Zelf thee maken

Heeft iemand het ooit geprobeerd?
Wij maakten toen ik klein was (een jaar of 5…) altijd wel zelf thee, en dat was altijd echt heeeerlijk!

Mijn moeder en ik hadden altijd de hobby om bloemen en kruiden te drogen… En als ze droog waren… Dan werden ze redelijk fijn gemaakt, en gingen ze de theepot in…

Zo hebben we een heel aantal verschillende melanges gemaakt, en de meesten waren lang zo slecht niet!

Nu zit ik er aan te denken om dezelfde hobby weer op te pakken, en een aantal vaste melanges uit te zoeken en op een rijtje te zetten voor andere thee-liefhebbers.

En ja… ik ben een behoorlijke theeleut, haha. En ik heb het niet meer zo op de normale theezakjes van bijv. Pickwick… gewoon omdat er lang niet zo veel smaak aan zit als wanneer je het zelf maakt. Hieronder een lijtje van melanges die we wel eens maakten:

• brandnetel-honing
  • gember-anijs
  • herderstasje-anijs
  • zoethout-nootmuskaat
  • basilicum-banaan
  • banaan-gember
  • aarbei-banaan-munt

En zo nog veel meer :slightly_smiling_face:

Oeeeeh klinkt leuk. Wat gebruik je zoal?

Lavendel thee? IS denk ik toch wel het makkelijkste. Lavendelbloemetjes/blaadjes kopen, die zijn al gedroogd, dus kun je meteen in kokend water doen en dan heb je thee. Maar of het lekker is… :stuck_out_tongue:

of kamille thee. Daar heb je ook gedroogde bloemetjes van.

Ik ga dit topic volgen! :slightly_smiling_face:
Ik heb zelf weleens kamille thee

Heb een aantal melanges toegevoegd in de OT :slightly_smiling_face: Lavendel hebben we inderdaad ook wel eens gedaan, maar dat rook mij te badwater-achtig, haha. Zit er wel aan te denken om dat toch nog een keer te proberen.

Kamille ben ik inderdaad ook gek op!

Ik zit momenteel heel veel kruiden te zoeken die gebruikt kunnen worden, en die ik in huis ook kan drogen. Het drogen doen wij altijd gewoon dmv papier…

Je neemt een oud boek, neemt een a4’tje, en de kruiden…
Het A4tje vouw je dubbel, of 2 keer dubbel en je kruiden stop je er in en het A4tje stop je in het boek tussen 2 bladzijdes… Ddan worden de kruiden vrijwel platgedrukt en het duurt meestal een week of 1 a 2 tot de kruiden droog zijn.
Als je vruchten gebruikt kun je precies het zelfde doen. Gewoon hele dunne plakjes in zo’n boek leggen in een A4tje.
Je kunt het ook zonder de A4tjes doen, maar dan wordt het boek al heel snel vies.

Je kunt de kruiden en de vruchten ook gewoon ophangen in bijv. de bijkeuken. Maar het idee dat er dan bijv. vliegen op kunnen gaan zitten heeft mij altijd een beetje tegengehouden om die methode te gebruiken…

Ik drink vaak citroenmelisse thee. Ik doe dan gewoon simpelweg wat blaadjes (die ik gewoon van de plant buiten pluk, haha) in de theepot, maar zelf melanges maken lijkt me echt leuk! Ik blijf dit topic even volgen.

Ik ga komende week even een oud boek zoeken om te gebruiken ,en dan ga ik gelijk van start met de eerste thee-melanges uitzoeken! :slightly_smiling_face:

Waarschijnlijk ga ik ook een blog bijhouden, en die zal dan ook nog wel een keer verschijnen in de OT :slightly_smiling_face:

Dit maar dan met citroenmelisse en munt (:

Naja, dat soort kruiden hebben wij hier dan niet, maar wel bijvoorbeeld herderstasje, paardenbloem, lavendel, etc.

Ik zit voor komende week te denken aan basilicum-banaan… Dat was vroeger echt mijn favoriet! Samen met de gember-anijs en de aarbei-banaan-munt

Oehh ik zou wel graag zelf een mix voor chai masala maken.
Nu maak ik dat altijd met een pakje van de natuurwinkel maar zelf gemaakt is vast nóg lekkerder :3

Leuk topic :grinning:

Weet je meteen wat er in zit. Ik heb het vermoeden dat er in pickwick vaak gewoon smaakstoffen zitten

Mijn moeder doet dit wel eens :stuck_out_tongue: We hebben in de tuin munt staan en daarvan maakt ze zo nu en dan munt thee :stuck_out_tongue:

Ja, mijn moeder heeft ook vanalles in de tuin, maar die woont 2 uur bij ons vandaan dus daar kom ik helaas niet echt vaak…

Ik ga vanmiddag denk ik alvast even een paar dingen zoeken, maar gezien het nu ook tegen de winter aan liopt zijn veel eetbare planten al verdwenen.

ik maak het wel eens van citroenkruid (volgens mij heet het heeel anders, maar het groeit in de wildernis wat een tuin hoort te zijn xd). en dan gewoon in een pannetje en koken! ik droogde ze niet eens, duurt te lang :’)

Ja zo doe ik het in de zomers ook, maar in de winter word dat lastiger. En gedroogd is het makkelijker te bewaren. Vanavond ga ik met de website bezig, dus morgen of overmorgen zal ik de link even plaatsen.

Wat leuk! Maar ik begrijp niet goed hoe je dat nou doet met die A4tjes. Banaan bijvoorbeeld, hoe droog je dat?

Je pakt een boek, die sla je open.
je pakt een A4tje en vouwt die dubbel en leg hem in het boek. dan leg je de kruiden of en plakje vrucht op dat A4tje. Dan vouw je het A4tje nog een keer over de vrucht heen zodat aan elke kant van de kruid of vrucht een velletje papier zit. Dan sla je het boek dicht en na ong 1 a 2 week is het gedroogd. Bij fruit kan het wat langer duren

Oh wat leuk! Ik drink wel muntthee van blaadjes die ik van de plant pluk maar echt blaadjes drogen doe ik niet. Maar ik wil het eigenlijk wel, want ik kan de lekkere aparte theesmaakjes nooit in de winkel vinden!

Nee ik ook niet, en bij het zelf maken weet je ook zeker dat er geen olien zijn toegevoegd etc. Dus het is ook een stuk gezonder dan kant en klare theezakjes van bijv. pickwick…

Ik heb vandaag losse thee gekocht bij De Tuinen, venkel-munt.

Ik kan me er echt niets bij voorstellen, maar ik ga het morgen proberen. Wij maken wel eens verse muntthee thuis, maar zodra het ingewikkelder wordt pakken we toch de theezakjes haha