Zangtips auditie

Binnenkort heb ik een auditie, en deze keer wil ik echt zó graag een rol, dat ik nu al ga oefenen enzo (heb hem overeen maand ofzo, we hebben nog niet eens officieel de liedjes gekregen maar ik heb het op internet al gevonden).

Het liedje dat ik moet doen is: Marco Borsato - Speeltuin

Heeft iemand tips? Het is een gevoelig liedje met een boodschap. En het moet niet te veel afwijken van het echte liedje, ik ga het wel een beetje mijn eigen maken, maar helemaal mag niet.

Zorg ervoor dat je emotie toont en ook de emotie naar mensen over kan brengen. Ofja, dat je de mensen kan raken.

Verschil in dynamiek is denk ik wel belangrijk. Dat je het niet steeds op dezelfde sterkte zingt, maar af en toe iets luider, en dat je het dan weer klein maakt, zodat de emotie goed overkomt inderdaad.
En misschien veel kijken naar hoe Marco Borsato het doet?

Ik zing zelf ook, maar ik denk dat het vooral belangrijk is om te laten zien dat je de techniek in je hebt. Dus rustig door je buik ademen etc. Gevoel is meer een bijvoeging, maar ook erg belangrijk.

Laten zien dat je de techniek hebt (dus tegenbeweging, ademsteun etc.) en emotie overbrengen. Laat ook vooral zien dat je het leuk vindt om te zingen en niet nadrukkelijk Marco Borsato nadoen, wees vooral jezelf :slightly_smiling_face:
En iig succes met je auditie alvast!

laat zien wat je kan en blijf jezelf! zorg dat je een beetje gevoel erin legt door bijv. af en toe je ogen dicht te knijpen bij een hoog stukje…?
rustig staan, niet aan iets gaan friemelen etc.

succes!!!

Gevoel in een liedje is absoluut niet af en toe je ogen dicht knijpen! Probeer je juist in het liedje te verplaatsen. Zo kan je je gevoel er het meest in leggen. Je moet het liedje voelen. Vergeet verder ook vooral niet duidelijk te articuleren. Dit is erg belangrijk vooral als je een nederlands liedje zingt. Veel mensen vinden nederlands zingen veel makkelijker dan engels. Kijk hier erg mee uit want als je in het nederlands zingt, hoor je alles. Ze kunnen zo namelijk alle foutjes horen. Probeer ook het liedje langzaam op te bouwen en kijk vooral de jury aan. Ze moeten aan je kunnen zien dat je het durft. Denk om je lichaamshouding en de ademhaling via je buik en rug. Zing vanuit je voeten.

Je moet juist niet je ogen dichtknijpen, zo maak je namelijk een afstand tussen jou en je publiek en dat is NIET de bedoeling.

Ik heb een paar tips die misschien kunnen helpen (heb nu 4 jaar zangles)

Een hele belangrijke om een nummer met gevoel te kunnen zingen is de moraal uit het verhaal te halen. Wat is eigenlijk de belangrijkste boodschap? Maar dat kan echt heel moeilijk zijn. Je hebt cursussen waar 5 uur lang aan de tekst wordt besteed, maar waar maar 1 uur echt wordt gezongen. Wat betekend het nummer voor jou, kun je je er iets bij voorstellen? Als je dat snapt wordt het al een stuk gemakkelijker. Wat ik altijd doe, maar dat doe ik omdat ik een groot inlevingsgevoel heb, is een verhaal eromheen verzinnen.

Bij hoge stukjes absoluut niet gaan piepen (neem Jennifer Ewbank als voorbeeld, die doet dat de hele tijd. geen haat, het is de waarheid xd), dat wordt na een tijdje best wel lelijk ;p Probeer ook niet te gaan knijpen met je stem, zing vanuit je keel. Met lachen of huilen zet je je keel open, waardoor dat makkelijker wordt. Ook kun je je flanken gebruiken. Als je je handen in je zij zet en dan lacht (echt lachen dan wel ;p), voel je ze een soort van ‘uitzetten’. Als je dat vaak oefent, kun je dat als het goed is na een tijdje ook zonder te lachen.
En de basis van goed zingen is altijd door je buik ademen. Dat kan je oefenen door te gaan liggen. Als je namelijk gewoon ligt, en even aan iets anders denkt, ga je automatisch door je buik ademen.

Nou… dit zijn een paar tips. Heel veel succes op je auditie!!