xxx

xx

Afstand houden van beide. Je hebt andere vriendinnen, focus je daar op. Ga niet als een blinde koe achter S aanlopen als zij dat andersom ook niet doet. Ik heb het helaas ook vaan genoeg mee gemaakt en met volwassen worden raak je helaas vrienden kwijt.
Aantal jaar geleden ook door zulke mensen mijn beste vriendin kwijt geraakt. Maar ben haar in de zomer tegen gekomen en hebben laatst wat gedronken en alles uit gepraat en nu hebben we een tweede afspraak gepland. We worden nooit meer bevriend zoals eerst. Maar we waren toen 17, onvolwassen, puberteit, ik had allerlei problemen. Nu zijn we 22 en is het gewoon anders.

Je gaat nog heel veel mensen kwijt raken en je gaat ook heel veel nieuwe mensen leren kennen.

xxx

Sja dan weet ik het ook niet, je kunt niet altijd afhankelijk zijn, hoe vervelend deze situatie ook is.
Maar als je met groepsopdrachten bezig bent, kan je ook met een klasgenootje werken en wie weet blijk je daar wel een leuke klik mee te hebben. En met schoolreisjes is er ook altijd wel iemand die je half kent en alleen zit. Kan je daar naast zitten.
Als je met de bus van school naar huis gaat is het geen ramp om alleen te zitten hoor… Of als je alleen fietst. Vond ik altijd wel lekker na een drukke of vervelende schooldag, lekker je hoofd leeg maken.

xxx

Ik zou P er eens op aanspreken want het lijkt alsof ze het opzettelijk doet of ze heeft het niet door. In beide gevallen kun je het bespreekbaar maken

Hoe moet ik dat brengen dan? Want ik denk dan dat ze alleen maar boos wordt en het ontkent

Praat vanuit jezelf. Dat je het gevoel hebt dat jij vroeger veel met S deed en dat nu dat P er is, je het idee hebt dat dit minder is. Vertel de dingen waaraan jij je stoort wat ze doet, en zeg dat vanuit het punt hoe jij er tegenaan kijkt en je erbij voelt. Dan val je haar niet aan en heb je minder kans op weerstand. Er zit een grote kans in dat ze boos wordt, maar dat maakt toch niet uit? Jij voelt je zoals je voelt en dat mag uitgesproken worden

Ik zal proberen om met haar te praten, dankjewel voor de tip!

Hoe is het gegaan??