Zelfstandig worden

Heey meiden,

Ik vraag me af wat bij jullie valt onder ‘zelfstandig zijn’. Hoe leren jullie zelfstandig te worden/zijn? Kijken jullie mee met je ouders/voogd, of moeten jullie het in je eentje leren? Ook qua schoonmaken etc. vraag ik me dit af.

Ik ben hier best benieuwd naar! :upside_down_face: Het lijkt me handig als je je leeftijd en evt thuissituatie (bijv. gescheiden/andere situatie) erbij plaatst.

Ik kijk mee en ervaar ook dingen door het gewoon te doen. Ook gewoon dingen samen doen.

ik werd zegmaar in het diepe gegooid. Tuurlijk wist ik wel wat af van koken en dergelijke maar ik werd pas echt zelfstandig als ik alleen moest wonen.

Je kan je wel een beetje voorbereiden maar het meeste leer je echt als je het alleen moet doen. En dat komt heus wel goed want je kan gewoon nog advies vragen aan mensen (hoe heet kan dit kledingstuk gewassen worden?, kan rood bij zwart? moet dit in de koelkast?)

oh ik ben 22 en woon op mezelf (met gedeelde keuken etc) vanaf mijn 17e

Ik help thuis best veel mee in het huishouden, dus zo heb ik het eigenlijk geleerd. Ik merk dat ik wel echt heel veel dingen hetzelfde doe als m’n moeder haha

Edit: ik ben 21, heb op m’n 18e een jaar op mezelf gewoond, maar ik woon nu weer bij m’n ouders.

Ik ben zelf erg zelfstandig geworden door mijn stage’s in de zorg. Maar dan leer je het ook op een leuke manier en doe je het voor een ander.

Ik ben nu 21 en woon sinds januari 2016 op mezelf. Veel dingen heb ik al geleerd bv koken maar de was enzo heb ik zelf geleerd. Dus 50% door ouders en 50% doen.

Toen ik nog thuis woonde moest ik best veel doen maar uiteindelijk leer je alles eigenlijk pas goed als je op jezelf gaat wonen.

Ik ging direct uit huis na de middelbare, had gewoon basiskennis doordat ik mijn ouders dat zag doen. Maar bijv. de was heb ik de eerste keer even gebeld toen ik 'm wilde draaien en met specifieke vragen bel ik ook nog. Koken heb ik zelf geleerd, maar meer omdat ik gewoon deed.

Schoonmaken heb ik van mijn moeder geleerd, leerde zelf koken toen ik thuis woonde, als ik vragen had vroeg ik mijn moeder gewoon.
Toen ik uit huis ging en ik bepaalde dingen zoals strijken nog niet wist ging ik dat gewoon googlen.