Zelf nummers schrijven..

Ik ben 16 en volg al een tijdje zanglessen. Ik wil heel graag ook een eigen nummer maken.
Maar het probleem is, ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.
Mijn vraag is dus, of er misschien iemand is die zelf weleens nummers schrijft en tips voor mij heeft ofzo?
Ik hoor het graag!
xx

Ik schrijf zelf geen nummers, maar ik heb vaak bij anderen die dit wel deden gezien dat ze eerst een gedicht maken (hoeft natuurlijk niet te rijmen), er dan een melodietje bij bedenken (gewoon door uit te proberen) en de tekst daarna ombuigen tot lyrics totdat het goed in het liedje past.

Dit lijkt mij de beste manier als je echt niet weet waar je moet beginnen.

Ik schrijf zelf ook geen nummers. Maar ik denk dat je best eerst een melodie en een onderwerp verzint. En daarna zoek je een tekst op de melodie.

Ik schrijf wel zelf liedjes. Ikzelf vind het fijn om te beginnen met een akkoordenschema. Am, F, C, G en G, D, Em, C zijn veelgebruikte. Zelf gebruik ik ook graag A, E, F#m, C. Je speelt de schema┬┤s gewoon een paar keer op een instrument en dan zoek je een melodie met wat geneurie.
Dan kies je een onderwerp waar het over gaat. Je kunt heel simpel liefde kiezen, maar je kunt ook iets meer origineel bedenken. Dan bedenk je wat je boodschap van het liedje is en ga je zinnen invullen in de melodie van het liedje.
Als je geen instrument bespeelt, dan is het een stuk moeilijker om een liedje te schrijven. Je kunt het namelijk niet later uitvoeren met muziek erbij. Het kan wel, maar dat is een hele hoop zoekwerk naar de juiste akkoorden.
Je kunt akkoorden wel heel gemakkelijk op een piano of keyboard leren. Daarvoor raad ik je aan even op internet te kijken. (:
Succes!

Bedankt voor de tips!