Zieke kat

Ik heb mijn kat 10 maanden geleden gekocht in het dierenasiel. 7 maanden daarvoor! was zij voor het laatst gecontroleerd door een dierenarts (bij aankomst in het asiel). Zij was gezond verklaard, maar zat achter een hokje (waar de gezonde katten niet zaten) en was erg dun. Ze stak met haar pootje naar me uit door de tralie heen. Ik moest haar meenemen. Ze kreeg nat voer sochtends en savonds en overdag brokjes, ik dacht die mag wel wat dikker worden.

Helaas, werd ze dat niet. Na een maand of 3/4 was ze nog steeds niet aangekomen en ik had van alles geprobeerd. Zo nam ik weer contact op met het dierenasiel via de mail. Ik vroeg hoe kan ze nou nog steeds zo dun zijn? Ze eet, drinkt goed enz. Wat krijg ik voor mail terug: fijn dat het goed met haar gaat anders moet je even langs een dierenarts. Heel appart.

Ik begon me zorgen om de kat te maken het leek wel of ze steeds dunner werd, ze had geen haarballen, geen vlooien. En ik hoorde dat het normaal was om zo’n dun katje te hebben daar bleef ik dan even bij. Toch maakte ik me alleen maar meer zorgen en ben ik toch naar de dierenarts gegaan.

Ze hebben haar bloed onderzocht en daar bleek dat het aan haar schildklieren lag. Dit gebeurt normaal alleen bij katten van rond de 15+ .
Ten eerste voelde ik me opgelicht door het dierenasiel, aangezien zij mij een gezonde kat hebben verkocht die niet gezond bleek te zijn. Ik heb direct contact opgenomen met de dierenarts die haar voor het laatst had gecontroleerd deze bleef er strikt bij dat het pas is gebeurd toen ik haar kreeg, en dat het dierenasiel er niets aan kon doen. (Nogal raar, als ik betaal voor een gezonde kat die dus ziek is)

Mijn lieve, lieve katje moet nu medicijnen slikken voor 30 a 40 euro per maand. Die erg schadelijk zijn voor haar eigen lichaam. Haar poep is schadelijk voor mijn lichaam en ik neem dan aan ook voor die van mijn kleine hondje.
Nu moet ik kijken of dit werkt, haar weer bloed laten prikken en vervolgens een operatie laten ondergaan voor 500 euro. Mijn geld raakt dus op, mijn kat is doodziek en zij kan elk moment een hartaanval krijgen. Ook wilt zij haar medicijnen niet innemen die tuft ze uit (ik ben ook bang dat mijn hond deze op eet), en zo zit ik een kwartier met haar op de bank en zij helemaal verschrikt van angst. (Dit moet nog 2,5 maand zo gaan).

Ik vind dit heel egoistisch en het lijkt me NIET het beste voor de kat. Ik ken haar door en door. En zij slikt geen medicijnen. Ook is de kans groot dat de medicijnen niet aan slaan of dat ze de operatie niet overleefd. De dierenarts vertelde mij dat de medicijnen de bloedcellen van de kat afbreken en de katten normaal dan nog 2 a 3 jaar leven. Zo’n ziek leven wat ze nu heeft of gaat krijgen gun ik haar niet en daardoor leek mij het beste om haar in te laten slapen, dit heb ik geprobeerd te overleggen met de dierenarts. Maar zei zijn het er absoluut niet mee eens, nu zeiden ze opeens weer dat ze jaaaren met de medicijnen door kon leven. Dus nu spaar ik wat bij een voor het geld van de operatie, en blijf ik haar medicijnen toedienen.

Wat vinden jullie hier nou van? Ik zit er ontzettend over in omdat ik zo gek ben op mijn katje en zij zo ziek is, ze is maar aan het kotsen. Het is echt triest!

Heel lastig. Zeker omdat je kat toch al wel ziek was bij t asiel (omdat hij toen al zo dun was) Kan de dierenarts niet vaststellen hoelang hij/zij er al onder lijd?

En verder is het idd sparen, als inslapen het niet word en je kunt het niet betalen lijkt het mij het beste om een ander baasje te zoeken die het wel kan betalen.

Veel sterkte iig

Ach wat zielig voor je kat, en wat raar dat de dierenarts zo tegen inslapen is.
Zo’n beestje moet niet alleen maar lijden…

Ik zou een second opinion vragen bij een andere dierenarts.

Als ik het zo lees, klinkt laten inslapen wel als de meest diervriendelijke optie…die kat is gewoon doodziek nu.

Mijn tante had ook een hondje die super ziek was en met de medicijnen nog maar 2 jaar kon leven en de dierenarts wilde het hondje ook niet laten inslapen… Het heeft ze ook heel veel geld gekost, uiteindelijk is het hondje vanzelf overleden…

Allereerst vind ik het enorme onzin van het dierenasiel. Zij moeten hun katten checken. Ik kan me niet voorstellen dat die kat ‘zomaar ineens’ last van haar schildklieren kreeg. Dus dat klopt niet helemaal.

Ik vind het echt heel jammer voor je en ik snap dat het niet leuk is. Maar ik ben bang, zoals jij ook al zei, dat het leven van je kat er niet beter op wordt. Als jij steeds in de weer moet met medicijnen en het steeds lastig gaat, ben ik bang dat er niets anders op zit. Nu moet jij veel geld betalen voor je kat, terwijl het dierenasiel beter had moeten opletten…

Lastige keuze, dat is het wel. Je houdt natuurlijk van je kat, maar als het leven van je kat zo is als het nu is…

Nee ze kunnen het helaas niet vaststellen,
toen ik de dierenarts opbelde die haar had gecontroleerd in het dierenasiel werd ze nogal nijdig. Er zijn nu ook een aantal conflicten geweest.
Ze zei; we laten haar niet inslapen, dan gaat ze terug naar het dierenasiel ze is daar nog steeds eigendom van.
En ik had zoiets van, dan is ze dood ziek in het asiel? En dan is het nog maar de vraag of ze haar in het asiel wel verder behandelen.
(En daarbij kan ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar terug achter de tralies te stoppen)

Neemt het dierenasiel wel zieke katten aan? Ik heb daar geen verstand van…
Maar zoals al werd gezegd, waarom vraag je niet om een second opinion bij een andere dierenarts? Valt altijd te proberen…

Ik denk inderdaad dat ik een andere dierenarts even mail.
Ik dacht dus ook dat ze zieke katten niet terugnamen en dat vertelde ik ook aan de dierenarts. Die werd (again) kwaad, over dat dat de grootste onzin is die ze ooit had gehoord. (Ja lekkere dierenarts, maar ze de helft goedkoper dan de rest vandaar dat ik daar sinds kort heen ga)

Dit ^
Ik denk eigelijk dat de dierenarts geld wilt. Zo komt zij over.

Klopt. Dierenarsten zijn meestal belachelijk duur en zijn in dat geval dan inderdaad op je geld uit.

Heeft een dierenasiel niet de plicht om hun katten regelmatig te controleren? Niesziektes kunnen zo opsteken en zijn ontzettend besmettelijk en zelfs met een korte check-up [/bloedonderzoek naar aanleiding van haar magere lijf] hadden ze zoiets waarschijnlijk wel kunnen zien.
Mijn kat heeft ook een schildklierprobleem [en is inderdaad al een stuk ouder] en heeft ook die pillen. Bij een dierenwinkel hebben we een euh… soort van ‘injectie’-dinge gekocht voor een paar euro om die pillen te geven, want die van ons spuugt ze anders ook uit.
Werkt hetzelfde als een spuit, alleen stop je het pilletje tussen 2 haakjes en als je de ‘spuit’ duwt, wordt het pilletje uit die haakjes geduwt. Werkt prima, maar kost inderdaad aan medicijnen veel geld. Wat wij hebben begrepen, kan onze kat nog heel oud worden met deze pillen [want ze werken wel].

Misschien eens navragen bij een andere dierenarts of kliniek, en vragen wat zij van alles vinden. :slightly_smiling_face:

Wat een zielig verhaal! Ik weet dat er speciale caviaopvangen zijn, waar je je cavia kan laten plaatsen, ook als die een ziekte heeft, misschien zou je naar een opvang voor katten kunnen zoeken? Je kat woont dan niet meer bij jou maar je kan die nog wel opzoeken en daar weet je ook zeker dat hij/zij de nodige medicijnen krijgt, en zelf steunen in de vorm van giften e.d. Maar ik denk dat momenteel het beste is om bij een andere dierenarts een second opinion aan te vragen, en te kijken of een dierenverzekering een optie is, als je je kat graag thuis wilt houden.

Dat heeft te maken met dat belastingen ook voor dierenartskosten gelden, de partij van de dieren is bezig om de belasting hiervoor terug te dringen zodat de dierenarts betaalbaarder wordt. Wij hebben thuis ook katten die al een aantal jaar niet ingeent zijn omdat het altijd over de 100 euro per kat was…

Schaf een pillenschieter aan. Dat zorgt ervoor dat de pil direct zo ver in haar keel zit dat ze het niet meer uit kan spugen.

En tsja, kut voor je dat dat is gebeurd, maar wat wilde je doen dan? De kat teruggeven. Het is nu eenmaal jouw verantwoordelijkheid, want je hebt haar inmiddels al 10 maanden. Ik vind het eerder vrij egoistisch dat je haar in wilt laten slapen, breng haar dan naar een instantie die de operatie wel kan vergoeden, of zorg er inderdaad zelf voor. Na de operatie kan ze nog jaren doorleven, waarom zou je haar onnodig het leven afnemen?

Het klinkt lullig maar uiteindelijk is het een beest, het heeft nu geen fijn leven zo als hij alleen maar medicijnen moet slikken. Dring bij de dierenarts aan dat je haar echt wil in laten slapen. Dat is ook het beste voor haar.

Echt, hier kan ik zo boos om worden! Niet op jou hoor lieve meid, maar op het asiel. Ze moeten gewoon vanaf de eerste keer eerlijk zijn. Ik zou een klachtbrief sturen, of nog een keer bellen en dan de ‘baas’ vragen en de situatie uitleggen. En inderdaad wat meerdere zeiden, vraag aan de dierenarts of hij/zij kan vaststellen hoelang ze al ziek is. Of ga voor een second opinion, andere dierenarts dus. Goodluck, en mocht je iets kwijt/vragen hebben dan kun je mij altijd noten! :heart:

ahww wat erg.
en meid, over dat ze medicijnen uitspuugt.
ik weet niet hoe je ze haar voert, maar wij gaven het onze katten met een beetje ehm… kaymak heet het in een turks, een soort ongeklopte slagroom ofzo, daar deden we de medicijnen in en dan aten/likten ze het wel op.
Ik zou haar niet laten inslapen, als ze nog jaren kan leven.
Misschien willen andere mensen haar overnemen?

Idd. Het klinkt alsof die dierenarts gewoon op geld uit is. :s