Zelfbeeld

Ik vroeg me af.
Is het eigenlijk mogelijk om van jezelf te weten of je eerder neigt tot de mooie kant of de lelijke? Of om van jezelf te weten hoe andere mensen je zien?
Want ik vind het zo vreemd.
Hebben jullie dat soms dat jullie van jezelf een zekere dag denken dat je er wel mee door kan , maar dan andere dagen hebt dat je gewoon niet naar je gezicht kan kijken en andere mensen helemaal het verschil niet zien?

ja dat heb ik ook wel eens…volgens mij zien andere mensen helemaal geen verschil, terwijl je zelf denkt dat je er verschrikkelijk uit ziet :þ

Ja, best vaak. Zoals vandaag. Vandaag vind ik mezelf er echt niet uitzien, terwijl ik van de week juist super blij was met wat ik zag in de spiegel.
Ik denk dat iedereen wel eens ‘‘mindere’’ dagen heeft en dat het vooral ook te maken heeft met hoe je je op dat moment voelt. Als je vrolijk bent, ben je dus positief en ben je denk ik ook meer tevreden met hoe je eruit ziet dan wanneer je boos/verdietig/andere negatieve emoties voelt.
Maar als ik me dus niet zo blij voel of wat dan ook, en ik ga naar een vriendin en ik zeg tegen haar ‘‘jees, m’n haar ziet er echt niet uit vandaag’’ dan zegt zij meestal ‘‘waar heb je het over? het zit net zoals altijd’’. Ik ben zeg maar de enige die het ziet.

iedereen heeft wel eens dagen dat ze denken dat ze er echt niet uitzien, maar andere mensen merken dat in eerste instantie niet tenzij je heel erg laat merken dat je niet lekker in je vel zit! en iedereen heeft ook dagen dat ze denken, nou ik kan er wel mee door en dan straal je ook meer ( denk ik ) en dan voel je je zelfverzekerder waardoor dat ook leuker bij mensen overkomt.

Dus dan is het eigenlijk onmogelijk om van jezelf objectief te weten hoe je eruit ziet omdat je constant wordt beïnvloed door emoties?

vandaag ben ik dik, 3 dagen geleden was ik nog dun haha. ik ken het gevoel heel goed :wink:

Ja inderdaad. Eigenlijk is er sowieso geen objectiviteit voor mooi of lelijk, is ook een kwestie van smaak. Maar toch houden heel veel mensen (ik ook) er zich veel mee bezig. Hopelijk is het gewoon echt een typisch puberteitsding :see_no_evil:
Ik heb ook heel erg dat mijn zelfbeeld verandert, kan door vanalles komen, anderen lijken het inderdaad niet op te vallen. Ik probeer me niet te druk te maken over de kleine dingetjes die toch niemand ziet. Helaas heb ik nog steeds wel van die dagen dat ik mezelf echt gewoon heel lelijk voel :see_no_evil:

Wat ik zo vreemd vind is dat als ik bijvoorbeeld kijk naar iemand die ik mooi vind, dat meestal nooit veranderd terwijl die persoon zichzelf soms wel mooi vindt en soms totaal niet.
Ik bedoel over andere mensen zijn we altijd zo zeker of we ze mooi vinden of niet maar over onszelf twijfelen we constant…

omg sry dit kmoet et ff kwijt
kheb f*** veeeeeel liefdesverdriet :frowning_face:
aaaaaaah khaat hem
omdat ik zoveel van hem hou en hij is onbereikbaar ver
:four_leaf_clover:

Natuurlijk ik heb weleens dagen dat ik denk van ‘Oh ik zie er niet uit!’ maar ik ben niet onzeker over mezelf. Ik heb ook niet zoiets van: ‘Ik ben lelijk’ , maar mijn zelfbeeld kan nogal veranderen ligt eraan hoe ik in mijn vel zit, maar vergelijk mezelf nooit echt met andere.

Jhaaah,
mijn vrienden zeggen wel eens, dat ik er goed uit zie, maar dan kijk ik in de spiegel en dan denk ik, uhmm zal wel.
Ik ben opzich niet zwaar, alleen het lijkt of ik dikker wordt…

Zo kan je het bekijken ja.

jaa ik ookxD
heel vaag hahaxD