zelfvertrouwen

ik vraag me altijd af of mensen mij nou wel of niet aardig vinden. er zijn natuurlijk ook wel periodes waarin ik me heel gelukkig voel,maar dan vraag ik me meteen weer af : wanneer gaat dit gevoel weer over? Omdat ik altijd negatief lijk te denken. Er zijn momenten als ik me heel rot voel , dat ik ergens heen wil. Maar dan komt het ergste deel van beseffen: ik kan nergens heen. Ik kan niet bij een vriendin aanbellen of ik even met haar kan praten ofzo ,want ik heb geen vriendinnen . Iniedergeval geen meiden die me echt mogen. Ik heb wel een vriendje ,maar die begrijpt het op een of andere manier ook maar niet.
Ik kan niet naar een psycholoog want dat is nogal duur , en ik weet niet wat ik anders kan proberen om meer zelfvertrouwen te krijgen…

ik heb al mijn pluspunten enzo allang opgeschreven maar ik kome r maar niet v an af.

kunenn jullie helpen? tips?

Ik heb precies hetzelfde, maar er zijn hier heel veel topics over, gebruik even de zoekfunctie, daar vind je veel tips/informatiee. Veel sterkte!

Misschien zou je anoniem via internet met iemand over je problemen kunnen praten? Wie weet kan die gene je dan ook nog wel helpen. In iedergeval sterkte!

hi!

Ik heb het zelfde als jou,
alleen ik kan gewoon niet 1 positief ding van mij opschrijven, vind alles lelijk aan mezelf! En ik durf niet uit te gaan, ben bang dat ik ruzie krijg met meisjes met super veel vrienden enzo…
terwijl het mij hartstikke leuk lijkt om uit te gaan. Met mijn vriendinnen kan ik goed over dingen praten, maar dit niet echt. Daar zoek ik ook een mailvriendin. (heb er ook een onderwerp over; mailvriendin, kijk daar ook eens als je wilt :relieved: )

liefs,x

ik heb soms ook mijn periodes dat ik denk:
wie zijn eigenlijk me echte vrienden
zijn ze eignelijk wel m’n vrienden?

misch is het idd handig om een mailvriendin te zoeken
en daar je verhaal aan vertellen enzo?

en uitgaan kan heus geen kwaad
gewoon uit de buurt blijven bij meisjes
die jou niet zo aardig lijken dan is er niks aan de hand toch? (:
en gewoon aardig blijven tegen iedereen xd

maarja als je een mailvriendin zoekt
wil ik je wel helpen ofzo hoor?

xx

psycholoog word meestal vergoed, moet je maar even navragen.
ik denk dat je er heel veel aan hebt, ook is het handig om een soort ‘praatgroepje’ op internet te zoeken (forums etc.) want mensen die hetzelfde als jou voelen en meemaken kun je meestal makkelijk mee praten.
ik raad je die psycholoog echt heel erg aan!

dat is idd een best goed idee,
maar dat heb ik al een soort van geprobeerd.alleen kende ik die persoon vaag van vakantie.
ik kan wel alles aan zo’n persoon vertellen , en het lucht idd wel op.
maar het veranderd niks kwa mijn denken en doen.
het is fijn voor even,maar op den duur helpt het niet echt.
Nu ben ik vandaag zelf op een idee gekomen .

-maak een boekje en plak daar alle dingen in die je van mensen hebt gehad , als teken dat ze van je houden. Bijv. een tekening van een vriendin , of je vriendje. En schrijf daarin allemaal dingen op die mensen wel eens over jou gezegt hebben , in positieve zin.
Als je je dan rot voelt ,kijk je in dat boekje.

Ik weet niet of het helpt. Maar ik ga het iniedergeval wel probreren.

ps. jullie ook sterkte , de mensen die hetzelfde hebben :wink:

Goed idee, ik ga het ook doen.
Want ik heb ook van die momenten dat ik echt niet weet wat ik nou voor nut heb in mn leven.
En dan word ik saggo en ga ik het op mn ouders afreageren.

Oh, echt een super goed idee,
ga ik ook zeker doen.
Plak je dat dan in een dagboek of gewoon in een schriftje?

x.

Een psycholoog wordt vaak wel vergoed door je zorgverzekeraar hoor! Moet je even natrekken, grote kans dat je de helft of meer vergoed krijgt, of een x aantal sessies.

Ik zit ook in therapie vooral voor negatief zelfbeeld, heb nog maar één sessie gehad maar het helpt nu al wel 'n beetje. Je leert anders naar jezelf kijken, positiever dus. :slightly_smiling_face:
Wat je misschien ook kan doen is een weerbaarheidscursus?