Zangtips!

Heey zoals het onderwerp al zegt, zangtips!
Ben jij he-le-maal gek van zingen (zoals ik) of zit je op zangles whatever,
dan kan je hier terecht!!
Je kan natuurlijk ook zeggen welk liedje jij leuk vindt om te zingen of met wie je zingt.
Misschien heb je wel een eigen bandje :upside_down_face: of zing je liever als niemand het hoort :cold_sweat:
Ook als je zelf vindt dat je ECHT NIET kan zingen ben je bij het goede adres.
ff paar regeltjes:
-reageer niet stom op iemand anders, iedereen mag er zijn! :beer:
-wordt niet boos of ga niet vloeken of schelden :rage:, iedereen heeft zijn eigen keus, smaak, of gevoel

• ga geen prive dingen bespreken :flushed:
  • roddel niet over iemand in deze groep :dry:
    -stuur geen rare links, plaatjes of video’s in de groep :hammer: :camera:

Ik hoop dat jullie het eens zij met deze regels en deze chat (or something) leuk vinden!
Greetz Sophie :wink:

TIP:
warm voordat je het podium op moet je stem op
en neem de tekst nog een keer door

TIP:
Probeer eens nieuwe muziekstijlen!
Zing je bijv. alleen maar pop?
Probeer dan eens wat rustigere muziek zoals Birdy of sommige liedjes van Adele of Lana del Rey!

Ik moest voor school zingen (een bandpresentatie). :flushed: Onze band viel uit elkaar, dus toen ging ik alleen met mijn tweelingzus en ja, dat is natuurlijk een lachertje. We hadden vóór de presentatie nog 20 min en toen hebben we onze stemmen opgewarmd. Met het keyboard heb ik een stemoefening met de toonladders van akkoorden A, B, C … G. Dat helpt mij altijd. Eerlijk gezegd is mijn stem daardoor een beetje stabieler geworden.

We speelden het nummer: Richard Marx - Right here waiting. (favoriet van mijn moeder.) Het is een lekker nummer om te zingen en mooi om te spelen. (ik heb begeleid op het keyboard, voor de begeleiding zoek het nummer op YouTube met synthesia) en ik heb mijn zus het tussenspel op de gitaar geleerd. Na de presentatie was iedereen stil Dat was ongemakkelijk!! toen zei de docent: “ja, daar word je wel stil van.” We kregen allebei een 10 en vet veel complimenten. Gelukkig pakte het dus goed uit.

Ik was voor het eerst niet zenuwachtig voor een optreden. (wel altijd voor optredens van de muziekschool enz)
Je eerste keer voor publiek kan je beter niet alleen doen, want met z’n tweeën heb je de mogelijkheid om elkaar te verbeteren.

Dit was dus mijn ervaring van voor de eerste keer zingen voor “publiek”. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben :wink:

Dat is ook popmuziek hoor. :stuck_out_tongue:

Mijn tip is: Ga op zangles. Daar leer je ontzettend veel van en dan kun je jezelf ook geen verkeerde dingen aanleren. Want dingen afleren is veel moeilijker dan dingen aanleren.

Drink veel tijdens het zingen, anders droog je uit en dat is slecht voor je stem.
En neem ook voldoende rust!

Altijd opwarmen en veel oefenen

Oke, mijn moeder geeft zangles en dit zijn een paar tips die ze geeft:

Warm altijd op voor het zingen. Ademhalingsoefeningen en toonladders zijn een goede opwarming.
Durf te zingen. Als je een hoge noot moet halen, ga dan niet knijpen maar ga harder zingen.
Ga geen dingen zingen waar je stem nog niet klaar voor is. Als je geen sopraan bent, moet je vooral niet proberen een hoge C te halen.
Let op je ademhaling, adem vooral met je buik, niet met je borst.

Als je voor publiek gaat zingen let dan op deze voedingsmiddelen:
Probeer zuivel te vermijden. Je gaat op die manier slijm aanmaken en dat is niet handig als je moet zingen. Ook frisdrank en alcohol kun je beter niet drinken. Probeer niet pittig te eten (Chinees of Thais) voor je moet optreden. En vermijd vet eten en bv ui en bruine bonen aangezien je dat winderig kan maken. Zure ingrediënten als azijn en citroen kunnen irriterend zijn voor de stembanden.

Ben je verkouden/heb je keelpijn? Probeer dan zo min mogelijk keelsnoepjes/hoestdrank te gebruiken. Die zijn niet zo goed voor je stem. Gebruik dan liever natuurlijke dingen voor je keel als: Appelmoes, heet water (met honing), Thee (met honing) en drop.

Ik zal kijken of ik nog meer tips kan verzinnen.

ik heb 3 jaar lang op zangles gezeten en heb de juiste techniek goed aangeleerd. het helpt wel een beetje maar ik ben wel van mening dat zonder les je net zo mooi kan zingen. ademhaling dingen zijn handig enzo maar toch.

wat zijn leuke liedjes om te zingen? welke zingen jullie zelf vaak? je fav alltime

Een tip om de ademhaling te oefenen, ik heb deze gekregen van een vriendin wiens moeder een zangeres is en ook zangles geeft.

Door een rietje te zingen, en die spanning die je voelt in je buik moet je ook gebruiken tijdens het zingen.
Vond dit wel een super goede tip! Alleen wel moeilijk als je dit niet gewend bent vind ik.

Ik ben echt dol op musical. Als ik er gevoel in kan leggen vind ik het goed. Hoe dramatischer, hoe beter.

Dit zijn mijn favorieten:
Gethsemane-Jesus Christ Superstar

Could I leave you?-Follies

Good 'n Evil-Jekyll and Hyde

En nog een paar guilty pleasure songs, maar die post ik niet. Ik moet doen alsof ik een goede muzieksmaak heb. :stuck_out_tongue:

Hoi allemaal! :slightly_smiling_face:
Ik heb van kleins af aan een liefde voor zingen.
Ik ben nooit op zangles geweest en maar een handjevol hebben mijn gezang gehoord. Een maand ofzo geleden heb ik het eens opgenomen om te horen of het niet al te slecht was en de opname is op mijn computer gebleven. Ik heb het dus net beluisterd en weet niet of het goed klinkt (vind het een beetje moeilijk om te beoordelen)

Het enige wat ik ervan kan zeggen is dat je kan horen dat het door een 14-jarige is gezongen. Zouden jullie het willen beluisteren en me misschien een paar tips willen geven? Hier is de link: http://singmesomething.com/SMS/recordings/recording_3566743.m4a

Alvast bedankt

^^^

Ik zou het graag willen beluisteren, maar ik krijg hem niet afgespeeld op mijn laptop. Heb je nog een andere versie staan?