zelfmoordneiging vriend.

• ik weet niet goed in welk topic ik deze vraag moest zetten, maar het is wel heel dringend, voor mij -

ik heb een goede vriend, die ik stiekem zelfs een beetje leuk vind (hij weet dat). En hij heeft best wel veel meegemaakt enzo,
en hij heeft het -al best wel lang- over zelfmoord plegen.
Hij had laatst via de sms aan me gevraagd of ik hem een beetje wou helpen als hij het moeilijk had, dat hij bij mij met z’n verhaal kon komen. Natuurlijk mag hij dat, maar ik vind het heel moeilijk om hem om te praten om het níet te doen.
De dingen die hij heeft meegemaakt zijn over het algemeen niet zo súper erg, maar hebben blijkbaar veel impect op hem.
Zelf ben ik echt (als zeg ik het zelf) een geboren optimist, en hij dus niet zo.
dit botst dus echt heel erg,
maar mijn vraag is dus:
hoe kan je nou iemand góed overtuigen om geen zelfmoord te plegen?

(ik weet dat zijn uitspraken waarschijnlijk gaan om meer aandacht te krijgen, maar toch vind ik dat ik het uit zijn hoofd moet praten).

door er voor hem te zijn, hem te laten voelen dat hij niet alleen is… meer kun je niet echt doen…

echt tegenhouden kun je niet, die garantie heb je niet.
Mijn ex was suicidaal, dat vond ik heel erg moeilijk toen.

Laat hem zien dat je echt om hem geeft en dat zijn vrienden en met name zijn familie zich geen raad meer zal weten als hij er niet meer is. Praat met hem en wees er vooral voor hem.

zoals de anderen ook al zeggen,
laat zien dat jij er voor hem bent en hem laten zien dat hij der niet alleen voor staat.

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ik was vroeger ook heel erg als je vriend… Maar toen heb ik een heel lief meisje ontmoet en nu is zij één van mijn goede vriendinnen (nee, ik ben niet lesbisch -.-) Ik heb het nog steeds niet over dingen waar ik moeilijkheden mee heb met haar, maar zij is er echt voor me. En jij moet je vriend laten weten dat wat hij ook denkt, jij hem wilt helpen. Wees er voor hem, geef hem een knuffel, vraag hem om samen iets te doen. Het doet pijn als je denkt dat je helemaal alleen bent, dus laat je vriend zien dat ALLES nog de moeite waard is. Als er iets mis is vraag dan of hij erover wil praten en als hij “nee” zegt en je je afgewezen voelt, vraag het dan later en laat hem weten dat hij altijd bij je terecht kan.

ik heb hetzelfde probleem alleen ik ben niet verliefd op 'm.

Veranderen is vaak niet moeilijk, maar het lukt enkel als hij het echt zelf wil. Als jij een optimist ben, kan je hem daar wel mee beïnvloeden maar meer dan dat gaat het niet worden als hij zelf ergens geniet van het feit dat hij depressief is, dat hoeft niet noodzakelijk met aandacht te maken hebben, maar sommige mensen hebben gewoon een sterke neiging om zo te zijn.
Ofwel komt het tot een punt dat het escaleert, ofwel zal hij zelf zien dat het niet zo verder kan en zal hij veranderen, ofwel blijft het gewoon hetzelfde. Jij kan er weinig aan doen.

Maar dat is mijn mening, misschien ben je wel een geboren psycholoog en kan je hem eruit helpen, het is zeker het proberen waard.
Er bestaan verschillende manieren om zoiets aan te pakken, je kan ofwel zijn gedachten verzetten, ofwel veel praten, ofwel proberen hem te doen relativeren.
Dat laatste is volgens mij een must, het heeft bij mij alleszins heel erg geholpen. (Ik ben zelf nooit suïcidaal geweest, maar wel vaak erge stemmingswisselingen)
Ik ben van mening dat het geen zin heeft om erover te blijven praten, want dat maakt het denk ik alleen maar erger. Gedachten verzetten verschuift het probleem. Je moet gewoon ergens hem laten zien dat de wereld de moeite waard is, ondanks de moeilijkheden…

(hoop dat je er wat aan hebt)

Zoekfunctie.
Maar ik heb echt een hekel aan die mensen, of ze het nou menen of niet. En misschien ben ik dan wel totaal niet tactvol, maar ik vind het gewoon raar :wink:
Dus hier heb je niets aan…

Wat je al zegt, waarschijnlijk is het een poging tot aandacht.
Dat betekend niet dat je hem maar bij de pakken neer moet laten zitten.
Hij heeft nare dingen meegemaakt, en hij is daar gewoon nog niet over heen.
Jij kunt hem niet helpen om daar over heen te komen, je kan er alleen voor hem zijn en hem laten zien dat hij er echt niet alleen voor staat.
Ik denk, als ik het zo lees, dat hij hulp nodig heeft van een psycholoog.
Misschien dat je het daar eens met hem over kunt hebben?

Sterkte !

Geloof me dit meent hij niet! echt onzin gewoon. Jongens zoeken tegen-woordig anders aandacht. Dreigen met zelf-moord-neiginen etc.
Voora jongensl tussen 12/13/14/15/16/17" maken hier misbruik van.

Dus maak je geen zorgen! :slightly_smiling_face:

Dat is wel makkelijk gezegd, maak je geen zorgen…

het belangrijkste is gewoon dat je hem gewild/gehouden en gemist laat voelen, dat hij iets betekent voor veel anderen en echt iets betekent in de wereld.

wat je zegt; aandachtrekken. zoveel van die meisjes zeggen; ‘ooh ik ga voor de trein springen’ vervolgens alle mensen; neeeeee *naam* niet doen! je bent lief blablabla. volgende gewoon weer op school hoor, hebben zij ook weer hun dagelijkse dosis aandacht gekregen (: maar er is niet echt iets om hem tegen te houden vaak zijn dat soort dingen pyschisch net als anorexia. daar kom je ook niet zomaar vanaf.

Ga niet te rap aandachttrekkerij roepen, serieus, als het zo zou zijn zouden zelfmoordcijfers bij jongeren een hoop lager liggen.

[i]wat iemand hier voor ookal zij; ik denk dat hij hulp van een psycholoog nodig heeft, dat denk ik ook.
dat heb ik ook tegen hem gezegd, maar dat heeft hij al wel eens gehad
maar hij kan die mensen niet vertrouwen.
en dan gaat hij daar de stoere jongen lopen spelen waarmee niets aan de hand is en dan kunnen die mensen hem niet helpen.
bij mij doet hij dat niet, als ik het goed doe, dan is hij heel open enzo tegenover me, omdat hij me wel vertrouwd.

maar bedankt voor alle reacties! [/i]

jou situatie lijkt wel op iets dat ik heb meegemaakt ( eigenlijk aan het meemaken ben maar dat klinkt zo raar )

Zoek een leraar ( het liefst je mentor ) of en ander volwassen persoon die je vertrouwt en die hij ook vertrouwt. Probeer daar eens mee te praten misschien kan hij/zij het er beter over hebben met je vriend. Uiteindelijk misschien zelfs overtuigen wel met een psychiater te praten. Want ik noem het maar even ‘normale mensen’ kunnen hem never nooit echt helpen