Zicht steeds achteruit

Hey!

Dus ik zit met een probleem, ik had jaren zelfde - zicht (sinds mijn 13 is het begonnen slecht zien enzo.).
Twee jaar geleden ben ik naar de oogarts geweest toen was het -1.75 en 2.25. Dan 1 jaar later: 2.25 - 2.75, in dat jaar nog paar maanden later heb ik een bril gekocht en mijn ogen opnieuw laten opmeten.
Nu met die nieuwe bril: 2.75 beide ogen. Maar ik vind dat mijn ogen, achter uit gaan.

Ik heb heel veel last van migraine en soms uit het niets, ik noem het “aanvallen”, ik raak altijd in paniek als ik ze krijg. Cause that shit is scary. “Aanvallen”: zwarte vlekjes voor mij, of halve beeld weg van wat je ziet. Als ik dan google vind ik enkel oorzaak: oververmoeidheid.

Ga ik blind worden? Wat is dit?
Ogen laten laseren, ervaringen? Wat zijn de nadelen op lange termijn, zal dit later invloed hebben na je 50ste tot de ouderdom?

PS: ik ben 20

Ga naar de dokter.

Dat moet ik even uitstellen

Omdat? Je gaat hier toch echt geen beter advies krijgen dan dat van de dokter.

Examens, studentenjob, teveel druk

Volgens mij kan dat nog heel erg wisselen/veranderen tot je 23e. Daarna wordt het vaak pas stabiel. Ik ben ook van 0.5 - 3.0 gegaan (natuurlijk wel in een paar jaar). Gewoon altijd je bril/lenzen dragen en regelmatig naar de opticien gaan voor controles etc.

Hoe komt het dat onze zicht achteruit gaat? Het kan nu misschien door laptop etc zijn… Maar kan iemand mij uitleggen waarom mijn zicht op 13 plotseling van perfect naar - stijgende cijfer is geraakt? Toen had ik geen laptop, en was ik altijd buiten… Je weet wel generatie 94-96

Ik kreeg voor het eerst een bril op mijn 14 en toen begon ik ergens met de -1. Het is in een aantal jaren ook verslechterd en ik heb inmiddels -3.5 en -3.25. Nu is het wel al meer dan een jaar stabiel en ik ben inmiddels 22. Dat het achteruit gaat betekent niet meteen dat het de rest van je leven achteruit gaat. Bij mijn vader is het zelfs beter geworden en hij had nog sterkere glazen in zijn bril. Gewoon niet teveel zorgen hierom maken en anders met je opticien erover hebben.

Overigens heb ik ook last van de aanvallen die je nooit. Ik had ergens gelezen dat het zou kunnen komen door te snel opstaan. Als ik het krijg dan hou ik me even vast of ga ik weer even zitten en dan is het heel snel weer weg. Ik maak me er verder ook niet zo druk om, omdat dit niet enorm vaak gebeurt. En anders zoals gezegd: ga naar de dokter. Lijkt me dat als je je zo druk maakt je gezondheid voor gaat. Daarnaast duurt een bezoek aan de dokter geen hele dag. Je bent hoogstens 1 of 2 uurtjes 's ochtends kwijt.

Je eigen gezondheid gaat toch echt voor werk/school, zo snel mogelijk naar de dokter gaan is mijn advies.

Volgens mij is je oogsterkte gewoon genetisch bepaald.

Mijn ouders dragen geen bril, ze zien perfect.

opa/oma?
anyways, zoals ik al zei. Je ogen blijven veranderen tot je 23e. Dan kan je dus vooruit/achteruit gaan.

Geen idee, ik heb ze niet leren kennen

Ik heb hetzelfde met die aanvallen. Bij mij is destijds oogmigraine gediagnosticeerd, misschien dat even googelen en symptomen vergelijken? Daarnaast zou ik voor de zekerheid gewoon even naar de dokter gaan.

Ik ben op mijn 12e begonnen met -0,75 en zit nu op -6.
Ben hiervoor zelfs naar de oogarts geweest. Maar alles was goed, het kwam door de groei.
Ik ben nu 22 en sinds 2 jaar ongeveer stabiel. Dus dat klopt wel. Maar serieus dit soort dingen moet je echt niet uitstellen, het zijn wel je ogen, daar heb je maar 2 van.

Maar als ik zo hoor dat je het te druk hebt om naar de dokter te gaan dan kan het daar ook wel eens aan liggen. Vermoeidheid merk ik echt direct aan mn ogen.

Naja ik bedoelde meer dat het genetisch bepaald is of je ogen slecht zijn of niet. Volgens mij is het een beetje een fabeltje dat je van computeren slechte ogen krijgt. Maar het is ook niet goed om met de verkeerde sterkte te lopen.

Dan is het niet serieus genoeg.
Het zijn je ogen, dat moet je niet uitstellen. Je wordt echt niet zomaar blind, maar even langs de dokter gaan kan geen kwaad.

Ik heb ook last van oogmigraine (zien van flikkerend testbeeld, deel zicht kwijt). Weet je wat ik deed toen ik er voor het zo’n aanval kreeg? Ik ging naar de eerste hulp. Dat je hier hulp vraagt ipv aan een arts is absurd.

Je denkt dat je blind wordt maar kan geen half uurtje vrij maken om even bij de huisarts langs te wippen? Hm oké.

Het is altijd goed om het door een professional te laten checken. Echter is mijn ervaring bijna hetzelfde geweest. Van mijn 9e tot mijn 19e jaar gingen mijn ogen steeds verder achteruit tot ik een sterkte had van -6. Echter is er na mijn puberteit iets veranderd, waardoor mijn ogen nu langzaam weer vooruit gaan. Mijn moeder had vroeger ook een bril en hoeft die nu niet meer. Het kan dus veranderen naarmate je ouder word. Hoe dan ook, laat het even checken. :slightly_smiling_face: