Zelfmoord

De meningen over zelfmoord zijn heel erg verschillend en erg breed beargumenteerd. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat jullie van zelfmoord vinden. Wat vinden jullie wel kunnen, en wat gaat duidelijk tegen jouw principes in? Is zelfmoord echt egoïstisch, of moeten we ons ook kunnen inleven in zo’n persoon?

Dit vind ik
In mijn omgeving zijn (gelukkig!) nooit moordlustige dingen gebeurd. Dus ik zou niet weten hoe het voor de nabestaanden voelt. Het is natuurlijk verschrikkelijk. Waarschijnlijk zul je als nabestaande gek worden van de onbeantwoorde vragen in je hoofd. Ik zou me niet kunnen beseffen wat voor een impact dat op je heeft. Eigenlijk heb ik me er ook niet zo in verdiept.
Daarentegen heb ik me wel verdiept in suïcidaal gedrag/suïcidale ideeën. Als ik heel eerlijk moet zijn, kan ik het in de meeste gevallen heel goed begrijpen. Als ik in een neerwaartse spiraal zou zitten waar eigenlijk elke mogelijk, om deze te doorbreken, uitgesloten is, dan zou ik het ook niet meer weten. Ik vind het daarom ook ver van egoïstisch. Maar er zijn dingen die ook ver tegen mijn principes ingaan. Dingen zoals voor de trein springen, jezelf opensnijden et cetera. Hier neem je andere, onschuldige, mensen mee in jouw problemen. Die problemen kunnen voor post-traumatische stressstoornis zorgen en zelfs tot het verliezen van de levenslust leiden.
Hoe het ook zij, zelfmoord vind ik niet egoïstisch. Ik vind het ook niet vluchten. Ik vind het meer het abrupt stoppen van pijn. Vaak zijn suïcidale mensen anders in dingen zien. Hun ‘wereldje’ is misschien ook wel niet te begrijpen voor anderen. Levens kun je niet vergelijken, ieder heeft zijn eigen moraal, ook een persoon met suïcidale ideeën. Maar dat vind ik natuurlijk.

Wat ik van zelfmoord vind? Ik vind het de makkelijke weg, in plaats van proberen dingen op te lossen maak je er abrupt een eind aan. Hoewel ik het in de meeste gevallen wel snap daar niet van, maar het is wel makkelijk. Ik vind, dat iemand die het alleen maar al overweegt echt alle mogelijke middelen moet proberen om uit de ‘’ problemen ‘’ te komen. Anders vind ik het gewoon ja, makkelijk.

Ik vind zelf niet dat je het makkelijk kunt noemen, iemand doet het echt niet zomaar, ik denk dat het juist heel moeilijk is.

Ik heb soms het idee ook dat sommige mensen bijna alle klote dingen moeten meemaken en andere mensen weer bijna niets. Natuurlijk iedereen heeft zijn dingetjes, maar sommige mensen krijgen het ene na het andere…

Nee iemand doet het natuurlijk niet zomaar. Maar ik vind een einde maken aan je leven makkelijker dan proberen het op te lossen. Ik weet dat het in sommige gevallen bijna onmogelijk is dingen op te lossen maar tenzij iemand überhaupt een poging heeft gedaan om alles goed en wel te krijgen, vind ik het gewoon makkelijker.

Dat weet ik natuurlijk niet. Kijk je vraagt hier om mijn mening en zo zie ik het. Ik heb niet echt zin om hierover in discussie te gaan want ik ken niemand die het heeft meegemaakt, oftewel ik heb hier geen ervaring mee. Maar dit is gewoon hoe ik het zie.

Ik vind zelfmoord niet egoïstisch, ikzelf denk er nog vaak over na…
En ik heb besloten dat ik altijd nog kan opgeven, ik zal dat niet doen, nog niet.
Sommige mensen vergelijken het ook met ziekte’s, bijvoorbeeld kanker.
Het is gewoon niet te vergelijken, het zijn twee totaal verschillende dingen.
Ik ben erg benieuwd hoe de dood is, voor eeuwig donker? het hiernamaals? of wordt je misschien wel een geest? :’)
En zo zijn er nog veel meer opties.
Als ik al mijn levensduur kon weggeven, zou ik dat gerust aan iemand geven die het werkelijk zal verdienen. Mijn moeder…

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Maar nu zeggen sommige hier: zelfmoord is makkelijker dan problemen oplossen… maar zelfmoord plegen doe je niet ff snel hoor… dat is ook heel moeilijk want die mensen hebben ook wel door wat ze hun omgeving aan doen en dat is echt niet makkelijk voor hun, ik vind dat iedereen zelf die beslissing moet nemen en als ze het dan doen dat wij daar geen mening over mogen hebben, want voor hun was die keuze al lastig genoeg!

Ik vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant begrijp ik het wel, ik kan me best in die mensen verplaatsen, al zou ik het zelf nooit overwegen en mocht ik in de problemen zitten hulp zoeken. maar aan de andere kant vind ik het egoïstisch, omdat ik mensen heb zien vechten voor hun leven. Iemand van wie ik hield en jonge kinderen,… Zij wilden leven, zij vochten ervoor, maar werden niet beter en verloren de strijd. En het is dan zo moeilijk te begrijpen dat anderen hun leven als het ware gewoon zomaar weggooien! Ik vind het daarom een heel moeilijk onderwerp… En als iemand zelfmoord pleegt, kan ik daar toch wel een beetje boos om worden…

Tuurlijk doe je het niet even snel.
Daar heb ik heel lang over nagedacht, ook over mijn familie (meeste wonen in Vietnam), en mensen in de omgeving. Ik weet zelf dat ik niet de meest geliefde ben, dus niet heel veel mensen zullen me uiteindelijk missen. Hoe minder, hoe beter. Sommigen denken dat ik egoïstisch ben, maar ik denk ook echt aan anderen, alleen uit het niet vaak. Dat heb ik van mijn vader, die uit meestal ook nooit zijn ware gevoelens… :’)

Mijn oma heeft zelfmoord gepleegd. Zichzelf laten verdrinken.
Ach ik kan alleen zeggen; respect. Ik ben een nuchter persoon.

Wat ik er van vind? Ik vind zelfmoord echt moeilijk. Ik denk dat iedereen wel eens een tijd heeft dat ie niet meer wilt, maar toch doe je het niet. Je kunt niet gauw zo; ja ik ga da doen hoor! Nee, dat is juist moeilijk, en niet makkelijk. :wink:

Wow, dat is echt kei mooi gezegd. :wink:

Ik heb dit meegemaakt van heel dichtbij, althans, zo ongeveer. Mijn vader heeft 14 zelfmoordpogingen gedaan, toch leeft hij nog steeds.
Eerst vond ik het echt heel erg, maar daarna was ik vooral boos op hem; welke vader doet zijn kinderen zoiets aan?
Op het moment dat hij na zijn eerste poging helemaal paars was, heeft hij mij nog gevraagd of ik goed op mijn moeder en broertje wilde passen. Zoiets doe je niet, naar mijn idee.

Weet je wat het is? Ik heb zelf een paar weken terug heel sterke zelfmoordgedachtes gehad, had zelfs al 8 brieven klaarliggen. Als je eenmaal in die gedachtes zit wordt alles om je heen wazig. Het gaat langs je heen, niets kan je meer schelen want je gaat er toch een einde aan maken. Je gaat denken dat iedereen er toch wel over heen komt, of dat het ze zelfs niets kan schelen. Dat is het moment dat het echt gevaarlijk wordt, dat je echt op het randje gaat hangen.

Maar goed, ik ben er nog.

Mijn vriend heeft 2 zelfmoordpogingen gedaan voor ik hem kende. Tijdens onze relatie heeft hij ook nog een keer een dipje gehad.

Jep, we’re the happy kind of couple.
Nee, niemand hoeft zich zorgen te maken, het gaat inmiddels weer super met ons. Gelukkig.

Ik vindt zelfmoord iets wat vaak als iets makkelijks word gezien. Zo zijn bevoorbeeld veel mensen ongelukkig om vaak onzekerheden, angst en geen houvast. (In mijn ogen). Ik vindt het zeker niet de makkelijkste weg, maar wel een van de egoïstische. Ik bagataliseer het absoluut niet, want ik vindt ieder mensen leven even kostbaar. Maar, als een persoon zelfmoord pleegt, leiden er zo veel meer. Ik vindt het ook geen optie, zelfmoord. (Zelf heb ik in een depressie gezeten, dus ik heb er vaak genoeg aan gedacht, maar ik realiseerde me altijd wel dat ik meer mensen er pijn mee zou doen dan lief en wist hoe belangerijk het leven ook was. Je moet er zelf wat van maken.)

Ik vindt dat geen optie moet zijn in het leven, want het leven is daar te kostbaar voor. Zo denk ik erover.

Overigens zijn er uitzonderingen natuurlijk

Oh nee het kan wel. :’)
Ze liep gewoon zo de rivier in en kwam er niet meer uit. In december dus ja het was koud+geen zuurstof. Dus het kan wel, als je die reacties niet beantwoord kun je jezelf laten verdrinken.

BlowMeKisses, je signature is een beetje verkeerd. :3
Want ipv wants, omdat je over jezelf (I) praat.

Oh ik had hem zo van twitter gekopieerd haha fail. XD
Nja het werd toch tijd voor een nieuwe.