Zeefdruk

Heeft iemand ervaring met zelf zeefdrukken? Ik ben de laatste tijd heel enthousiast geworden over dit idee en overweeg om er zelf mee aan de slag te gaan. Zijn er mensen die dit ook doen? En zo ja, welke materialen gebruik je ervoor en waar haal je die?

Ik heb al wat youtube filmpjes ed. bekeken, maar van de meeste producten die gebruikt werden had ik nog nooit gehoord en weet ik uberhaupt niet waar ik die vandaan moet halen.

Volgens mij is het best duur en ingewikkeld om zoiets zelf te doen. Ik kan het wel op school (kunstacademie) en blijkbaar zijn er nog meer plekken in mijn woonplaats waar het ook kan, dus misschien kan je met google ook wel wat vinden.
En anders kan je je ook verdiepen in andere druktechnieken, etsen en stempels maken bijvoorbeeld. Daar heb je minder materialen voor nodig.

Qua ingewikkeld valt het volgens mij wel mee! Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt met standaarden enzo, maar voor zover ik heb gezien heb je “alleen maar” zo’n speciaal scherm nodig, een squeegee en nog wat ontwikkelingsspul e.d.

Al zitten de meeste kosten volgens mij wel in dat scherm.

Maar bedankt voor de tip, daar zal ik ook nog wel even naar kijken, maar ik vind bij zeefdrukken het grote voordeel dat je gewoon iets uit kan printen en dit vervolgens overal op zetten.

Ik ga volgende week donderdag een workshop zeefdruk volgen, misschien kan ik je daarna met iets verderhelpen.

Ik heb er vanmiddag nog iets over gehoord, maar die materialen zijn blijkbaar wel echt duur. Je zou ook eerst een cursus o.i.d. kunnen doen en daarna beslissen of je het echt aan wil schaffen.

Overigens kan je met stempels ook overal een ontwerp op zetten, die kan je ook gewoon later nog eens gebruiken. Zeefdrukken is niet de enige techniek. Het voordeel is dat de kleuren dekkend en helder zijn, maar ik zou het persoonlijk ook niet gebruiken om gewoon wat dingen voor jezelf te maken. Als je professioneel posters maakt bijvoorbeeld of shirts met een bepaalde print verkoopt, is het heel handig. Maar er zijn zoveel druktechnieken, de meeste zijn gewoon minder duur en makkelijker dan zeefdrukken.

Nee maar vooral het printen kan je met andere technieken natuurlijk niet. Om een complex ontwerp als stempel te gaan maken kost toch heel wat meer werk lijkt me.

Graag! :slightly_smiling_face:

Na de workshop kan ik toch wel zeggen dat je het niet even op je eentje thuis kan doen. Qua producten heb je al wel wat nodig. Een ontvetter voor je zeef stofvrij te maken, een emulsie die je daarna gaat blootstellen aan UV licht waardoor je afbeelding er op komt, een product dat je bij je verf gaat doen en eventuuel nog een product waardoor je verf minder snel gaat opdrogen in je zeef en dan nog een product om je zeef te strippen (uitwassen, dit is gevaarlijk voor je huid)

Ik weet al niet of je aan alle producten zomaar kunt komen en waarschijnlijk is dit ook wel vrij duur plus bij ons hadden ze zo ene heel geavanceerde machine die je zeef met afbeeldingen vacuum trok om daarna aan het uv licht bloot te stellen. (Niet iets wat je thuis dus kunt doen)