zelfrespect

Lieve meiden,

de laatste tijd lees ik in sommige topics (zoals het ‘met hoeveel jongens heb jij gezoend’ topic) de uitspraken als ‘Dan heb je toch geen zelfrespect’ Maar ook in mijn omgeving hoor ik het soms voorbij komen over andere mensen (ook over mij, door iemand die ik absoluut niet goed ken). Ik kan er eerlijk gezegd om lachen en wat iemand van mij vindt interesseert me niet heel veel, maar ik vind het gewoon niet terecht.

Ik ben ook niet braaf (geweest) ik ben momenteel 18 jaar dus de meest losbandige periode heb ik wel een beetje achter de rug. Maar deze zomer ben ik nog aardig wild geweest. Ik heb wel degelijk respect voor mezelf en niemand heeft het recht om mij een slet te noemen. Ik heb nooit spijt gehad van alles wat ik met jongens gedaan heb en als ik het allemaal opnieuw mocht doen (van mijn 14e tot mijn 18e) had ik het waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan. Ik laat me absoluut niet respectloos behandelen en ik laat ook niet over me heen lopen. Als ik zoen of seks heb met iemand voor wie ik niks voel, gebruik ik diegene net zo hard als hij mij en dat is een bewuste keuze.

Ik snap dat sommige heel veel waarde hechten aan het hebben van seks of ook aan zoenen en daar heb ik ook respect voor. Maar kunnen we niet gewoon accepteren dat sommige hier anders in staan? Niemand heeft het recht om voor jou te bepalen of jij respect hebt voor jezelf of niet, dat weet jij alleen zelf.

Dus mede-girlsceners zullen we ophouden met het oordelen over elkaar en gewoon accepteren dat iedereen er anders in staat.

Het is overigens niet de bedoeling hier een discussie topic van te maken, maar ik kan me voorstellen dat er mensen tegen mij in willen gaan of er dingen bij willen voegen dus brand vooral los, maar laten we aardig blijven!

Ik ben het met je eens, al denk ik wel dat dit alsnog een discussietopic wordt :’)
Maar de zin ‘dan heb je echt geen zelfrespect’ wordt volgens mij ook vooral gebruikt om te zeggen ‘dan heb ik echt geen respect voor je’. Vind ik prima, ieder zijn mening, maar ga mij (of anderen) niet vertellen dat ik geen respect voor mezelf heb. Dat heb ik namelijk toch wel, of ik nu met één jongen naar bed ben geweest of met honderd.

als je 18 bent en je meest losbandige periode al achter de rug hebt lijd je een maf leven… volgens mij begint het pas als je 18 bent
aan de rest ga ik geen woorden vuil maken ik vind deze discussie nogal achterhaald maargoed

^ Dan verschilt dat per persoon denk ik, want ik ben 19 en ik kan me niet voorstellen dat ik nog ‘losbandig’ ga doen. Op een leeftijd als 19 lijkt het me dat je serieus bezig bent met je opleiding/werk, serieus bezig bent in de liefde en aan je toekomst denkt en niet losbandig gaat doen.

Als iemand veel sekspartners heeft gehad denk ik hooguit “hoe flik je dat?”, maar het is niet zo dat ik denk dat die persoon goedkoop is. De een doet dat nou eenmaal makkelijker dan de ander.

ik ben 18, heb nooit echt een losbandige periode achter de rug gehad en ik plan niet die te krijgen want ik hou gewoon niet van dat gedoe. Dus kijk even uit met wat je zegt met je ‘maf leven’ want dat is voor iedereen anders

duidelijk dat je niet in een studentenstad woont dan uhmm
sowieso onder de 18 ben je gewoon nog een stuk onzekerder en instabieler en om dan losbandig te gaan doen is naar mijn idee een beetje gevaarlijk. als je wat ouder bent sta je vaak toch net wat sterker in je schoenen

ohja en me god mensen moeten echt kappen met zich overal maar aangesproken voelen ik word daar echt krankjorem van op dit forum zeg

Er wordt alleen maar even weergegeven dat wat jij aan het doen bent is mensen over een kam scheren, en dat is niet altijd het slimste wat je kunt doen.

Dit.

ik ben 17 en heb momenteel geloof ik mijn losbandige periode :cold_sweat:
heb totaal geen spijt van alles wat ik heb gedaan. wel vraag ik me vaak af waar ik in godsnaam mee bezig ben, maar zolang ik me er gewoon goed bij voel, snap ik niet waarom ik 't niet zou doen. en ik heb wel degelijk zelfrespect.

Ik woon wel in een studentenstad, en hier valt het ook wel mee met losbandig doen. Ze zijn er natuurlijk wel, maar op mijn vereniging valt het bijvoorbeeld heel erg mee en heeft een groot deel een vaste relatie (of gewoon geen behoefte aan losbandigheid). Dus ik denk niet dat het echt aan wel of geen student zijn ligt, maar meer aan jezelf. Als jij voor je achttiende geen ‘losse’ periode hebt gehad, is de kans groter dat je die na je achttiende alsnog krijgt dan wanneer je op 16/17jarige leeftijd al flink bent losgegaan. Of je hebt gewoon nooit zo’n losbandige periode.

Misschien heel gek en ik wil ook totaal niets invullen voor anderen maar is dit niet omdat we ons aan een bepaald verwachtingspatroon moeten houden? Zo ervaar ik het zelf namelijk wel, tussen mijn zestien en negentiende heb ik een behoorlijke wilde periode gehad en ondanks dat ik eigenlijk nergens spijt van heb vroeg ik me dit wel vaak af omdat anderen er gewoon een bepaald beeld bij hebben.

ik snap ook gewoon niet waarom mensen gelijk vinden dat je geen zelfrespect hebt als je bepaalde dingen doet (vb. met zoveel jongens zoenen/naar bed) wat maakt dat in godsnaam uit? als je er zelf zin in hebt dan moet het toch kunnen? het is niet alsof je een of andere misdaad begaat ofzo! Maar gelukkig zijn er dus meer mensen die zo denken!

Ik vind alleen maar dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen en snap deze discussie nooit. Ik noem mensen geen slet om wat ze doen of preutse tut om wat ze niet doen. Laat mensen lekker in hun waarde, vind ik altijd maar

Inderdaad. De meesten beginnen dan met studeren en dan begint vaak dus ook de losbandige periode. Ik ken mensen die losbandig doen en die zijn allemaal begin 20…