zenuwachtig voor presentatie

hee, ik moet morgen op school een presentatie geven voor de klas, maar ik vind het echt heel eng om voor de klas te staan.
ik ga stotteren, trillen en het allerergst; ik word heel rood…
weten jullie iets wat ik hier aan kan doen? ik vind het echt heel vervelend…
alvast bedanktt x

Probeer jezelf rustig te houden en misschien helpt het om niet recht in de ogen van de mensen te kijken maar bijvoorbeeld naar hun voorhoofd. Probeer je eigen het meest te focussen op je presentatie en niet op de mensen die voor je zitten. Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of het helpt. Succes met je presentatie!

dankjewel, maar dat werkt inderdaad niet ik heb dat vaker geprobeerd :frowning_face:

Goede voorbereiding is het halve werk. En ik presteer persoonlijk beter als ik geen briefje bij de hand hou. Doe ik dit wel, dan kijk ik daar heel vaak op terwijl ik zonder briefje er ook makkelijk uit kom. Je kunt jezelf ook filmen en dan kijken wat er mis gaat (heb ik ooit eens gehoord). Heel veel succes en het komt vast goed!

Tja… Ik heb hier zelf niet zo’n last van… Maar wat tips:

1. Ik doe zelf tijdens een presentatie alsof ik echt iets uitleg, alsof ik wil dat ze het sneppen, en niet alsof ik iets opdreun wat ik heb geleerd. Als je iets uitlegt aan een bekend persoon (je vriendin?) is het een stuk minder eng.
  2. Bekijk goede vriendinnen in de ogen, waarvan je weet dat ze je zullen steunen bij de presentatie.
  3. Als je bovenstaande regel eng vindt moet je over de hoofden van de mensen heen kijken, naar de muur bijvoorbeeld.
  4. Vlak voor de presentatie moet je een goede buikademhaling hebben, dat helpt om rustiger te worden.
  5. Bedenk waarom je bang bent.

Succes!

Oefen eerst heel veel voor je knuffels, en doe je presentatie dan een paar keer voor je ouders, broers of zussen. Als je uiteindelijk voor de klas staat denk je gewoon dat je het thuis voor je knuffels of ouders aan het opzeggen bent. En adem tijdens de prestatie ook door je buik, dat maakt je rustig, heb ik gehoord.

Heé!

Dit probleem heb ik dus ook altijd.
Maar als ik er eenmaal sta valt het reuze mee.

Als eerst zou ik gewoon zorgen dat je de tekst goed weet!
Zoals hierboven al als tip gegeven werd kan je het beste naar je vrienden kijken.
Daardoor ga je vanzelf glimlachen enzo!

Succes! :wink:

Ik vind het ook doodeng. Maar vind het enger als ik de mensen ken, dan wanneer het compleet vreemden zijn.

Ja ik ook! Dat is best vaag …

En moet je maar zo denken: ik heb me goed voorbereid, er is geen reden om me druk te maken. EN juist als je gaat denken dat je niet rood wilt worden, wordt je rood. Maar dat valt nooit heel erg op, hoor, als je rood wordt.En ja, verder kan ik je niet echt helpen, heb er zelf dus ook last van. Maar het is sneller voorbij dan je denkt :grinning: