Ze zijn dom?!

Hello.

Ik doe momenteel ondernemend detailhandel, MBO niveau 4. Een diploma heb ik verder niet, heb alleen een jaar VWO gedaan en 2 jaar havo.
Maar… de rest uit mijn klas heeft allemaal diploma’s, ik ben de enige zonder.

Nu komt mijn ‘probleem’;
Als we opdrachten krijgen weet ik precies wat ik moet doen, terwijl de rest altijd zegt er niks van te snappen.
Ik begin me hieraan behoorlijk te irriteren omdat we vaak in groepjes moeten werken en ik dus eigenlijk alles voor moet kauwen.
Ik werk liever alleen omdat ik dan zeker weet dat het goedgaat, maar dat kan niet altijd.
Ook wil ik niet alles voorzeggen en ze laten doen zoals ze denken dat het moet, maar heel veel zin in onvoldoendes heb ik niet.

Iemand tips?

xxxx

He dat had ik ook altijd toen ik nog op VMBO zat. (doe nu HAVO)
Maar omdat ik niet alles wilde voorkauwen hield ik me gewoon dom, maar deed ik mijn werk wel gewoon goed! :slightly_smiling_face: Misschien n tip?

Projecten worden in het geheel beoordeeld. Dus dat is een groot nadeel. =(

aah das vervelend
als je de opleiding voor de rest wel leuk vindt moet je het gewoon afmaken en misschien daarna nog op hbo doorstuderen?
enne ik zou niet alles voor gaan zeggen maar gewoon als ze er echt moeite mee hebben ze helpen en anders gewoon doen alsof je het ook niet snapt anders doe jij al het werk

Een meisje wil ook telkens dat ik haar ‘help’ door de antwoorden te geven. Maar ik wil niet dat ze gebruik maakt van mijn kennis.

kan je niet gewoon een hogere richting doen dan, met mensen van jouw niveau?

Heb geen vooropleiding dus kan niet hoger. Ga in januari wel duits, frans en spaans erbij doen.

Sorry hoor maar wat kunnen hun er iets aan doen dat ze maar VMBO hebben gedaan?
En jij gewoon geen zin had om een diploma te halen en meteen een opleiding wou doen?

PARDON!?
Geen zin had om een diploma te halen? Je weet niet eens wat er aan de hand is dus daar heb je écht helemaal ongelijk in.

vind het een beetje raar dat jij die mensen nu dom noemt.
want hun zitten waarscheinlijk op dat niveau en vinden het wel moeilijk dan ben je niet meteen dom?

snap wel wat je bedoeld maar vind niet dat je ze zo moet noemen?
maar misschien kan je het er met hun over hebben!dat je dat vervelend vind.
en anders met je mentor over praten misschien dat ze je daarmee kan helpen?

Tja moeilijk. Ik zou sowieso niet antwoorden gaan voorkauwen voor andere mensen, laat ze het lekker zelf oplossen. Wat het wel lastig maakt is wanneer je groepsprojecten moet doen. Zoals je zelf zegt heb je geen zin in onvoldoendes, dus dan is de enige oplossing denk ik om gewoon wel het voortouw te nemen.

Ja maar het gaat erover hoe ik het ervaar, en in mijn ogen vind ik ze echt dom. Ik weet ook wel dat dat niet aardig is enzo, maar ik snap gewoon niet hoe ze dingen niet kunnen begrijpen.

je kunt misschien wel vavo (oid) gaan doen?
dan kan je eerst je havo/vwo diploma halen, als je geluk hebt in een jaartje!

omdat dat hun niveau is ze moeten toch leren als jij strakjs op het hbo zit word het ook moeilijker!pff
je ken toch ook gewoon de leiding nemen dan hoef je het niet voortekauwe…maar dan kan je wel zeggen wat wie moet doen en dan kan je kijken wat ze verkeerd doen en ze daarbij helpen ofzo!

vind het maar dom dat jij hun dom vind …!

Als ik de leiding neem moet ik het wél voorkauwen, want ze begrijpen het niet en dan snappen ze het pas als ze het antwoord weten. Anders kan ik later alles verbeteren.

ga de havo doen

Kan je niet terug gaan naar de havo of de 4 en 5 havo in 1 jaar doen?
Dan kan je daarna gewoon hbo doen.

Ik zou dit jaar afmaken. Als mensen om antwoorden vragen, stuur je ze gewoon de goede richting op, maar geef je ze het antwoord niet. Ik begrijp je frustratie, maar als je dit haalt heb je wel mooi een papiertje op zak.

En helaas zul je dit op elke opleiding tegenkomen.

Nee ik kan niet meer naar havo. Ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt door problemen. Ben te vaak blijven zitten en moest daardoor van school. Dit is de laatste kans die ik krijg.

En de Vavo dan?