Ziek na hardlopen

Hey meiden! Ik wil heel graag beginnen met buiten hardlopen, want die saaie sportschool heb ik wel weer vaak genoeg gezien haha. Ik loop al heel lang met het idee, maar ik heb een probeer: telkens als ik ben gaan hardlopen wordt ik ziek (vaak 1 of 2 dagen misselijk, moe en zwak). Zo ook dit keer. Afgelopen maandag ging ik mijn eerste les doen van Start to Run, die duurde zo’n 20 minuutjes. Ik was gewoon warm aangekleed met een lange broek, t-shirt en trui. Eenmaal thuis sprong ik gelijk lekker onder een warme douche, en de rest van de avond heb ik gewoon op de bank doorgebracht. Niks geks.

's Avonds werd ik misselijk. En gisteren was het zo erg dat ik niet kon gaan werken. Vandaag voel ik me iets beter, maar werken durfde ik nog niet aan (ik werk in de supermarkt, en als ik eten zie wordt ik nog misselijk…).

Zijn hier hardloopster die het probleem ook hebben gehad? Is het een kwestie van doorbijten, na een aantal keer wordt ik niet meer ziek? Of kan ik gewoon niet tegen het buiten sporten? Ik snap er niks van haha!

Sorry voor het lange verhaal, maar hopelijk kan iemand het voor me ophelderen.

xx Marielle

Ik heb hier ook heel erg last van. Kan het zijn dat je te weinig eet, of dat je totaal geen conditie hebt? (dit is niet gemeen bedoeld hoor)

Koel je wel voldoende af?
Want als je intensief bezig bent geweest, word je lichaam warmer, als je dan onder een warme douche springt warm je in feite nog meer op. Daar kan je ook flink beroerd van zijn…

Bedankt voor de reacties meiden. Ik heb een paar keer geprobeerd om te hardlopen, iedere keer kampte ik met dit probleem. Meestal eet ik ongeveer een kwartier van tevoren een stuk fruit. Als ik terug kom drink ik water en eet ik, mits ik honger heb, iets van een cracker.
Wat betreft afkoelen. Ik wandel altijd rustig vanaf het parkje waar ik hardloop naar huis. Dit is een wandeling van ongeveer 3 a 4 minuten. Dan pak ik dus nog wat te drinken, en daarna ga ik douchen.

Ik geloof niet dat mijn conditie zo slecht is dat ik er meerdere dagen ziek van ben. Ik ga wel elke week 1 of 2 keer naar de sportschool, waar ik dan ruim een uur sport (crosstrainer en oefeningen met gewichten).

Warm je ook goed op? Een warming up is ook belangrijk! En verder… ja je goed omkleden is inderdaad erg belangrijk en goed ademen ook! Anders krijg je teveel koude lucht naar binnen en dat is denk ik niet zo handig. En ja… genoeg eten. Maar dat doe je al, je eet ervoor en erna wat en meer lijkt me ook niet per se nodig. En ik denk ook niet dat je conditie zoo slecht is want les 1 van STR is geloof ik niet heeel zwaar. Misschien douche je te warm? Ik weet niet of dit een oorzaak kan zijn, maar misschien dat je dan van heel koud naar ineens heel warm gaat. Of nouja gewoon schommelt van koud, naar warm/zweterig, dan weer wat kouder en dan ineens heel warm. Ik weet het niet, misschien moet je eens langs de huisarts gaan? Zeker als het vaker gebeurt lijkt het me wel handig, dan weet je zelf ook meer.

Eet verder genoeg op een dag? Na het hardlopen mag je trouwens echt wel wat meer dan een cracker, dit is echt heel weinig. Minstens 2 boterhammen zou niet verkeerd zijn! Ik maak ook wel eens een smoothie van melk, cacao, banaan en wat brinta.

Bedankt! Ik weet niet goed wat je hoort te eten na het sporten, dus ik ga dit zeker proberen!

Bedankt voor je tips. Ik zal nog eens wat meer aandacht besteden aan een warming-up. Als het zo blijft ga ik inderdaad eens langs de huisarts.

Na het sporten heeft je lichaam wel goed eten nodig (volgens mij vooral koolhydraten en eiwitten). Ik ga ook vaak rond 4/5u sporten en dan kan je erna avondeten, weet niet of dit goed is maar ik vind het wel prettig want heb erna flink honger!

Na het hardlopen (of sporten in het algemeen) heb je vooral eiwitten nodig, dus iets van yoghurt of kwark, eventueel met wat fruit erdoor, is dan wel een goede snack! Ik zou het niet gelijk erna eten trouwens, maar even een half uurtje wachten, anders heb je kans dat je misselijk wordt.

Opbouwen, niet te veel in één keer en natuurlijk voldoende drinken :relieved:

ik denk dat opbouwen heel belangrijk is! als je teveel energie van je lichaam vraagt met hardlopen kan het zijn dat je soort van ‘afkick-verschijnselen’, misselijkheid etc. hebt als je stopt met rennen en dus stopt met energie gebruiken

Ik heb dit vroeger ook wel eens gehad. Had toen te maken met dat je jezelf pusht om iets te doen wat je lichaam nog niet aan kan (tenminste, zo verwoordde mijn pa het). Wss heb je het hardlopen nog niet goed opgebouwd, een slechte conditie dus. Hardlopen is echt iets wat je moet opbouwen, je begint heel makkelijk en het wordt steeds ietsje intensiever.

Misschien is het een idee om een hardloopschema te googlen?