Zelfportret, zelfontspanner?

Beetje lang verhaal, heb de belangrijkste zinnen vetgedrukt gemaakt :stuck_out_tongue:

Ik heb sinds een poosje een Spiegelreflex camera (Canon 450D) met een lens van 18-200 (niet de kitlens, andere van Tamron).

Ik heb er al behoorlijk wat foto’s mee gemaakt, en dat lukt allemaal prima, kan al aardig met de camera overweg. Alleen één ding wat niet lukt: Een scherp zelfportret :’].

Oke het klinkt best raar.
Maar de minimale focusafstand van mijn lens is 0.45 meter. 45 centimeter dus. Als ik de camera in m’n handen houd en dan een foto maak, sta ik er gewoon debiel op omdat ik m’n arm(en) niet makkelijk zo ver kan strekken en dan ook nog normaal kijken, dat lukt dus niet goed.

Dus toen ging ik de zelfontspanner proberen. Camera op een kastje gezet (heb verder alleen zo’n ministatief maar die kukelt om door het gewicht haha). Ik had hem gezet op autofocus, op de m-modus, weet niet uit mn hoofd welke instelling ik had maar wel gewoon goed, had een testfoto gemaakt van de achtergrond (mn kamer x’D) dat was gewoon scherp en goed en mooi kwa licht.

Naja hij stond dus op de zelfontspanner, met 5 foto’s direct na elkaar maken (heb ook nog met 1 tegelijk geprobeerd overigens).

Nu het echte probleem:
Hij stelt niet scherp op m’n ogen… ook niet op m’n hoofd;
Eigenlijk wordt gewoon de hele foto enigszins onscherp.

Hij kan gewoon niet goed autofocussen met de zelfontspanner.
Waar komt dat door? Aan de instelling van de sluitertijd ligt het sowieso niet, dat weet ik 100% zeker. Scherpe portret foto’s maken van andere mensen lukt me verder wel.

Heb ook al handmatig scherpstellen geprobeerd maar dat lukt al helemaal niet, want tijdens het scherpstellen kan ik natuurlijk niet op m’n hoofd scherpstellen omdat ik dan door de zoeker moet kijken.

Een eventuele close-up met m’n camera is mogelijk (zodat je niet te veel achtergrond ziet) maar dat lukt alleen als ik een flink stuk ingezoomd ben, anders moet ik te ‘dichtbij’ komen en dan kan hij sowieso niet scherpstellen door de minimale focusafstand.

Hoe doen jullie dat als je een zelfportret maakt? Welke instellingen en hoe focus je scherp op je ogen/gezicht?
Ik zie hier vaak zulke mooie scherpe zelfportretten voorbij komen! Wil graag weten hoe jullie dat doen :stuck_out_tongue:

Ik schaam me wel een beetje voor deze vraag, voel me echt zo’n enorme n00b nu :’’]

Upje voor jou ^^
heb geen ervaringen.

Het heeft niets te maken met je diafragma of sluitertijd.
Als je hem op zelfontspanner zet en je maakt eerst testfoto’s van de muur.
Dan stelt hij ook op die ‘hoogte’ scherp.
Probeer eens op iets scherp te stellen waar jij precies komt te staan. of waar jij naast komt te staan (dus niet voor of achter).
Meestal is het dan al een stuk beter.

en anders, koop een afstand bediening, die dingen zijn uber chill!!

Je kunt ook even iets neerzetten op de plek waar je gaat staan of iets ophangen. Hier kun je dan op scherp stellen en dan is je foto als het goed is ook scherp. Als je zelf achter de camera staat kun je hem bijsturen en zie je wat je doet. Als je voor de camera staat zie je niet waarop hij scherpsteld. Dus kun je hem niet bij sturen.

omdat jij een testfoto maakt van de muur, gebruikt ie die scherpte. Als je een testfoto maakt zet dan op de plaatst waar jij wilt staan een stijkplank oid neer. Wss worden daarna de fotos van jezelf wel scherp. Anders koop een afstand bediening :slightly_smiling_face:

Iets neerzetten op de plek waar ik zelf ga staan/zitten is soms wel lastig, want ik weet nooit exact waar m’n ogen bijvoorbeeld staan. Heb ook niet echt grote verplaatsbare voorwerpen op mn kamer, ga ook niet de strijkplank 2 trappen op sjouwen (stofzuiger is al een ramp XD) ;P.

Zo’n afstandsbediening klinkt wel handig, maar wat kan je daar precies mee, hoe kan je daarmee ‘goed’ scherpstellen?

En wat betreft diafragma en sluitertijd: als de sluitertijd te lang is kan de foto toch ook bewogen/wazig worden? en ik dacht, misschien heb ik een te groot diafragma, dat ik zegmaar buiten ‘bereik’ sta ofzo =p. Maar daar kan 't dus niet aan liggen? 'k heb het even nagekeken, diafragma was 4.5.

Ik heb daar ook altijd problemen mee, meestal maak ik gewoon 30 keer dezelfde foto en dan is er meestal wel eentje scherp…

Met een afstandbediening kun je hem inderdaad nog een keer scherp stellen. Deze heb je zonder snoer en met snoer. En ik geloof dat je zonder snoer een heel eind van de camera af kan staan. Als je dat niks vind heb je altijd nog met snoer weet je zeker dat je binnen bereik staat. Het kan inderdaad aan de sluitertijd liggen als die te lang is kan de foto ook bewogen zijn. Zorg gewoon dat je voldoende licht hebt. Je kunt je camera ook even op automatische zetten en dan met een afstandbediening scherpstellen. Zo kun je zien wat de camera zelf als diafragma en sluitertijd kiest.

Je kunt dan zelf een beetje proberen maar dat als richtlijn gebruiken. Zo weet je dat je in ieder geval ongeveer goed zit.

Maar zo’n afstandsbediening is heel duur, toch?

Ik zat er namelijk ook aan te denken om er eentje te kopen…

Nee, hoor dat valt best wel mee. Je kunt er ook gewoon eentje nemen van hamma of zo een merk denk dat je dan rond de 10 euro ofzo .Die van canon is 14 euro maar wel met draad deze zijn goedkoper. Een draadloze is natuurlijk wel veel duurder moet je meer denken aan 20 euro duurdere en 16,90 dan heb je wel de goedkoopste en kun je dus niet zo veel maar het is goed genoeg als je alleen maar een zelfportret wilt maken.

Let er bij het kopen van een draadloze afstandsbediening wel goed op of je camera het ondersteunt of niet!
Vaak worden in de gebruiksaanwijzing wel afstandsbedieningen aangeraden.

Toen ik m’n camera net had, had ik al wel afstandsbedieningen gezien op bol.com voor ongeveer een tientje, dus dat valt nog wel mee allemaal;
Maar hoe werkt dat precies, hoe kan je op die afstandsbediening zien waar wordt scherpgesteld? Kan je daarmee ook handmatig scherpstellen of gewoon alleen op een knopje drukken zodat het automatisch gebeurd?

statief kan je gebruiken en je kan ook je camera aansluiten op de tv

Volgens mijn kun je alleen maar automatische scherp stellen misschien dat het met de duurdere modellen wel kan. Maar als je hem eenmaal scherp hebt kun je wel zelf alles aanpassen want hij staat al scherp. Je kunt namelijk als je hebt scherpgesteld je objectief op de mf stand zetten dan houd hij die scherpten aan. Je moet wel zorgen dat je dan weer op de zelfde pek terug gaat staan.

Ik houd mijn camera gewoon vast, en laat hem om die hendel van mijn raam leunen, en dan stel ik ze automatisch scherp, en dan zijn mijn foto’s scherp. Maar volgende maand wil ik wel een afstandsbediening kopen, want dan kan ik ook van mijn kleren foto’s maken haha