Zenuwachtig voor toetsweek en examens.

[b]Ik zit dit jaar in mijn examen jaar (havo 5). Ik heb 5/6 weken gelden mijn 1e toetsweek gehad, en sta een 6.5 gemiddeld over alles. Ik sta niks onvoldoende, maar er is toch nog iets anders.

Ik ben namelijk ongeloofelijk zenuwachtig en gestresst voor de toetsweken en examens, dat het echt niet meer leuk is. Nou heb ik dus gisteravond van die oudermentor gesprekjes gehad, maar ik had tegen mijn moeder gezecht dat ze er niks over mocht zeggen dat ik dat heb, want ik dacht misschien was het alleen wel zo omdat dat de 1e toetsweek was, maar eingelijk zit ik er wel heel erg mee, maar ik schaam me er gewoon voor, en ik weet dus niet, of ik het wel tegen mijn mentor moet zeggen of niet.

Ik bedoel ik zal toch zelf mijn havo diploma moeten gaan halen. Want stel ik me niet gewoon aan, aangezien mijn cijfers verder wel goed zijn? Maar ik dus zo zenuwachtig en niet normaal gestresst ben voor die stomme toetstweken, en examens? Ik weet het even niet meer…[/b]

Weet iemand wat ik kan doen om minder zenuwachtig te zijn en alles, ik word namelijk echt gek van mezelf?

faalangsttraining kan heel goed helpen, ik zou daarvoor eerst even met je mentor gaan overleggen :slightly_smiling_face:

heb ik ook las van en ik zit pas in 4 vwo. moet je nagaan dat ik nu al angst heb voor mijn examens in de 6e… maar ook gewoon voor de vakken die dit jaar meetellen als pta dus maatschappijleer anw etc.

Faalangsttraining kan inderdaad veel helpen. Dat heb ik ook gedaan aangezien ik soms voor een proefwerk in de klas een paniekaanval krijg.

Heb ik ook last van
en heb wel onvoldoendes
2 …maar goed…

misschien moet je niet denken dat het echt een examen is…
ik denk gewoon dat het zeg maar een toets is…
weet niet of ik je daarmee help,
maar goodluck alvast !

Hmm, dat is nou iets waarvan ik denk dat ik dat niet nodig heb:P, want zo erg als faalangst denk ik niet dat ik dat heb. Ik ben gewoon veeeeeeeeeeeels te gestresst , maar dat is toch niet echt faalangst? Ik heb echt nog maar 1 x een soort van paniek aanval (nou ja, mijn hart klopte zo snel dat het voelde alsof ik een marathon had gelopen) gehad, maar voor die toets had ik alsnog een 6.6. Maar ik wil gewoon zo graag van dat gestresste en zenuwachtige gevoel af…

Misschien moet ik het toch eens tegen mijn mentor zeggen, maar ja die ziet me aankomen XD.

Ik zou het echt tegen je mentor zeggen. Op een gegeven moment kan je er niet meer tegen en zal het steeds slechter gaan. Beter voorkomen dan genezen :relieved:

dat is waar!