus ik kan je niet zoveel vertellen. Up!

De ziekte van Schamberg of ook wel purpura pigmentosa progressiva genoemd
is een ontsteking van de haarvaatjes die ijzerpigmentvlekken geeft er is nog geen behandeling tegen.

Is er hier echt niemand die het ook heeft gehad? ben toch wel benieuwd naar jullie verhalen

upppp

nooit van gehoord, maar aangezien het verloop zoveel verschilt per persoon, is het denk ik gewoon afwachten.

Hoi Beats,
Ik heb deze ziekte ook. Bij mij is het nu anderhalf jaar bekent en het schijnt dat ik de jongste ben van heel nederland die het heeft. Er zijn er maar heel weinig in nederland. Het ziekenhuis wil ook dat ik elke keer langs kom als er wat aan me veranderd, zodat ze er meer over komen te weten. Ik had het eerst heel erg op me armen en benen. Dat is na een jaar ongeveer weg getrokken. Nu heb ik het op me buik en schouders/bovenarmen. Dit ziet er wel anders uit. Op me benen waren grote vlekken en op nu zijn het kleinere op zichzelf staande vlekjes. Verder heb ik heel vaak hele zere benen. Zo zeer dat ik er nauwelijks meer op kan staan…
Ik hoop dat je hier wat mee kunt…

Bedankt voor je reactie. Ik heb gelukkig geen last van zere benen. Enm ik heb kleine en grote vlekken. Mijn dermatoloog is nu onderzoek aan het doen naar het medicijn colchicine, op verschillende forums staan mensen bij wie dat heel erg geholpen heeft. Misschien kun je hier ook naar vragen bij jouw arts?

Heel veel sterkte!

Hoe gaat t nu met je? Is deze ziekte weg bij je?

^^Je kan beter een nieuw topic openen, deze is al heel oud en deze members zijn niet meer actief op girlscene.
Vandaar een slotje!