Zelfverdediging met behulp van 'pressure points'

Hoihoi!
Ik ben al een tijdje gefascineerd door een bijzondere tak van de vechtsport, ik kan alleen niet de naam vinden waar het nou precies onder valt. Bij verschillende filmpjes kom ik termen tegen als Dim Mak en Kyusho. Ik zou er graag echt les in krijgen maar kan dus nergens vechtscholen vinden die dit aanbieden (of ik zoek dus niet op de goede soort vechtsport).
Mijn fascinatie begon eigenlijk door een aflevering van proefkonijnen: - YouTube dit stukje dus. Het is dus jezelf verdedigen met behulp van deze zogenaamde pressure points, dit zijn punten op je lichaam waar zenuwen dicht bij de huid liggen/elkaar kruisen/het einde van een zenuw. Ik vind het hele idee van ‘zwakke’ punten op je lichaam echt heel interessant en zou er graag meer over leren.

Het is trouwens niet dat ik nou zo graag mensen bewusteloos wil meppen, maar als je dit ziet: Dim Mak Defence on the ground - very painful - YouTube , het is (naar mijn idee) een goede zelfbescherming waarvoor je niet belachelijk sterk of slim voor hoeft te zijn.

Mijn vraag dus, zijn er meer mensen die dit kennen/willen doen? En waar zou ik dit kunnen doen?

Ik zou dit ook heel graag willen leren! Gewoon voor de zekerheid als je ooit in een noodsituatie terecht komt! Heb echter ook geen idee waar en hoe…

^Jeeej nog iemand!

Ik zou het ook niet zelf durven proberen… Ik duw nu soms bij mezelf wat punten in en dan voel ik ook wel dat het best wel pijnlijk is haha, maar het lijkt me heel anders als je het op iemand anders doet haha

En als je ziet dat sommigen elkaar ‘perongeluk’ bewusteloos tikken durf ik dat niet zomaar bij iedereen te doen.

Het lijkt me heel cool en handig, maar absoluut niet iets dat je zomaar jezelf moet leren. Dat lijkt me wat te gevaarlijk.
Jammer dat het zo onbekend is, dus lessen zullen wel duur/onvindbaar zijn

Even een kleine update: ik denk dat het Kyusho jitsu is… Er zijn wel lessen van, maar natuurlijk niet binnen een straal van 50 km van mijn huis -.-

Had ook al eens zo’n filmpje gezien hahah. Ik probeer wel gewoon te onthouden waar ze ongeveer slaan, mocht ik ooit aangevallen worden :’)

Maar het lijkt me ook super vet om lessen te volgen!!

Ps door jou zit ik nu weer filmpjes op te zoeken en toen legde ze uit dat een plekje bij je oor heel gevoelig is om iemand neer te halen, dus ik dacht zoveel pijn doet toch niet…Nou jawel dus! Niet bij zoveel proberen dus :stuck_out_tongue:

^Haha echt he! Bij sommige dingen zie je die mensen echt hun gezicht vertrekken en dan denk ik het echt ‘goh wat een aanstellers’, maar als ik het vervolgens zelf doe (en dan echt maar heel zachtjes) voel ik hem meteen.

Ik wou dat ik iemand had om op te oefenen haha, misschien dat ik mijn broertje zover kan krijgen…

Wat ik helemaal tof zou vinden is een seminar bijwonen van die mensen, zo interessant om het een keer in het echt te zien!

Ja door jouw topic ben ik weer super geïnteresseerd geworden! Ik ga het onthouden als ik aangevallen word…zou wel super vet zijn als je op die manier iemand knock kan slaan :stuck_out_tongue:

Maar een les zien/krijgen vind ik ook prima :wink:

Ik heb mijn broertje vanmiddag zo ver gekregen dat ik hem een paar keer mocht slaan (nouja, meer tikken). De eerste keer kreeg ik geen reactie maar de tweede keer zat hij met tranen in zijn ogen haha. En dat terwijl ik er nog geen kracht gebruikte. Met een beetje geluk mag ik hem morgen nog een paar keer slaan :sunglasses:

En knock out slaan, ik zou het wel super graag een keer willen voelen om te kijken hoe het is…

Welke filmpjes vind jij aanraders? ik kijk nu vooral stukjes van een trainingsdvd van allerlei mensen, maar ik kan nergens de hele dvd downloaden

Dit is echt niet verstandig om te doen als je er geen verstand van hebt. Kan heel gevaarlijk zijn, zeker als er mensen bewusteloos raken.

^Dat snap ik. Ik zeg ook niet dat ik het ga doen want ik ben zelf ook veel te bang dat er iets mis gaat.

Ik kijk van zo’n Amerikaanse man.
Dit filmpje was wel goed Kyusho Jitsu. Kyusho Top 10 points - YouTube
Ik had het ook op mijn broertje geprobeerd maar die zei dat hij niet zoveel voelde.
Waar sloeg je en welke techniek had je? :stuck_out_tongue:

Oh en overigens zou ik nooit ergens slaan waar gevaarlijk is (nek, gezicht, hals ect) Het is meer om te kijken of het echt effect heeft als je een keer vast gepakt word…

Ik heb hier wel vaker over gehoord, echt gaaf zo iets.

Het was meer toevallig dat ik op dit filmpje kwam: Self Defence Hip Strike Knockout - YouTube , rond 1:10 zie je dus wat ik had geprobeerd. Je raakt dus Lung 6. En de reactie was precies hetzelfde, terwijl mijn broertje dus veel minder hard slaat haha.

Ik wil alleen de benen/armen en misschien buik/ribben als ik er wat meer vertrouwen in heb…

Edit: en qua techniek, ik draai mijn arm iets naar buiten toe zegmaar, zodat je iets over de arm heen ‘schuift’, lastig uit te leggen zo…

Dus je liet je broertje naar je uithalen ? Mijn broertje is al 1.85 dus ik weer niet of ik dat überhaupt overleef als ik dat blok met mijn eigen armen :stuck_out_tongue:

Niet meteen op volle kracht hoor, en hij is 10 haha. Eerst gewoon langzaam zodat ik kon zien waar zijn arm langs ging, toen eerst zachtjes waarbij ik dus mis sloeg (of misschien werkt het niet als er geen spanning op de pols staat) en daarna ging hij iets harder en deed het dus wel superveel pijn haha. Ik wil graag zien wat er gebeurd als hij wel op volle kracht uithaalt, alleen is hij nu denk ik bang voor de pijn…

HAHAH DAT FILMPJE SORRY IK LACH EVEN

^Welke?