Heey, Ik heb dus een probleem.
Ik heb elke donderdag twee uur drama als extra vak erbij omdat dat het enige was wat ik nog kon kiezen.
Maar het probleem is dat ik ontzettend slecht kan dansen en bewegen en alles in die richting. ik heb een best wel slechte motoriek. Uiteindelijk komt er een musical waar je verplicht aan mee moet doen. Met dansen, zingen en acteren en ik ben zo bang.
ik ben elke week bang om er naartoe te gaan ook vooral omdat ik niet veel hoef te doen om voor schut te staan. en als we dansles hebben ga ik altijd gelijk achteraan staan maar toch ziet iedereen mn gestuntel omdat ik vrij lang ben.
ik haat het echt van mezelf.
wat zou ik kunnen doen om de stress te verminderen want ik heb het niet over een beetje stress maar over hartkloppingen.
Ik zou eerst met een studiebegeleider of je mentor bespreken of het niet mogelijk is om het toch in te ruilen voor een ander vak. Dit lijkt mij de gemakkelijkste route.
De minder gemakkelijke route is eigenlijk ook meteen een hele goede, naar mijn mening; en dat is dat die route je leert om je grenzen te verleggen, dingen te doen die je in eerste instantie niet comfortabel vindt, en de mening van anderen naast je neer te leggen. Ik wil benadrukken dat, ookal voelt het voor jou alsof iedereen jou gestuntel bekijkt, 9/10 jongeren veel en veel meer bezig zijn met zichzelf dan met jou. Iedereen denkt van iedereen dat ze heel erg bekeken worden, in de gaten gehouden worden, etc. maar dat is ECHT niet zo, ECHT niet. Alle girlsceners hier die wat ouder zijn (inclusief ik) kunnen dat onderstrepen.
Zelf begrijp ik helemaal wat je bedoelt met dat drama gedoe, want ik vind mijzelf ook echt een stuntel en houd er NIET van om in de schijnwerpers te staan. En daarom vind ik het eigenlijk jammer dat ik nooit het vak drama heb genomen, omdat ik in anderen heb gezien dat het hen heel erg heeft geholpen om wat losser te zijn.
Dus, over directe stress vermindering: eigenlijk is de beste manier om met stress om te gaan, de bron van stress op een andere manier te gaan bekijken. Ja, je vindt het eng en wilt niet afgaan en je hebt het gevoel dat mensen naar je kijken; maar, wees eens eerlijk, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Schrijf dingen op over het vak drama die juist heel erg goed zijn, die jou zouden kunnen helpen, en ook wat er nou wel leuk is aan het vak drama. Probeer goede, realistische redenen te vinden. Schrijf ze op en hang ze ergens waar je het vaak ziet. Als je het gevoel dat de acute stress je naar de keel grijpt, adem dan een paar keer diep in en uit, en herhaal de redenen waarom drama leuk is en goed voor je kan zijn in je hoofd. Dit klinkt gek maar het helpt echt.
Heel erg bedankt voor je reactie!